*

Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Politik

Hårdføre cyklister blev fejret

Ta’ Cyklen: Kommunen satte onsdag fokus på byens cykelkultur. Det skete ved at heppe på de hårdt prøvede cyklister, da de forcerede byens bakker.

1, 2, 3, 4, 5 cyklister kommer kørende i kortege. De presser hårdt i pedalerne, som de kører op ad den stejle bakke. 200 meter, siger det første skilt, de passerer, og kort tid efter står der 100 meter.

Da gruppen rammer nul-skiltet, lyder et højt bang.

En kæmpe konfettikanon spreder grøn glimmer i luften, og cyklisterne bliver mødt af svingende highfives og klapsalver fra seks mennesker med grønne veste.

Fakta

Ta’ Cyklen Danmark

  • Ta’ Cyklen Danmark er et partnerskab mellem Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetes Foreningen, Cyklistforbundet, DSB, Movia, DTU, Odense, Middelfart, Frederiksberg og Aarhus kommuner.
  • Smart Mobilitet ved Aarhus kommune skal i perioden 2014-2017 udvikle og afprøve tiltag til ændring af borgernes transportvaner med henblik på at give anbefalinger til hvilke tiltag, der skal satses på fremadrettet i kommunen.

»Du er så sej,« råber de til den første cyklist, og »Tak, fordi du cykler. Velkommen i mål,« siger de til de andre.

Det er morgen, og duggen ligger stadig tungt på parkerede biler og omkringliggende buske. Vi befinder os på Langelandsgade, lige der hvor den stejle gade begynder at flade ud.

»Folk reagerer positivt, når de møder os på vej op ad bakken. Der er lige et par stykker, der har kommenteret, at de synes konfettien griser, men ellers er alle glade,« siger Rikke Klode.

Hun er en af folkene med de grønne veste, der tager imod cyklisterne, når de har forceret den stejleste del af Langelandsgade.

Ta’ Cyklen

Det er Aarhus Kommune, der i samarbejde med Ta’ Cyklen Danmark står bag heppeholdet, som er opstillet på Langelandsgade og Oddervej denne onsdag morgen.

Det sker for at sætte fokus på fordelene ved cykeltransport. Både de fysiske for kroppen, men også et hurtigere transporttempo, der skal få aarhusianerne til at lade bilen blive hjemme.

Det kan Charlotte Kjær Pedersen fra Smart mobilitet ved Aarhus Kommune fortælle mere om.

»Foråret er kommet, og vi vil gerne have at borgerne benytter sig af bæredygtig transport. Vi ved, at de stejle bakker i byen kan være en fysisk og mental barriere. Så vi prøver at sætte et positivt syn på cykelkulturen i byen. Vi vil vise cyklisterne, at vi påskønner dem og deres transportform,« siger Pedersen. Hun tror også, at tiltaget vil gøre billisterne nysgerrige, når de ser festlighederne på cykelstierne.

»Vi, fra kommunen, vil generelt gerne have at folk tager cyklen. Når flere tager cyklen, så får vi mere plads på vejene,« fastslår hun.

Faktisk er aarhusianerne allerede dygtige til at tage cyklen rundt i byen. Det viser de seneste tal fra Aarhus kommune, hvor man konkluderede at aarhusianerne cyklede knap 275 mio. km. i 2015. Kommunen vurderer også, at hver gang man cykler 1.200 km, så reducerer man antallet af sygedage med én. Dermed har de aarhusianske cykelture sparet arbejdspladserne i kommunen for 230.000 sygedage i 2015. Det giver samfundet en besparelse på 345 mio. kr.

Cykeleventen blev afviklet på Langelandsgade og Oddervej. Foto: Claus Bonnerup

»Det er Ta’ Cyklen Danmarks målsætning at få 50 mio. flere cykelture årligt. Derfor er det naturligt, at vi er gået sammen omkring det her event,« siger Charlotte Kjær Pedersen.

Hun kan også fortælle, at Aarhus Kommune har udviklet en app til telefonen, der skal motivere byens borgere til at bruge cyklen igennem Aarhus’ bakkede terræn.

Bumpede cykelstier

Tilbage på Langelandsgade kæmper den ene cyklist efter den anden sig op ad den stejle bakke. Ånden puster ud i den kolde morgenluft, og kinderne er røde. Når cyklisterne passerer den heppende flok af grønne veste, kigger de enten forundret på de entusiastiske heppere, der også har en cykelhøjtaler stående, som blæser popmusik ud over de forbipasserende, eller også lyser de op i et forpustet smil.

En af dem er Marie Meldgaard på 30 år. Hun er iført cykelhjelm og har en yogamåtte stikkende op af rygsækken.

»Jeg cykler her næsten hver dag,” siger Marie Meldgaard forpustet, som er på vej på arbejde som yogainstruktør, og Langelandsgades bakke skal altid forceres.

»Det er sjovt at blive heppet på, når det virkelig er hårdt. Men jeg håber også, at kommunen vil fokusere på at få nogle bedre cykelstier. Hvis du kigger på stien her, så er der mange hump i vejen, som ikke er hensigtsmæssige,« siger hun.

Hun synes, at kommunen generelt gør det godt i forhold til cykelister, men skal være bedre til vedligeholde asfalten.

»Men uanset hvad, så er man sej, hvis man er cyklist i Aarhus, også hvis man bruger elcykel,« siger Marie Melgaard, inden hun smilende fortsætter op ad vejen.

Lidt senere kommer Anne Vinter kørerende, da hun når til flokken af heppere, bliver der udløst endnu en konfettikanon. Hun får et mindre chok, men da hun indser, hvad det handler om, bryder hun ud i et grin.

»Jeg synes, det er virkelig fedt at køre op ad Langelandsgade hver dag. Man får gratis motion og en masse frisk luft, inden man skal i gang med dagen. Og det er da sjovt at blive heppet på,« siger den 24-årige ingeniørstuderende, inden hun cykler videre.

Alle cyklister får udleveret en grøn seddel, hvor der står ”Tak fordi du cykler”. På sedlen er der vedhæfte en ringklokke.

»Ringeklokken er en lille gave til cyklisterne, og vi regner med at udlevere 2500 af dem her på Langelandsgade,« siger Rikke Klode med den grønne vest.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Mere beton, mindre by: Er kommuneplanforslaget luft og spin?

Thomas Kruse, aktiv i Midtbyens Fællesråd for Latinerkvarteret, Øgaderne og Nørrestenbro, Aarhus C
Det ligner, at det er investorerne, som laver lokalplanerne og de tillæg til kommuneplanen, som sætter kommuneplanens gode hensigter ud af kraft. Byråd og Teknisk Udvalg bliver ekspeditionskontorer.

Statslige midler havner hos FN: Ulandsbistand til København

Otto Hansen, pensionist, professor emeritus Hadsten
I en meget ærlig og afslørende artikel i Politiken 11/8 fortæller journalist Jacob Svendsen, at staten årligt betaler 175 mio. kr. til husleje, vedligeholdelse og it til en række FN-kontorer i Københavns Nordhavn med op imod 1.500 ansatte personer.
Restauranter

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.

Golfmad til favorable priser

Restaurant Unico serverer enkle retter i en lettere forfinet udgave – til lave priser. Det lykkes ganske godt, i hvert fald et stykke hen ad vejen. Til gengæld er betjeningen haltende og usikker.

China Wok House er flyttet

I mere end 40 år har China Wok House forsynet aarhusianerne med sprøde forårsruller og dybstegte rejer. Nu er restauranten flyttet ned til åen.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her