*

Politik

Byrådet skal se på tunnelprojekt igen

Efter sommerferien skal byrådet tage stilling til Marselis-tunnel-projektet endnu engang.

Projektet om en tunnel under Marselis Boulevard har været så længe undervejs, at det skal revurderes med henblik på opdatering. Arkivfoto: Casper Holmenlund Christensen

Vi skal bl.a. undersøge, hvad der er af økonomiske muligheder.
Helle Svantemann, Center for Byens Anvendelse.

Arbejdet med planlægningen af den omdiskuterede tunnel under Marselis Boulevard har trukket ud så længe, at Aarhus Kommune nu er gået i gang med en ny afklaring af projektet.

Afdelingen for teknik og miljø forventer at have en revideret projektafklaring færdig efter sommerferien, hvor byrådet vil blive præsenteret for et nyt forslag til, hvordan Marselis-tunnelen, der blev vedtaget i 2008, kan komme i stand.

»Der er gået så lang tid fra den første planlægning af Marselis-tunnelen til nu, så vi ser i øjeblikket på en projektafklaring i forbindelse med økonomi, plan- og projektgrundlag. Vi skal bl.a. undersøge, hvad der er af økonomiske muligheder, og om VVM-undersøgelsen fra tidligere fortsat holder,« fortæller teamleder Helle Svantemann, Center for Byens Anvendelse, Aarhus Kommune.

Ifølge Helle Svantemann kan den forberedende fase af projektet med bl.a. planlægning og udbudsrunder vare halvandet til to år. Derefter kan selve byggefasen i værste fald strække sig over yderligere fire-fem år.

Jeg har stadig en forhåbning om, at de penge vil blive anvendt til noget mere fornuftigt.
Peter Hegner Bonfils (EL), byrådsmedlem

Netop en opdateret plan efterlyses af byrådsmedlem for Nye Borgerlige Lars Boje Mathiesen.

»Finansieringen til tunnelen er simpelthen ikke på plads, og borgmesteren har ikke afsat de nødvendige midler løbende til dette. Derfor burde der også laves fornyende undersøgelser med opdaterede data, som kan klarlægge, hvorvidt der stadig er behov for projektet, som konstant stiger i pris,« fastslår Lars Boje Mathiesen.

SF og EL stritter imod

SF og Enhedslisten er fortsat modstandere af projektet. SF foreslog sidste år byrådet at udskyde planerne om en tunnel under Marselis Boulevard for i stedet at bruge pengene på udvidelsen af letbanen.

Byrådsmedlemmer i Aarhus: Marselis-tunnel tidligst klar om fem år

»Jeg vil gøre alt for at bekæmpe, at Aarhus Kommune ender med at bruge op mod 1 mia. kr. på projektet. Behovet for tunnelen ligger på et meget lavt sted, særligt sammenholdt med den ekstremt dyre pris. Vi har brug for en lang række andre trafikale investeringer,« mener Jan Ravn Christensen, byrådsmedlem for SF.

Projekt

Tunnel under Marselis Boulevard

  • I 2010 besluttede Aarhus Byråd at opdele anlægsprojektet ”Forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn” i to etaper, hvoraf etape 1 – Åhavevej – blev anlagt i perioden 2010–2013, og etape 2 – tunnel under Marselis Boulevard – blev udsat, til likviditeten var på plads.
  • Prisen på etape 2 forventes at være omkring ca. 1,5 mia. kr., og selve projektet vil, fra spaden er sat i jorden, til tunnelprojektet er færdigt, vare mellem fire og fem år.
  • Pengene til tunnelen skal komme fra Aarhus Kommunes opsparing, staten, Aarhus Havn og EU.
  • Derudover skal det resterende beløb finansieres af Aarhus Kommune via provenuet fra erhvervsbeskatningen, dækningsafgiften samt beløb fra såkaldte hjemfaldsklausuler.

Kilde: Aarhus Kommune

Enhedslistens Peter Hegner Bonfils vil også arbejde for en anden løsning.

»Jeg har stadig en forhåbning om, at de penge vil blive anvendt til noget mere fornuftigt,« siger Peter Hegner Bonfils.

Mere positive over for det 1,5 mia. kr. dyre anlægsbyggeri er byrådsmedlemmerne fra bl.a. Venstre. Således forventer både Hans Skou (V) og Gert Bjerregaard (V), at byggeriet af Marselis-tunnelen kommer i gang i den næste byrådsperiode.

Pres på Folketinget

»Jeg forventer som minimum, at anlægsprojektet er i fuld gang,« påpeger Gert Bjerregaard.

Det forventer borgmester Jacob Bundsgaard (S) også.

»Men det afhænger af, om vi kan lægge tilstrækkeligt stort pres på Folketinget og regeringen,« siger han med en henvisning til, at Aarhus har behov for at få lov til at låne til at kunne opføre tunnelen, inden kommunen har finansieringen i kommunekassen.

Tunnelforbindelsen skal sikre en let adgang for den havnerelaterede trafik.

Samtidig giver den en hurtig og nem adgang for trafikanter til midtbyen og det store kommende P-anlæg ved Multimediehuset og Navitas samt eksisterende parkeringsanlæg under Bruuns Galleri.

Trafikken på Marselis Boulevard har vist sig at være langt mindre end i prognoserne, der blev lavet i 2007 i forbindelse med beslutningen om tunnelen.

Men bl.a. teknisk rådmand Kristian Würtz (S) har argumenteret med, at Molslinjen vil sende mange flere biler ud på boulevarden, når dens terminal skal flytte fra Aarhus Ø til Østhavnen. Det skal ske senest i 2020.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: En venstreøj i drømmeland rykker danskere til højre

Peter Thomsen , Vestre Ringgade 6, Aarhus C
Kom nu venstrefløj. Vær mere nuanceret end bare at gå imod DF i alt, hvad de gør. Ellers underminerer I jeres egen sag og tvinger stemmer til højre.

Debat: Vis børnene, hvad håndværksfaget kan

Birte MacIntyre, Knud Rasmussens Vej 8, Aarhus N
Man forundres over, at der ikke er flere, der interesserer sig for en håndværkeruddannelse.

Debat: Hjælp! – nu kommer arkitekterne

Ole Christiansen, cand. mag. Skanderborg
Godsbanen er et mini-Christiania på den gode måde. Men freden er måske forbi.
Restauranter

Tilbage til traktørtiden

Efter en lidt turbulent og usikker tilværelse har Ludvigslyst manifesteret sig som et traditionelt traktørsted nær Julsø ved Silkeborg.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her