*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 19. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten aarhus
Politik 03.02.2013 kl. 23:00

Har Aarhus råd til Marselistunnelen?

ERIK NØRBY

Trafik: Vej- bro- og havneingeniør foreslår at nøjes med en underføring ved Skanderborgvej. Kommunens vejchef er bekymret for, at støjbelastningen bliver for stor uden en tunnel.

»Drop den tunnel under Marselis Boulevard. Nøjes med at føre vejen under Skanderborgvej, spar pengene og brug dem til nogle af de mange andre projekter, som venter på finansiering.«

Sådan reagerer ingeniør i vej- bro- og havnebygning Niels Kjær, Risskov, på artiklen i sidste uge om, at staten har nægtet Aarhus Kommune at lånefinansiere den knap 2 km lange Marselistunnel, der skal føre den tunge trafik fra Åhavevej til Aarhus Havn.

Infrastruktur

Forbindelse til havnen

Skønnede anlægsomkostninger for Forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn:

  • Anlægssum, Etape 1 (Åhavevej) og Etape 2 (Marselistunnelen): 1,812 mia. kr., heraf tunnel ca. 1,5 mia. kr.

Finansiering:

  • Kommunal opsparing: 400 mio. kr.
  • Staten: 250 mio. kr.
  • Aarhus Havn: 350 mio. kr.
  • EU-støtte fra MOS (Motorways Of the Sea): 92 mio. kr.
  • EU-støtte projektering: 32 mio. kr.
  • Sum: 1,124 mia. kr.
  • Det resterende beløb finansieres af Aarhus Kommune via provenuet fra dækningsafgiften samt beløb fra hjemfaldsklausuler.
  • Da en del af finansieringen først frigøres senere, er der behov for at låne pengene indtil da. Det har Indenrigsministeriet foreløbig afvist.

Kilde: Aarhus Kommune

Prisen er anslået til 1,5 mia. kr., og hver gang, der er offentlig debat om projektet, undrer nogen sig over, om det er pengene værd.

Denne gang altså bl.a. ingeniør Niels Kjær, der vurderer, at for 110 mio. kr. kan man få en løsning, der sikrer gnidningsfri og hurtig adgang fra Aarhus Syd Motorvejen til Aarhus Havn.

Ved Strandvejen er Marselis Boulevard ført under en tunnel til havnen. En lignende løsning foreslår ingeniør Niels Kjær, at man laver i krydset Marselis Boulevard/Skanderborgvej. Foto: Gregers Tycho

Efter at motorvejskrydset ved Viby Ringvej og omlægningen af Åhavevej til to spor i hver retning frem til jernbanebroerne ved Langenæs blev åbnet i november, glider trafikken uden problemer fra motorvejen frem til havnen, påpeger han.

Han vurderer, at en containerbil når som helst med lovlig fart kan tilbagelægge den 2,5 km lange strækning fra jernbanebroerne frem til Østhavnsvej på 3,5 minutter trods stop ved Skanderborgvej, Jyllands Allé og Stadion Allé.

For at lette trafikken yderligere foreslår han, at Åhavevej føres under Skanderborgvej i en vejunderføring, der svarer til den, der allerede er under Strandvejen.

JP-grafik: Rina Kjeldgaard

»Hvis midterrabatten på Marselis Boulevard desuden ryddes for gamle bunkers og eventuelt for træer, bliver der bedre plads til svingbaner ved de resterende lyskryds, som bibeholdes ved Kongsvangs Allé, Jyllands Allé, Stadion Allé og Dalgas Avenue,« siger Niels Kjær.

Han foreslår desuden, at der laves en gangtunnel under Marselis Boulevard mellem Birketinget og Forældreskolen, som sikrer børnenes skolevej.

Færdig næste sommer

»På den måde kan strækningen fortsat tilbagelægges på 3,5 minutter, uden at trafikken på Skanderborgvej bliver generet,« vurderer han.

Niels Kjær skønner anlægsomkostningerne til ca. 110 mio. kr.

»Arbejdet kan gå i gang med det samme, være færdigt til næste sommer, og Aarhus kan få råd til mange andre projekter på ønskelisten,« vurderer Niels Kjær.

Da VVM-redegørelsen for en forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn blev offentliggjort i 2007, var en tunnel under Marselis Boulevard hovedemnet, men et alternativ med en udbygning af Marselis Boulevard i niveau og med støjafskærmning blev også vurderet.

Den gang var vurderingen, at hele strækningen fra Viby Ringvej til havnen vil være tre gang dyrere, hvis der skulle laves en tunnel under Marselis Boulevard til den tunge trafik.

Krisen presser priserne

Den seneste vurdering er, at alene tunnelbyggeriet vil koste ca. 1,5 mia. kr. oven i de godt 300 mio. kr., Viby Ringvej-krydset og udvidelsen af Åhavevej koster.

Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt, er dog fast i troen på, at et udbud nu giver mulighed for et gunstigt resultat, fordi den internationale finanskrise presser priserne.

»Hvis trafikken skal blive i det nuværende niveau, får vi en større trafikmaskine, der vil genere de tilstødende grundejere,« siger han.

Frygt for miljøproblemer

Havnedirektør Bjarne Mathiesen:

»For os er det vigtigt, at kapaciteten er sådan, at transporterne kan komme fra motorvejen til havnen uden urimelig lang køretid. Åhavevejs udvidelse er et vigtigt skridt på vejen.

Desuden skal omgivelserne kunne tåle det. Vi skal være overbeviste om, at vi ikke rammer ind i en miljømur en skønne dag. Når en investor skal vælge, om han vil etablere sig i nærheden af havnen i Aarhus eller Hamborg, er det vigtigt, at der er en løsning på miljøproblemet mange år frem.

Marselistunnelen kan være svaret, men om det kan løses på anden vis vil jeg ikke forholde mig til,« lyder det fra havnedirektøren.

Plads til møllevinger

For direktør Lars Krabbe, Cargo Service, er det fundamentalt nødvendigt at sikre forsyningsåren til havnen. Om det gøres bedst med eller uden en tunnel, lader han andre vurdere.

Ikke kun standardgods skal kunne komme til og fra. Også såkaldt projektgods som store møllevinger og tårnsektioner til vindmøller.

»Tidligere havde vi også adgang fra Randersvej, men nu er Marselis Boulevard eneste adgang til havnen. Udvidelsen af Åhavevej er en markant forbedring, nu mangler vi at få den sidste strækning med. Det er en udfordring at sikre, at havnen kan håndtere alle former for gods. Esbjerg lægger sig i selen for at for at få en bid af vindmøllegodset,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Aarhus lige nu
Tophistorie

Aarhus Byråd har indgået et bredt budgetforlig

Alle byrådets partier undtagen Liberal Alliance er med i aftalen om de kommende års økonomi i Aarhus Kommune.
forsiden lige nu

Han var den mest upopulære statsleder i nyere tid - nu udråbes han som helt

Gordon Brown blev kaldt kolerisk som premierminister, nu kaldes han Storbritanniens redningsmand.

»Som at vinde en pokalfinale«

Dansk Boldspil-Union jubler over at have vundet retten til at afholde en EM-pulje i 2020.

Frankrig indleder flyangreb på IS

Frankrig indgår i en koalition af lande, der vil bekæmpe de militante islamister i Irak.

Ebola lammer danske Cecilies livsværk

Cecilie Hauerbergs 40 ansatte er spærret inde af udgangsforbud.

Aarhus Byråd har indgået et bredt budgetforlig

Alle byrådets partier undtagen Liberal Alliance er med i aftalen om de kommende års økonomi i Aarhus Kommune.

Kaldte minister for "skodsæk" - er klar til at gå i fængsel

Manden bag Mette Frederiksen-sviner vil ikke betale og er klar til at sidde bøden på 1.500 kr. af.
Annonce
Aarhus-redaktionen anbefaler
Cykel-succes skaber kaos i midtbyen
Antallet af parkerede cykler i Aarhus er blevet et problem for både cyklister og borgere. 
Annonce
Annonce
Tema

Moskéen på Grimhøjvej

Miljøet omkring moskéen på Grimhøjvej kritiseres for at radikalisere unge muslimer. Læs mere
Restaurantanmeldelser
  • Aarhus vil etablere en italiensk madklub

    Aarhus arbejder på at knytte stærkere bånd med Torino, som er centrum for verdens største fødevareudstilling i oktober.

    Tidligere krofatter åbner nyt sted

    I 34 år forpagtede Bjørn Christensen Sjette Frederiks Kro i Riis Skov, men da ejeren ville sælge kroen, måtte han finde noget nyt at lave. Det blev til spisestedet Bjørns Mad i Viby.

    En stjerneaften i Rosensgade

    Restauratørerne fra Det gamle Mejeri på Vilhelmsborg er rykket til byen med den nyåbnede restaurant Gastromé. Konceptet præsenteres som ”landkøkken”. Vi må tilføje, at det i så fald drejer sig om et ret avanceret et af slagsen.

Tema

Aarhus som kulturhovedstad

Følg forberedelserne til Kulturby 2017. Læs mere
Seneste AGF nyheder
Kim Aabech: Der var straffespark
AGF tabte for første gang i fem kampe. Vejle Boldklub vandt de to klubbers dyst. 
Aktuelle kampe - 1. Division
14.08.2014
HB Køge - AGF   0 - 0
24.08.2014
AB - AGF   1 - 5
28.08.2014
AGF - FC Fredericia   2 - 1
11.09.2014
Vendsyssel FF - AGF   0 - 3
18.09.2014
AGF - Vejle BK   0 - 1
28.09.2014
AC Horsens - AGF
05.10.2014
AGF - Skive IK
12.10.2014
FC Fredericia - AGF
19.10.2014
AGF - Vendsyssel FF
26.10.2014
AGF - AC Horsens
Kommentar
Guides til Aarhus
Annonce
Annonce