*

Politik

Beboere føler sig overhørt i byggesag

En planlagt daginstitution i Thunøgade har affødt massive protester fra beboere i Øgadekvarteret.

Kommunen har planer om at bygge en daginstitution i Thunøgade – beboerne i området protesterer, og der er ikke blevet lyttet, mener Thomas Kruse, næstformand i beboerforeningen. Foto: Casper Dalhoff

En række beboere i Øgadekvarteret fortsætter kampen mod en planlagt daginstitution til 60 vuggestue- og børnehavebørn i Thunøgade 11.

Siden forsommeren 2015 har beboerne argumenteret imod projektet – på et borgermøde, gennem naboprotester og en underskriftsindsamling til Aarhus Kommune – og nu har de sendt et åbent brev til byrådet, der snart behandler projektet.

Beboerne er frustrerede over, at den lange proces – set med deres briller – ikke har resulteret i ændringer af det tre etager høje byggeri, som de mener bl.a. vil give p-problemer, er for stort og med en fremtrukken placering ikke er tilpasset det gamle kvarter.

»Intet er ændret i projektet, fra det blev lagt frem i forsommeren 2015. Der er ikke blevet lyttet, og det er en lang næse til beboerne og til borgerinddragelsen,« lyder det fra Thomas Kruse, næstformand i Beboerforeningen for Sjællandsgadekvarteret, der har sendt det åbne brev.

Thunøgade 11

Daginstitution

  • Børn og Unge vil opføre en daginstitution i tre etager på 650 kvm i Thunøgade 11, hvor der tidligere har været en sfo i en nu nedrevet ældre villa. Den nye institution skal huse 60 børn på nul-seks år samt ansatte.
  • I en høring kom indsigelser, der især peger på projektets omfang og tilpasning til området, trafik og parkering, lysforhold, indblik, tab af udsigt, støj og brug af udearealerne efter åbningstid.
  • Teknik og Miljø vurderer, at projektet er tilpasset de omkringliggende bygninger og gadens miljø, og dets indvirkning er, hvad der må forventes i midtbyområdet.
  • Beboerne føler sig overhørt, og nu har Beboerforeningen for Sjællandsgadekvarteret sendt byrådet et åbent brev.
  • Kilde: Aarhus Kommune

I Teknik og Miljøs indstilling, som magistraten i mandags anbefalede at tiltræde, bliver de væsentligste indsigelser imod Børn og Unges institutionsprojekt inddelt i syv kategorier og kommenteret. Overordnet set støtter vurderingerne planerne og afviser hovedparten af de mange indsigelser:

»... indvirkningen af projektet skønnes at være begrænset og ikke at gå ud over, hvad der må forventes i midtbyområdet,« hedder det bl.a.

Nul-seksårige vil blive kørt

Trods vurderingerne mener Thomas Kruse, at der ikke er blevet lyttet til beboerne:

»Hvordan kan de overhøre vores argumenter om størrelsen på institutionen og om parkering? Vi oplever gang på gang, at når vi har en dialog med kommunen, holder teknikerne et møde og vinger borgerinddragelse af, men de har ikke lyttet en snus.«

Især kritiserer beboerne, at der med institutionen ikke er planlagt ekstra p-pladser. En nu nedrevet gammel villa på grunden husede tidligere Samsøgades Skoles sfo, som kvarterets skolebørn selv kunne gå til og fra. Men skyder der en institution op til nul-seksårige fra hele midtbyen og Aarhus Ø, vil børnene blive kørt til og fra institutionen. Det vil give mere trafik i øgaderne, som i forvejen er belastet af trafikkaos og vil kræve flere parkeringspladser, argumenterer beboerne.

Mere trafik

Teknik og Miljø er enig i, at trafikbelastningen og p-plads-behovet vil blive øget.

»Men det vurderes ikke at være en nævneværdig forøgelse i forhold til hidtidig anvendelse,« hedder det sig i indstillingen, som teknisk rådmand Kristian Würtz (S) har underskrevet.

Det konstateres, at øget trafik ikke kan indgå i helhedsvurderingen af projektet, mens spørgsmålet om p-pladser derimod skal inddrages. Men da ejendommen ikke er omfattet af en lokalplan, er der ikke krav om p-pladser, lyder det fra Teknik og Miljø, som ikke ser nogen grund til at ændre på dette. Argumentet er, at der tidligere har været en institution på grunden, men også, at:

»Det øgede bilparkeringsbehov vurderes primært at være korttidsparkering fra forældre, da ansatte primært vil færdes gående eller på cykel som følge af beboerparkering på gaden,« står der i indstillingen, som afviser muligheden for, at biler parkerer forrest på grunden, da det vil give et ringere legeområde og koste offentlige p-pladser uden for ejendommen.

Thomas Kruse rynker på næsen af argumentet om, hvordan de ansatte forventes at komme til institutionen:

»Det taler for sig selv. Det kan de ikke sige en snus om. Det er os, der kender trafikbelastningen i kvarteret, ikke skrivebordsfolkene.«

Svært at følge ønsker

Ifølge beboerne har kommunen for nyligt indledt et arbejde for en bevarende lokalplan for Øgadekvarteret, der med sine patriciervillaer og baggårdsboliger udgør et varieret miljø fra industrialismens barndom. De appellerer til, at arbejdet får opsættende virkning på projektet.

»Vi vil have en plan, som sikrer, at området kan udvikle sig, og det, der bliver bygget, ikke er til skade for kvarteret, men bygger videre på kvaliteterne,« forklarer Thomas Kruse.

Kristian Würtz har i øjeblikket ikke en detaljeret kommentar til de forskellige kritikpunkter og henviser til, at projektet givetvis vil blive drøftet i teknisk udvalg, da der »er rigtig mange bekymringer«. Forholdt beboernes kritik af, at der ikke bliver lyttet, konstaterer han, at nogle indvendinger kan være svære at imødekomme:

»Hvis man f.eks. ikke har et ønske om, at der skal ligge en daginstitution på stedet, kan det jo være vanskeligt at imødekomme.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
06:00

JP Aarhus mener: Smilets by Leder

Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Debatindlæg

Debat: Turismens #Aarhusmodel provokerer og fascinerer

Peer H. Krsistensen , direktør, VisitAarhus
Det, der får omverdenen til at spærre øjnene op, er, at vi i Aarhus har drejet nøglen om til det traditionelle turistkontor og bl.a. flyttet informationen ud på digitale platforme.

Debat: Det er helt galt, det der foregår nu

Anne Kjeld Pedersen, formand for Birkebakkens Forældreforening, medlem af bestyrelsen i LEV Aarhus Hasselbakken 63, Hasselager
Grunden til, at budgetterne ikke rækker, er, at der er afsat for få midler.

Debat: Ny lufthavn – tusind tak til Aarhus Byråd

Preben Melgaard Kristensen, Stokrosevej 87, Beder
En ny lufthavn er i særklasse den vigtigste enkeltsag, som kommunen har.
Sankthans

Sankthansaften i Aarhus

Se, hvor der er sankthansbål i Aarhus og omegn.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Anmeldelse af Sårt

Restaurant: Maden er god på det nye spisested Sårt, men betjeningen er ét stort kaos. Det trækker betydeligt ned i den samlede restaurantoplevelse, og det er rigtigt ærgerligt.

Cocktails til maden – selvfølgelig

Mad skal da nydes med fantasifulde cocktails. I hvert fald når man gør det så formfuldendt, som man formår at gøre det på St. Pauls Apothek. De giver et måltid et helt andet twist.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Guide til de hemmelige bilnyheder
Der er meget hemmelighedskræmmeri omkring kommende modeller. Vi har jagtet en af de mest hemmelige – og fundet den. 
Se flere
Bolig
Sådan skabte familien Lykke en strandvejsvilla, der forandrede familiens liv
Familien Lykke boede i otte år i deres hus ved Strandvejen i Køge, før de opførte den tilbygning, som forvandlede et småt og ordinært hus til et rummeligt og moderne hjem. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her