*

Politik

Dansk Supermarked: Væksten holder i kø

En udbygning af motorvej E45 blev det tema, som fyldte mest ved Erhverv Aarhus’ ”Byen møder borgen”-arrangement mandag.

Arrangementet ”Byen møder borgen” blev afviklet i Aarhus Havns nye domicil. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

En udbygning af motorvej E45 stod øverst på ønskesedlen, da lokale erhvervsfolk i går på Aarhus Havn konfronterede en række folketingsmedlemmer i Erhverv Aarhus-arrangementet ”Byen møder borgen”.

»Østjysk vækst holder i kø, og det gør den ude på E45,« sammenfattede logistikdirektør Nicolai Gradman fra Dansk Supermarked situationen.

Ifølge ham mærker virksomheden på alle måder, at trafikken sander til på hovedfærdselsåren gennem regionen.

»Vi har ca. 50.000 lastbiler, som hver dag kører ind og ud af varelagre i området, og 1.500 medarbejdere, som skal til og fra arbejde.«

Logistikdirektøren måtte erkendte, at den tidligere beslutning om at placere det nye lager og hovedkontor ved Brabrand – klos op ad E45 – næppe var blevet taget med den viden, som virksomheden har i dag.

»Så ville vi have lagt det 50-100 km mod syd, fordi det er bedre til at supportere vores forretninger. Regionalt har vi også andre udfordringer med prioritering af lufthavn, Marselistunnel og en Kattegat-forbindelse, men det er alt sammen afhængigt af, at vi har en effektiv E45. Vi håber, at politikere vil sikre, at vi får udvidet motorvejen til gavn for den østjyske vækst,« lød opfordringen fra Nicolai Gradman.

Problemet splittede dog repræsentanterne fra Folketinget. Enhedslistens Søren Egge Rasmussen mente, at problemet ligger et helt andet sted.

Tror på kollektiv trafik

»Jeg kan godt forstå situationen med lastbilerne, men når det går så galt, er det, fordi vi skal have den private persontransport over i den kollektive trafik. Vi er ikke stemt for at bruge en masse millioner på motorvejen,« beklagede Søren Egge Rasmussen.

Alternativets Josephine Fock sammenlignede en motorvejsudvidelse med at tisse i bukserne.

»Om 10 år sidder vi i samme situation igen. Det er ikke den rigtige vej at gå, for der er ikke noget problem uden for myldretiden. Den kollektive trafik skal udbygges, og vi må tænke i bæredygtige intelligente løsninger som roadpricing og differentieret arbejdstid, så folk kan have flere hjemmearbejdsdage,« sagde Josephine Fock.

Naser Khader (K) mente dog, at en udvidelse til tre spor i begge retninger er helt oplagt og nødvendig.

»Aarhus falder længere ned ad rangstigen med hensyn til erhvervsvenlighed, og det handler om transport. Der er behov for tre spor, og så må projekter som ny lufthavn og Kattegat-forbindelse, som er meget dyrere, hellere udskydes.«

Den holdning delte Jonas Dahl (SF):

»Jeg tror, et godt råd er at tage en ting ad gangen i stedet for at have fokus flere steder. Strækningen fra Aarhus N til Skanderborg kan udvides for 100 mio. kr. Det ville være relativt billigt og en god start.«

Venstres udenrigs- og udviklingsordfører, Michael Aastrup Jensen, understregede, at regeringen allerede skrev en udvidelse af E45 ind i regeringsgrundlaget.

»Men vi har et kæmpeproblem med at finde finansiering til en lang række projekter, som allerede er besluttet. Togfonden, som skal sikre timemodellen, er underfinansieret i milliardklassen på grund af den lave oliepris. Men vi har tænkt os at opfylde det punkt, fordi ud over den tunge trafik så rammes også mange pendlere hver dag, og vi pendler længere og længere,« forklarede Michael Aastrup Jensen.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Børnepsykolog: Efter tre dage tog vi vores søn ud af børnehaven

Nanna Kruuse, mor til Alfred og Kathrine, børnepsykolog og specialist i børneneuropsykologi
Automatreaktionen fra fagpersoner på børneområdet i Aarhus er, at ja, der leveres generelt børnepasning af høj kvalitet i Aarhus. En mor konstaterer noget andet: »En del institutioner er decideret skadelige for vores børns udvikling«.
Restauranter

Martin Ib åbner madmarkeder

Til marts åbner kokken Martin Ib kantine og eventlokaler i Pakhusene på Aarhus Ø. Her åbner han også MIBmadmarked, og målet er at åbne i alt 20 MIBmarkeder i Jylland og på Fyn inden 2020.

Kold mad - og blandingsvin

Restaurantanmeldelse: Det kniber gevaldigt med ambitionsniveauet på Lajmi — både når det gælder mad og betjening.

Rar Bar er blevet til Ombord

Dansk mad: Allan Thallaug og Kristian Sørensen står bag Ombord, Jægergårdsgades nye restaurant, der ligger, hvor Rar Bar lå i 12 år. Det er de to kokkes tredje restaurant.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler

»Undgå selvfedme og konservatisme«

Evnen til omstilling er større i Aarhus end i København. Bevar pionerånden, lyder anbefalingen fra Michael Christiansen, der med vemod og stolthed forlader Aarhus Universitet efter seks år som formand.
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her