*

Politik

Rådmand vil indføre beboerparkering overalt i midtbyen

I oplægget til en ny trafikplan for midtbyen vil rådmand Kristian Würtz (S) udvide ordningen med beboerparkering til alle områder inden for ringgaden. Desuden skal der skabes op mod 4.000 nye p-pladser.

Beboerparkering

Beboerparkering er en digital løsning, hvor beboerne i et område – mod betaling af et mindre årligt beløb – bliver registret hos p-vagterne. Det betyder, at beboerne enten kan parkere på betalings p-pladser uden at skulle betale fra gang til gang som andre udefrakommende bilister, eller de kan parkere, så længe de vil, på p-pladser med tidsbegrænsning.

Indtægterne fra indførelse af betalingsparkering flere steder i Midtbyen forventes at give en indtægt, der kan finansiere etableringen af nye p-huse i brokvarterene.

Kilde: Aarhus Kommune

Beboerparkering overalt inden for ringgaden, op mod 4.000 nye parkeringspladser i anlæg i midtbyen og flere pladser i de eksisterende p-huse i midtbyen.

Det er indholdet i en ny såkaldt mobilitetsplan for midtbyen, som teknisk rådmand Kristian Würtz (S) er ved at lægge sidste hånd på, oplyser Teknik og Miljø, Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

I dag er der beboerparkering i syv områder i midtbyen - bl.a. dele af Frederiksbjerg, Mølleengen og området ved musikhuset - men denne mulighed, for at beboere mod et mindre årligt beløb kan parkere på betalings-parkeringspladser ellerså længe de vil på p-pladser med tidsbegrænsning, skal udvides til at gælde alle områder inden for ringgaden. Således kommer bl.a. Trøjborg og flere dele af Frederiksbjerg også med i ordningen, som skal gøre det lettere for beboerne at finde en parkeringsplads.

Mobilitetsplan for midtbyen

Oplægget til en ny mobilitetsplanen for midtbyen indeholder følgende i fht. parkeringsområdet:

- Der indføres beboerparkering overalt inden for ringgaden. Der vil samtidig være enten betalingsparkering eller tidsbegrænset parkering for gæster i disse områder.

- Etablering af nye p-huse med op mod 4.000 pladser i de nye bydele i midtbyen.

- Muligheden for større kapacitet i P-huse i midtbyens eksisterende kvarterer skal undersøges.

- Flere træer og grønne pladser i gaderne, der kan giver bedre byrum at opholde sig i, mulighed for udeservering mv.

- Der skal tages særligt hensyn til handelslivet i butiks- og markedsgader.

- Beboerne og erhvervsliv i berørte kvarterer skal tages med på råd.

Kilde: Aarhus Kommune

Derudover er målet med planen, at der skal etableres op mod 4.000 nye pladser i parkeringsanlæg i midtbyen. De skal primært skabes i de nye bydele som ved godsbanearealet, sydhavnskvarteret og amtssygehuset, men det skal også undersøges, om der kan skabes flere pladser i parkeringsanlæg i de gamle bydele f.eks. ved Trøjborgvej og Ingerslevs Boulevard, oplyser kommunen, som understreger, at der samtidig skal skabes plads til flere træer og grønne pletter i gaderne.

»På den måde kan vi anvise flere en attraktiv parkeringsmulighed og samtidig bygge gaderne grønnere. Med mindre parkeringssøgende sivetrafik og mere grønt bliver beboelsesgaderne rarere og mere trygge at være i. Det skaber bedre rammer for det gode byliv for både børn og voksne,« siger Kristian Würtz.

Rådmanden mener, at presset på den gratis gadeparkering i midtbyens beboelseskvarterer er blevet så stort, at det går for hårdt ud over beboerne. Ifølge oplægget til planen skal der tages særligt hensyn til handelslivet i butiks- og markedsgader, lige som beboerne og erhvervslivet i de berørte kvarterer skal tages med på råd.

Fire midtbyområder sagde nej til beboerparkering i 2013

»Målet med initiativerne er, at alle aarhusianere og byens gæster skal opleve en mere attraktiv midtby. Beboerne skal have nemmere adgang til at parkere nær deres hjem, og besøgende og handlende ledes mere effektivt til parkeringsmulighederne, så Midtbyens gader kan summe af liv i stedet for at ose af unødvendig parkeringssøgende trafik,« lyder det fra rådmanden.

Ifølge kommunen har Aarhus allerede gode erfaringer med beboerparkering, og den henviser til, at et nyligt afsluttet forsøg i Ø-gaderne viste , at beboerne har store fordele ved, at der indføres betalingsparkering for gæster, samtidig med at der indføres beboerparkering. Det gav flere pladser til beboerne og ledte gæster og handlende over i byens parkeringshuse, oplyser kommunen.

Rådmanden forventer at have en indstilling om forslaget klar til at blive diskuteret i byrådet sidst i marts, hvorefter en offentlig debat umiddelbart herefter vil blive sat i gang. Planen for det endelige forslag ventes at komme i byrådet før sommerferien.

Beboerparkering på vej i hele Aarhus midtby

»Vi skal nu i gang med at diskutere planforslaget med byrådet og med borgerne. Vi skal afgøre, hvor vi kan få mere plads til vejtræer og grønne pladser, og hvor vi kan finde mere plads til udeservering. Endelig skal vi finde ud af, om nogle af kvartererne, der grænser op til midtbyen, også har behov for beboerparkering,« siger Kristian Würtz, der således lægger op til, at udvide området for beboerparkering endnu mere.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lægedækning skal have topprioritet

Henrik Nedergaard, administrerende direktør, Diabetesforeningen
Region Midtjylland er på en skæv kurs i forhold til at styrke den almene lægepraksis. Konsekvenserne kan blive alvorlige.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
En afstikker værd: Det italienske fata morgana-slot midt i Kanalen
Premiere-aktuelle Victoria & Abdul kaster lys over dronningens senere år, og mange af scenerne er filmet på og omkring slottet, hvor det meste står som på Victorias dødsdag. Vi var på besøg. 
Se flere
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her