*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 28. november 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten aarhus
Politik 03.02.2013 kl. 23:00

Har Aarhus råd til Marselistunnelen?

ERIK NØRBY

Trafik: Vej- bro- og havneingeniør foreslår at nøjes med en underføring ved Skanderborgvej. Kommunens vejchef er bekymret for, at støjbelastningen bliver for stor uden en tunnel.

»Drop den tunnel under Marselis Boulevard. Nøjes med at føre vejen under Skanderborgvej, spar pengene og brug dem til nogle af de mange andre projekter, som venter på finansiering.«

Sådan reagerer ingeniør i vej- bro- og havnebygning Niels Kjær, Risskov, på artiklen i sidste uge om, at staten har nægtet Aarhus Kommune at lånefinansiere den knap 2 km lange Marselistunnel, der skal føre den tunge trafik fra Åhavevej til Aarhus Havn.

Infrastruktur

Forbindelse til havnen

Skønnede anlægsomkostninger for Forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn:

  • Anlægssum, Etape 1 (Åhavevej) og Etape 2 (Marselistunnelen): 1,812 mia. kr., heraf tunnel ca. 1,5 mia. kr.

Finansiering:

  • Kommunal opsparing: 400 mio. kr.
  • Staten: 250 mio. kr.
  • Aarhus Havn: 350 mio. kr.
  • EU-støtte fra MOS (Motorways Of the Sea): 92 mio. kr.
  • EU-støtte projektering: 32 mio. kr.
  • Sum: 1,124 mia. kr.
  • Det resterende beløb finansieres af Aarhus Kommune via provenuet fra dækningsafgiften samt beløb fra hjemfaldsklausuler.
  • Da en del af finansieringen først frigøres senere, er der behov for at låne pengene indtil da. Det har Indenrigsministeriet foreløbig afvist.

Kilde: Aarhus Kommune

Prisen er anslået til 1,5 mia. kr., og hver gang, der er offentlig debat om projektet, undrer nogen sig over, om det er pengene værd.

Denne gang altså bl.a. ingeniør Niels Kjær, der vurderer, at for 110 mio. kr. kan man få en løsning, der sikrer gnidningsfri og hurtig adgang fra Aarhus Syd Motorvejen til Aarhus Havn.

Ved Strandvejen er Marselis Boulevard ført under en tunnel til havnen. En lignende løsning foreslår ingeniør Niels Kjær, at man laver i krydset Marselis Boulevard/Skanderborgvej. Foto: Gregers Tycho

Efter at motorvejskrydset ved Viby Ringvej og omlægningen af Åhavevej til to spor i hver retning frem til jernbanebroerne ved Langenæs blev åbnet i november, glider trafikken uden problemer fra motorvejen frem til havnen, påpeger han.

Han vurderer, at en containerbil når som helst med lovlig fart kan tilbagelægge den 2,5 km lange strækning fra jernbanebroerne frem til Østhavnsvej på 3,5 minutter trods stop ved Skanderborgvej, Jyllands Allé og Stadion Allé.

For at lette trafikken yderligere foreslår han, at Åhavevej føres under Skanderborgvej i en vejunderføring, der svarer til den, der allerede er under Strandvejen.

JP-grafik: Rina Kjeldgaard

»Hvis midterrabatten på Marselis Boulevard desuden ryddes for gamle bunkers og eventuelt for træer, bliver der bedre plads til svingbaner ved de resterende lyskryds, som bibeholdes ved Kongsvangs Allé, Jyllands Allé, Stadion Allé og Dalgas Avenue,« siger Niels Kjær.

Han foreslår desuden, at der laves en gangtunnel under Marselis Boulevard mellem Birketinget og Forældreskolen, som sikrer børnenes skolevej.

Færdig næste sommer

»På den måde kan strækningen fortsat tilbagelægges på 3,5 minutter, uden at trafikken på Skanderborgvej bliver generet,« vurderer han.

Niels Kjær skønner anlægsomkostningerne til ca. 110 mio. kr.

»Arbejdet kan gå i gang med det samme, være færdigt til næste sommer, og Aarhus kan få råd til mange andre projekter på ønskelisten,« vurderer Niels Kjær.

Da VVM-redegørelsen for en forbedret vejforbindelse til Aarhus Havn blev offentliggjort i 2007, var en tunnel under Marselis Boulevard hovedemnet, men et alternativ med en udbygning af Marselis Boulevard i niveau og med støjafskærmning blev også vurderet.

Den gang var vurderingen, at hele strækningen fra Viby Ringvej til havnen vil være tre gang dyrere, hvis der skulle laves en tunnel under Marselis Boulevard til den tunge trafik.

Krisen presser priserne

Den seneste vurdering er, at alene tunnelbyggeriet vil koste ca. 1,5 mia. kr. oven i de godt 300 mio. kr., Viby Ringvej-krydset og udvidelsen af Åhavevej koster.

Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt, er dog fast i troen på, at et udbud nu giver mulighed for et gunstigt resultat, fordi den internationale finanskrise presser priserne.

»Hvis trafikken skal blive i det nuværende niveau, får vi en større trafikmaskine, der vil genere de tilstødende grundejere,« siger han.

Frygt for miljøproblemer

Havnedirektør Bjarne Mathiesen:

»For os er det vigtigt, at kapaciteten er sådan, at transporterne kan komme fra motorvejen til havnen uden urimelig lang køretid. Åhavevejs udvidelse er et vigtigt skridt på vejen.

Desuden skal omgivelserne kunne tåle det. Vi skal være overbeviste om, at vi ikke rammer ind i en miljømur en skønne dag. Når en investor skal vælge, om han vil etablere sig i nærheden af havnen i Aarhus eller Hamborg, er det vigtigt, at der er en løsning på miljøproblemet mange år frem.

Marselistunnelen kan være svaret, men om det kan løses på anden vis vil jeg ikke forholde mig til,« lyder det fra havnedirektøren.

Plads til møllevinger

For direktør Lars Krabbe, Cargo Service, er det fundamentalt nødvendigt at sikre forsyningsåren til havnen. Om det gøres bedst med eller uden en tunnel, lader han andre vurdere.

Ikke kun standardgods skal kunne komme til og fra. Også såkaldt projektgods som store møllevinger og tårnsektioner til vindmøller.

»Tidligere havde vi også adgang fra Randersvej, men nu er Marselis Boulevard eneste adgang til havnen. Udvidelsen af Åhavevej er en markant forbedring, nu mangler vi at få den sidste strækning med. Det er en udfordring at sikre, at havnen kan håndtere alle former for gods. Esbjerg lægger sig i selen for at for at få en bid af vindmøllegodset,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Aarhus lige nu
Tophistorie

Ny formand for byens erhvervsliv

Efter 10 år på posten stopper Peter Kjær, direktør i Schouw & Co., som formand for Erhverv Aarhus.
forsiden lige nu

Aftale om boligmilliarder på plads

Kun Venstre og Liberal Alliance står uden for aftale om milliarder til renovering af almene boliger.

Mange døde efter angreb under fredagsbøn

Tre eksplosioner har dræbt flere i en af de største moskéer i byen Kano i Nigeria.

Sådan vil Cameron begrænse indvandring til Storbritannien

Storbritannien kan være på vej ud af EU, hvis traktaterne ikke bliver omskrevet.

Metro fyrer 300 og risikerer politianmeldelse

En aftale om at sælge Metro-butikkerne i Aarhus og Glostrup og redde 300 job er gået i vasken.

Så er der billig benzin til weekenden

Hvornår vil du tanke? Det bliver billigere lørdag, endnu billigere søndag og så skal du se mandag.

Cordsen: Genoplivning af debat om dagpenge irriterer S

Radikale og Socialdemokraternes borgfred om dagpenge-debatten er aflivet, og det kan give blå blok skyts til valgkampen.
Annonce
Annonce
Tema

Jul i Aarhus

Julekoncerter, juleshow og julemarkeder. Se de mange julearrangementer i Aarhus. Se tema
Annonce
Kommentar
Tema

Moskéen på Grimhøjvej

Miljøet omkring moskéen på Grimhøjvej kritiseres for at radikalisere unge muslimer. Læs mere
Restaurantanmeldelser
  • Italienske tilbud i Vestergade

    Restaurant: Man skal give sig tid til at studere menukortet hos en af de ældre restauranter i Aarhus: Marco Polo i Vestergade. Det rummer mange tilbud på billig mad. Selv om man går a la carte, er priserne stadig meget rimelige.

    Chilensk med surprise

    Caféen/isbutikken Casa Carola er flyttet fra Åboulevarden 57 til Mindebrogade 2 og er samtidig avanceret til en rigtig restaurant med fortrinsvis spanske og chilenske retter på kortet.

    Kineserier på Banegårdspladsen

    Restaurant: Man kan godt blive ganske mæt for et rimeligt beløb, men det er også det bedste, der er at sige om det kinesiske køkken på Banegårdspladsen.

Seneste AGF nyheder
Det er Kim Aabech, der afgør kampene
AGF har haft en heldig hånd med ansættelsen af den tidligere Lyngby- og FC Nordsjælland-spiller. 12 mål i 16 kampe siger det meste. 
Kommentar
Guides til Aarhus
Annonce
Annonce