*

 

Politik

Borgerlige politikere: Find nye områder til p-pladser

Rådmanden peger på mere beboerparkering som en løsning, mens V og DF kræver nye p-områder.

Venstres politiske ordfører Gert Bjerregaard peger på, at Aarhus på trods af de nye parkeringshuse på havnen har mistet p-pladser inden for ringgaden. Ikke mindst på grund af den såkaldte 10-metersregel, hvor man ikke må parkere inden for en 10-metersgrænse ved et vejkryds. Arkivfoto: David Bering

Venstre og Dansk Folkeparti kræver, at Aarhus Kommune forbedrer parkeringsmulighederne i områder som Frederiksbjerg, hvor beboere kan køre rundt i halve timer for at finde en p-plads, når de vender hjem fra arbejde.

Det kan ske ved at finde nye områder til parkering, hvor beboerne kan betale sig ind for at have en sikker p-plads, lyder det fra både Venstres Gert Bjerregaard og Knud N. Mathiesen fra Dansk Folkeparti.

»Jeg forstår hans frustration,« siger Knud N. Mathiesen om Eigil Johansens nødråb.

»Alle ved, at der ikke er p-pladser nok, men desværre har de ansvarlige politikere og embedsmænd ladet stå til. Derfor må vi nu se, om der er arealer i området, der kan inddrages til p-pladser, og som er forbeholdt beboerne. Man kan ikke tvinge bilerne ud af byen. Beboerparkering kan måske hjælpe lidt, men jeg tror ikke, at det løser hele problemet. Samtidig er det vigtigt, at vi kræver et ordentligt antal p-pladser, når man bygger nyt,« siger DF-politikeren og henviser ikke mindst til ønsket om at bygge mere i højden.

Gert Bjerregaard mener, at der allerede bliver dispenseret for det nødvendige antal p-pladser ved nybyggerier, så man på den måde forstærker problemet.

»Vi har haft lokalplaner, hvor man ikke overholder de gældende regler,« siger Gert Bjerregaard. Han peger på, at Aarhus på trods af de nye parkeringshuse på havnen har mistet p-pladser inden for ringgaden. Ikke mindst på grund af den såkaldte 10-metersregel, hvor man ikke må parkere inden for en 10-metersgrænse ved et vejkryds.

Færre p-pladser

»Denne regel har gjort, at vi har mistet et meget stort antal p-pladser. Samtidig har vi haft en stigning i antallet af biler på 14 procent,« siger Gert Bjerregaard, der nu vil have kommunen til at undersøge, hvor mange p-pladser man har mistet på grund af 10-metersreglen.

»Men vi må også finde ud af, om der er nogle områder, som kan inddrages til p-pladser. Desværre har der ikke været politisk vilje til at gøre noget ved problemerne. Rådmanden har stukket hovedet i busken, men cykler, busser og delebiler er altså ikke nok. Det virker, som om man lukker øjnene og ikke anerkender virkeligheden. I dag bliver det sværere og sværere for folk at have en bil, med mindre de stiller den meget langt væk. Det er værd at undersøge muligheden for mere beboerparkering, men det løser ikke det grundlæggende problem,« siger han.

Teknikrådmand Kristian Würtz (S) peger selv på beboerparkering:

»Det er mit bedste bud på en løsning for Eigil og de øvrige beboere i området. Det er den vej, vi skal gå flere steder i byen, så vi kan sikre beboerne bedre muligheder for parkering. Jeg er egentlig forundret over, at beboerne stemte nej sidste gang, for beboerparkering vil være en fordel for beboerne. Om der skal afholdes afstemning næste gang, har vi ikke lagt os fast på,« siger rådmanden.

Et grundvilkår

Kristian Würtz vurderer, at mangel på p-pladser vil være et grundvilkår i midtbyen nu og i fremtiden:

»Der er brug for realisme, for vi kan ikke skaffe en p-plads til alle beboere i midtbyen, og det, mener jeg heller ikke, er kommunens opgave. Selv med beboerparkering vil der aldrig være pladser nok til alle, og det gælder f.eks. hvis en ejendom med 10 lejligheder kun har to p-pladser. Derfor kan nogle beboere være henvist til at købe deres egen p-plads et sted i nærheden, hvis de vil være sikker på at have en p-plads,« siger han.

Beboer i Aarhus' midtby: »Det er blevet et p-mareridt«

P-debatten indgår i debatten om trafikplanen for Aarhus Midtby, som bliver endeligt vedtaget i august 2017.

»Der går et års tid, før vi har en ny trafikplan, men om vi kan løse p-problemerne i Fåborggade og nabogaderne inden da, tør jeg ikke sige,« siger rådmanden.

Enhedslistens Peter Hegner Bonfils kalder det for et »uløseligt problem.«

»Der er ikke plads til et uendeligt antal biler, og det er ikke realistisk at finde nye p-arealer. På den lange bane handler det om at nedbringe antallet af biler. I forhold til den aktuelle situation er man nødt til at tænke anderledes og overveje delebiler og mere beboerparkering,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Trafikkaos i Aarhus

Knud Daugaard, Langenæs Allé 70, st. mf., Aarhus C

Debat: Roser til politikerne

Gert Landergren Due, kredsformand, Socialpædagogerne Østjylland
Det er dejligt at opleve, at det faktisk kan lade sig gøre at flytte noget hos politikerne.

Debat: Granhøj Dans truer med afdansningsbal

Palle Granhøj truer med at lukke sit dansekompagni, hvis kommunen ikke kommer med et snarligt svarer på, om støtten fortsætter. Man forstår frustrationen.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Grød indtager Aarhus

Grødbaren ”Grød” er blevet populær i hovedstaden. Nu åbner den også i Aarhus efter lang tids jagt på lokaler. Det sker den 1. oktober.

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Hvem siger, at en familiebus skal være småtrist i designet?
Renault Scenic var en revolution for 20 år siden. I fjerde generation handler det mest om forførende former og rolig videreudvikling af MPV’en som biltype. 
Se flere
Bolig
Ny trend: Mormorsyssel på vej tilbage i moderne og humoristisk udgave
De traditionelle blomstermønstre er passé og erstattes af moderne design med et tvist af humor. Og færdige broderikit og kurser i korssting går som varmt brød, viser tendensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her