Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten aarhus
Politik 03.02.13 kl. 23:00

Har Aarhus råd til Marselistunnelen?

ERIK NØRBY

Trafik: Vej- bro- og havneingeniør foreslår at nøjes med en underføring ved Skanderborgvej. Kommunens vejchef er bekymret for, at støjbelastningen bliver for stor uden en tunnel.

»Drop den tunnel under Marselis Boulevard. Nøjes med at føre vejen under Skanderborgvej, spar pengene og brug dem til nogle af de mange andre projekter, som venter på finansiering.«

Sådan reagerer ingeniør i vej- bro- og havnebygning Niels Kjær, Risskov, på artiklen i sidste uge om, at staten har nægtet Aarhus Kommune at lånefinansiere den knap 2 km lange Marselistunnel, der skal føre den tunge trafik fra Åhavevej til Aarhus Havn.

Infrastruktur

Forbindelse til havnen

Skønnede anlægsomkostninger for Forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn:

  • Anlægssum, Etape 1 (Åhavevej) og Etape 2 (Marselistunnelen): 1,812 mia. kr., heraf tunnel ca. 1,5 mia. kr.

Finansiering:

  • Kommunal opsparing: 400 mio. kr.
  • Staten: 250 mio. kr.
  • Aarhus Havn: 350 mio. kr.
  • EU-støtte fra MOS (Motorways Of the Sea): 92 mio. kr.
  • EU-støtte projektering: 32 mio. kr.
  • Sum: 1,124 mia. kr.
  • Det resterende beløb finansieres af Aarhus Kommune via provenuet fra dækningsafgiften samt beløb fra hjemfaldsklausuler.
  • Da en del af finansieringen først frigøres senere, er der behov for at låne pengene indtil da. Det har Indenrigsministeriet foreløbig afvist.

Kilde: Aarhus Kommune

Prisen er anslået til 1,5 mia. kr., og hver gang, der er offentlig debat om projektet, undrer nogen sig over, om det er pengene værd.

Denne gang altså bl.a. ingeniør Niels Kjær, der vurderer, at for 110 mio. kr. kan man få en løsning, der sikrer gnidningsfri og hurtig adgang fra Aarhus Syd Motorvejen til Aarhus Havn.

Ved Strandvejen er Marselis Boulevard ført under en tunnel til havnen. En lignende løsning foreslår ingeniør Niels Kjær, at man laver i krydset Marselis Boulevard/Skanderborgvej. Foto: Gregers Tycho

Efter at motorvejskrydset ved Viby Ringvej og omlægningen af Åhavevej til to spor i hver retning frem til jernbanebroerne ved Langenæs blev åbnet i november, glider trafikken uden problemer fra motorvejen frem til havnen, påpeger han.

Han vurderer, at en containerbil når som helst med lovlig fart kan tilbagelægge den 2,5 km lange strækning fra jernbanebroerne frem til Østhavnsvej på 3,5 minutter trods stop ved Skanderborgvej, Jyllands Allé og Stadion Allé.

For at lette trafikken yderligere foreslår han, at Åhavevej føres under Skanderborgvej i en vejunderføring, der svarer til den, der allerede er under Strandvejen.

JP-grafik: Rina Kjeldgaard

»Hvis midterrabatten på Marselis Boulevard desuden ryddes for gamle bunkers og eventuelt for træer, bliver der bedre plads til svingbaner ved de resterende lyskryds, som bibeholdes ved Kongsvangs Allé, Jyllands Allé, Stadion Allé og Dalgas Avenue,« siger Niels Kjær.

Han foreslår desuden, at der laves en gangtunnel under Marselis Boulevard mellem Birketinget og Forældreskolen, som sikrer børnenes skolevej.

Færdig næste sommer

»På den måde kan strækningen fortsat tilbagelægges på 3,5 minutter, uden at trafikken på Skanderborgvej bliver generet,« vurderer han.

Niels Kjær skønner anlægsomkostningerne til ca. 110 mio. kr.

»Arbejdet kan gå i gang med det samme, være færdigt til næste sommer, og Aarhus kan få råd til mange andre projekter på ønskelisten,« vurderer Niels Kjær.

Da VVM-redegørelsen for en forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn blev offentliggjort i 2007, var en tunnel under Marselis Boulevard hovedemnet, men et alternativ med en udbygning af Marselis Boulevard i niveau og med støjafskærmning blev også vurderet.

Den gang var vurderingen, at hele strækningen fra Viby Ringvej til havnen vil være tre gang dyrere, hvis der skulle laves en tunnel under Marselis Boulevard til den tunge trafik.

Krisen presser priserne

Den seneste vurdering er, at alene tunnelbyggeriet vil koste ca. 1,5 mia. kr. oven i de godt 300 mio. kr., Viby Ringvej-krydset og udvidelsen af Åhavevej koster.

Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt, er dog fast i troen på, at et udbud nu giver mulighed for et gunstigt resultat, fordi den internationale finanskrise presser priserne.

»Hvis trafikken skal blive i det nuværende niveau, får vi en større trafikmaskine, der vil genere de tilstødende grundejere,« siger han.

Frygt for miljøproblemer

Havnedirektør Bjarne Mathiesen:

»For os er det vigtigt, at kapaciteten er sådan, at transporterne kan komme fra motorvejen til havnen uden urimelig lang køretid. Åhavevejs udvidelse er et vigtigt skridt på vejen.

Desuden skal omgivelserne kunne tåle det. Vi skal være overbeviste om, at vi ikke rammer ind i en miljømur en skønne dag. Når en investor skal vælge, om han vil etablere sig i nærheden af havnen i Aarhus eller Hamborg, er det vigtigt, at der er en løsning på miljøproblemet mange år frem.

Marselistunnelen kan være svaret, men om det kan løses på anden vis vil jeg ikke forholde mig til,« lyder det fra havnedirektøren.

Plads til møllevinger

For direktør Lars Krabbe, Cargo Service, er det fundamentalt nødvendigt at sikre forsyningsåren til havnen. Om det gøres bedst med eller uden en tunnel, lader han andre vurdere.

Ikke kun standardgods skal kunne komme til og fra. Også såkaldt projektgods som store møllevinger og tårnsektioner til vindmøller.

»Tidligere havde vi også adgang fra Randersvej, men nu er Marselis Boulevard eneste adgang til havnen. Udvidelsen af Åhavevej er en markant forbedring, nu mangler vi at få den sidste strækning med. Det er en udfordring at sikre, at havnen kan håndtere alle former for gods. Esbjerg lægger sig i selen for at for at få en bid af vindmøllegodset,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Aarhus lige nu
Tophistorie

Ta’ med ud og jazz i Rådhushallen

Den 67-årige Gitte Hænning synger i aften Aarhus Rådhus op sammen med Aarhus Jazz Orchestra.
forsiden lige nu

Ukrainsk operation optrappes i øst

Prorussiske separatister er fordrevet fra rådhus i det østlige Ukraine efter besættelse.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.

Vragdele stammer ikke fra MH370

Vragdele, der er skyllet i land på Australiens vestkyst, stammer ikke fra det forsvundne fly.

Ny Brøndby-ledelse fortsætter tv-storm

»Man har jo ikke lov til at dumme sig to gange,« siger superligadirektør om Brøndbys tv-enegang.

Kæmpe donut-kæde åbner i Danmark

De runde kager med farvestrålende glasur og krymmel er på vej til større danske byer.

Henrik Sass går hårdt til ekspert

Den centrale S-minister beklikker en eksperts troværdighed efter at have modtaget hård kritik.
Annonce
Aarhus-redaktionen anbefaler
Aarhusianere bakker op om events
Et flertal afviser, at det er blevet for meget med motionsløb, cykelløb og racerløb i byens gader. 
Annonce
Kåring

Årets iværksætter

Stem på, hvem af disse ni, du synes, der skal kåres som årets iværksætter i Østjylland. Læs mere
Tema

Aarhus-moské i søgelyset

Miljøet omkring moskéen på Grimhøjvej kritiseres for at radikalisere unge muslimer. Læs mere
Restaurantanmeldelser
Tema

Aarhus som kulturhovedstad

Følg forberedelserne til Kulturby 2017. Læs mere
Seneste AGF nyheder
Aktuelle kampe - Superligaen
31.03.2014
FC Nordsjælland - AGF   1 - 0
04.04.2014
AGF - Randers FC   0 - 1
13.04.2014
FC København - AGF   1 - 0
18.04.2014
AGF - FC Midtjylland   0 - 4
21.04.2014
AGF - Brøndby IF   1 - 2
27.04.2014
Viborg FF - AGF
05.05.2014
AGF - OB
08.05.2014
FC Vestsjælland - AGF
11.05.2014
AGF - SønderjyskE
18.05.2014
AaB - AGF
Kommentar
Guides til Aarhus
Annonce
Annonce
"Turisterne har ødelagt Barcelona"
I en kontroversiel dokumentarfilm fortæller byens indbyggere, hvordan Barcelona er ved at blive til en "forlystelsespark". 
Se flere
Motor
Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne
Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd. 
Se flere