*

Politik

Herfra til uenigheden

Ny lufthavn: Politikerne har ikke forstået sagen til bunds, og den sag skal afklares hurtigst muligt, lød det i enighed, da JP Aarhus bragte to lufthavnsdebattører sammen. De to er lodret uenige om, hvorvidt Aarhus skal have en ny lufthavn.

To mænd samlet af en fælles sag, men med hver sit standpunkt. Lasse Thomassen (tv.) er tilhænger af at anlægge en ny Aarhus Lufthavn, mens John Hedegaard (th.) er modstander af en ny lufthavn i Aarhus N og anbefaler, at man i stedet fokuserer på at udvikle den eksisterende lufthavn i Tirstrup. Foto: Christian Klindt Sølbeck

»Vi skal altså snart ryge …?«

Efter halvanden times debat om en ny lufthavn opstår der usædvanlig bred enighed ved bordet i mødelokalet over Globen Flakket.

Ryges skal der, og få minutter senere står vi med udsigt til åen og smøger den med hyggesnak.

Men indtil da har der – trods en pæn tone – været spændinger i luften mellem de to lufthavnsdebattører, som begge har diskuteret lufthavn i et års tid i medierne, men aldrig mødt hinanden før.

De er begge særdeles aktive på Facebook. Lasse Thomassen er det på Facebook-siden ”Lufthavn til Aarhus”, der har over 15.000 følgere, og John Hedegaard er aktiv på ”Nej til ny lufthavn i Aarhus Nord”, der har over 11.000 følgere.

JP Aarhus bragte de to lufthavnsdebattører Lasse Thomassen (tv.) og John Hedegaard sammen til et møde, der viste lodrette uenigheder, men også ligheder og fælles krav til politikerne i den stærkt omdiskuterede sag om en eventuel ny lufthavn. Foto: Christian Klindt Sølbeck

Spørgsmålet er, hvad der sker, hvis man sætter dem ved samme bord?

Så bliver uenigheden om en ny lufthavn krystalklar, men der er en stribe punkter, hvor de er enige. Her nogle af dem: Lufthavnssagen skal afklares hurtigst muligt. Borgerne i Thomasminde har lidt alt for længe. Lufthavnen i Tirstrup har været forsømt i årevis og bliver aldrig en stor lufthavn for Aarhus. Lufthavn 2.0 er et godt initiativ. Grontmij-rapporten er overfladisk skrivebordsarbejde, og lufthavnssagen er en ”sindssygt kompleks” sag, som ikke alle politikere har forstået til bunds.

Nørder lufthavn

Ligheder er der også mellem de to herrer.

De læser og nørder begge alle papirer i lufthavnssagen, også de allermest tekniske. De lobbyer også begge over for politikere og befolkning, så meget som de kan finde tid til. Og så er der det med kaffen og smøgerne.

Ja til ny lufthavn

Lasse Thomassen

  • 32 år, salgsansvarlig i en rådgivende ingeniørvirksomhed.
  • Bor i Aarhus C.
  • Brænder for at udvikle Aarhus og er i øvrigt flynørd med stakke af bøger om fly.
  • Aktiv på Facebook-siden ”Lufthavn til Aarhus”.

Men der stopper enigheden, for mens Lasse Thomassen bruger sin fritid på at skabe grundlag for en ny lufthavn og dermed et bedre Aarhus, som han ser det, er John Hedegaard anderledes personligt involveret i sagen. Han bor med sin familie i Thomasminde og kæmper for at kunne blive boende i et område fri for en lufthavn og mod de »uretfærdigheder«, som i årevis har ramt beboerne i området.

Nej til ny lufthavn

John Hedegaard

  • 41 år, selvstændig lysdesigner for en række bands.
  • Har boet 18 år i Aarhus C.
  • Flyttede til Thomasminde for syv år siden, hvor han bor med sin kone og deres to børn.
  • Aktiv på Facebook-siden ”Nej til ny lufthavn i Aarhus Nord”.

Grundsynspunkterne

Først de to aktørers grundsynspunkter:

Lasse Thomassen:

»Vi har en fantastisk by, og vi vil gerne være med til at gøre den endnu bedre. Det er vores drivkraft. Aarhus er Danmarks næststørste by og en by i vækst, men vi mangler en ordentlig lufthavnsbetjening, som kan gøre det nemmere at komme til og fra byen. Vi har virksomheder, der flytter herfra pga. dårlig lufthavnsbetjening, og vi har et erhvervsliv, der bruger masser af unødig tid og penge på transport. Derfor skal vi have en ny lufthavn ved Thomasminde.«

John Hedegaard:

»Jeg ser en uretfærdighed over for en masse beboere i Thomasminde-området, som i årevis har været stavnsbundet af debatten. En lufthavn kan ikke placeres i Thomasminde pga. grundvandsforhold og en række andre miljø- og landskabsforhold. Derudover vil en lufthavn genere tusindvis af andre beboere tæt på området, som ikke egner sig til en lufthavn, og derfor må debatten om Thomasminde stoppes hurtigst muligt. Vi må i stedet forsøge at få det bedst mulige ud af Tirstrup som lufthavn.«

Forfærdelig situation

Og derefter en replik – i en runde, hvor de to forholder sig til modpartens synspunkter:

Lasse Thomassen:

»Jeg har dyb respekt for John og de øvrige beboere ved Thomasminde, som er havnet i en forfærdelig situation og er stavnsbundet, fordi diskussionen har kørt alt for længe. Derfor skal Thomasminde som placering nu undersøges til bunds en gang for alle, så vi kan få lukket diskussionen. Store anlægsprojekter vil altid desværre genere nogle beboere, og derfor har alle brug for en afklaring hurtigst muligt.«

John Hedegaard:

»Jeg kan godt se argumenterne om vækst og visioner, men det ændrer ikke på, at placering af en ny lufthavn kræver et kæmpe stort landområde med langt til naboer, og derfor kan Thomasminde ikke bruges. I øvrigt er jeg vant til at være på landevejen, så en halv times transport til Tirstrup generer ikke mig, ligesom Billund og Aalborg ikke er langt væk.«

Debatten har ikke skabt Tirstrups problemer, det er Tirstrups problemer, der har skabt debatten.
Lasse Thomassen

Årsagen til hele debatten om en ny lufthavn er en kritik af Aarhus Lufthavn i Tirstrup, som har dalende passagertal og ifølge kritikerne alt for få ruter. Modstanderne af en ny lufthavn mener, at debatten ødelægger Tirstrups muligheder, men hvordan ser de to debattører på Tirstrup:

Lasse Thomassen:

»Debatten har ikke skabt Tirstrups problemer, det er Tirstrups problemer, der har skabt debatten. Lufthavnen har været forsømt af politikerne og dermed ejerne i mange år. Uden de nødvendige investeringer i Tirstrup er lufthavnen ikke konkurrencedygtig, og den bliver det aldrig, selvom man stædigt og naivt holder fast i troen på, at dens placering er ideel, for det er den ikke. Det er bevist igennem en lang årrække efterhånden. Hvis man tilførte mange millioner til Tirstrup, ville man i en periode kunne sænke priserne for luftfartsselskaberne og dermed tiltrække nye ruter, men det ville kun virke på kort sigt, for når pengene var brugt, skulle man igen hæve priserne. Der er ikke en holdbar, langsigtet løsning for Tirstrup.«

Og John Hedegaard om Tirstrup:

»Den lufthavn har været forsømt i årevis, og man kan frygte, at løbet er kørt, men vi må forsøge at få det bedste ud af den. Jeg synes, at det er meget positivt, at man nu har ansat en ruteudvikler og forsøger at forbedre lufthavnen.«

Stop diskussionen

I øjeblikket er Aarhus Kommune i gang med at lave en række forundersøgelser, som transportminister Hans Chr. Schmidt har forlangt. De ventes færdige i april eller maj, og derefter skal ministeren forholde sig til, om han ser en fremtid for en ny lufthavn i Aarhus. Hvis ministeren er positiv, kan et flertal i Aarhus Byråd vælge at sætte en egentlig VVM-undersøgelse af Thomasminde i gang. Den vurderes at vare fem-syv år og koste op mod 20 mio. kr.

Lasse Thomassen om en VVM:

»Den skal vi have, så vi kan få stoppet en lang række tekniske diskussioner. Med en VVM-redegørelse kan vi en gang for alle få undersøgt alle de relevante forhold i Thomasminde til bunds. Erfaringen viser jo tydeligt, at hvis ikke det sker, så stopper diskussionen om en flytning af lufthavnen aldrig.«

Med al respekt mener jeg ikke, at byrådet er i stand til at overskue den her sag.
John Hedegaard

Og John Hedegaards syn på en VVM:

»Hvis den kommer, så bliver vi stavnsbundet i yderligere fem-syv år, og det vil være forfærdeligt. I forvejen er der beboere, som ikke kan sælge deres huse eller optage lån til forbedringer, ligesom kommunen ikke kan sælge grunde i området. Den situation vil blive helt katastrofal, hvis man vedtager en fem-syv-årig periode med VVM-undersøgelser.«

Selv om de to er særdeles aktive i lufthavnsdebatten og formentlig flytter stemmer både den ene og den anden vej, er det i sidste ende politikerne i Aarhus Byråd og muligvis også politikerne i Folketinget, der skal afgøre sagen. Så hvordan ser de to debattører processen herfra?

Lasse Thomassen:

»Den her sag er kompleks, så det er en meget stor opgave for politikerne, og mit indtryk er, at ikke alle politikere har forstået sagen til bunds. Etablering af en lufthavn er som udgangspunkt et lokalt og ikke et nationalt anliggende. I løbet af nogle måneder skal Trafikstyrelsen sige ja til, at Aarhus Kommune kan arbejde videre med projektet. Herefter er det op til byrådet at træffe beslutning om en VVM-redegørelse, som skal danne grundlag for den endelige tilladelse fra ministeren. Vores frygt er, at der går populisme i sagen på Christiansborg, hvor lokale interesser i f.eks. Billund kommer til at spille ind, og det vil være helt forkert. For det kan ikke være Billund, der afgør, om Aarhus skal have en ny lufthavn.«

Meget kompleks sag

John Hedegaard om den politiske proces:

»Den her sag er meget, meget kompleks, og debatterne viser, at en del politikere ikke forstår de tekniske papirer i sagen som f.eks. Trafikstyrelsens notat om højdehindringer. Derudover vil en række analyser om gevinsterne ved en ny lufthavn være mere gætværk end fakta. Med al respekt mener jeg ikke, at byrådet er i stand til at overskue den her sag, og det er i virkeligheden kun ministeren og Trafikstyrelsen, der kan vurdere konsekvenserne ved at bygge en ny lufthavn. Mit håb er, at processen stopper hurtigst muligt.«

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Debatindlæg

Debat: Rådmand ignorer kritik og skyder på budbringeren

Charlotte Beuchert Overgaard | Jytte Dylmer | Britha Lund Sørensen | Anette Samuelsen, fællestillidsrepræsentanter FOA Århus magistratsafdelingen for sundhed og omsorg, Aarhus Kommune
Siden 2007 er Aarhus Kommunes udgifter pr. ældre over 65 år faldet markant, og kommunen har markant mindre social og sundhedspersonale ansat, end den havde dengang.

Debat: En ansvarlig postaftale, der rækker fremad

Henning Christensen, adm. direktør PostNord A/S i Danmark
Postaftalen er i høj grad en tilpasning af postservicen til danskernes kommunikationsvaner i 2016.

Debat: Selvmord for demokratiet

A. Frederiksen, Lilleåvænget 4, Hadsten
Religionsfrihed betyder, at skoler af enhver observans har ret til at undervise i religion.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Boghvede er det nye sort

Glutenfri produkter vinder frem i madlavningen. Men mange populære korn- og frøsorter er svære at dyrke i Danmark.
Seneste AGF nyheder
27.05

AGF’er har tilbud fra to Superligaklubber

Kim Aabech har næppe spillet sin sidste kamp i Ceres Park. To ligaklubber vil gerne tilknytte ham i den kommende sæson, så mon ikke han returnerer til Aarhus på et modstanderhold.
Guides til Aarhus
Annonce
Sådan bliver din cykelferie en succes
Hvilken cykel er bedst, og hvad skal jeg egentlig pakke ned i tasken? Få her rådene til, hvordan du forbereder dig på din cykelferie. 
Se flere
Ekspert: Fransk forbud mod arbejdsmails uden for kontortid er ikke vejen frem
Selvom det er »fristende« at lovgive imod mails fra chefen i fritiden, så er det andre tiltag, der skal til for at komme arbejdsrelateret stress til livs, vurderer ekspert. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her