*

Kommunalvalg Aarhus
Politik

Eldrift hele vejen Grenaa-Odder

Flertal i Folketinget bevilger 100 mio. kr. til eldrift på Grenaabanen.

Aarhus køber måske samme letbanetog som Mulhouse i Frankrig: Det gule sporvognstog til korte bystrækninger og det blå eltog til de længere strækninger til Odder og Grenaa. Privatfoto Jyllands-Posten

Allerede i år ventes samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen.

Risikoen for, at letbaneprojektet i Aarhus bliver en gentagelse af IC4-skandalen, er nu fjernet.

Et nyt trafikforlig sikrer, at der kommer eldrift på hele strækningen mellem Grenaa og Odder, og dermed kan letbanen købe materiel, der er afprøvet og i drift andre steder.

Uden elektrificering af strækningerne uden for Aarhus skulle der indkøbes såkaldte hybridtog, der kan skifte mellem el og diesel, men de er slet ikke udviklet i en brugbar version endnu.

»Nu kan vi anskaffe standardtog, som er billigere. Dels sporvognstog, som kun skal køre på den inderste del, dels elektriske tog, der kan køre op til 100 km/t uden for byen og som sporvogne inde i byen,« siger projektleder Ole Sørensen fra letbanesekretariatet ved Midttrafik.

100 mio. kr. til eldrift

Til gengæld for, at togene er billigere i indkøb, skal der investeres i elektrificering af strækningen fra Aarhus H til Odder og fra Lystrup til Grenaa.

Især på strækningen til Grenaa er det tvivlsomt, om besparelsen på togkøb kan finansiere elnettet. Derfor har de tre regeringspartier S, SF og R sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti aftalt at reservere 100 mio. kr. til elektrificering af Grenaabanen, mens Region Midtjylland og Aarhus Kommune selv må stå for elektrificering af Odderbanen.

Samdrift Grenaa-Odder

De første letbanetog ventes i drift i 2016, men allerede i år er det planen at koble Grenaabanen og Odderbanen sammen. Det vil især gavne folk i det nordlige Aarhus med arbejde i Viby-området. I dag skal de skifte tog på Aarhus H.

Forberedelserne er gjort til, at togene kan fortsætte direkte, men Grenaabanens 40 år gamle Y-tog er ikke sikkerhedsgodkendt til at køre på Grenaabanen. Derfor skal Grenaabanens otte moderne Desirotog suppleres med fire nye, som forligspartierne nu har bevilget 140 mio. kr. til. Efter elektrificeringen kan de så bruges andre steder.

Det har længe været planen at elektrificere Grenaabanens strækning fra Lystrup til Aarhus H som led i letbaneprojektet. De resterende ca. 90 km til Grenaa og Odder koster skønsmæssigt 3 mio. kr. pr. km, i alt ca. 270 mio. kr., vurderer Ole Sørensen.

7,5 minutters drift

Efterhånden som letbanens første etape og elektrificeringen af Grenaabanen og Odderbanen bliver færdig, formentlig fra 2016, bliver der timedrift fra Grenaa og halvtimes drift mellem Hornslet og Aarhus H gennem Lystrup og Risskov.

På den nye letbanestrækning fra Lystrup via Elev, Lisbjerg, Skejby og havnen til Aarhus H bliver der halvtimesdrift fra Hornslet, kvartersdrift fra Lisbjerg og 7,5 minutters-drift fra Skejby Sygehus.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) glæder sig over, at et flertal i Folketinget endnu en gang har givet opbakning til letbaneprojektet.

»Ved at elektrificere Grenaabanen kan vi nu se frem til en både bedre og grønnere kollektiv trafikløsning i fremtiden,« siger han.

Teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V) vurderer, at elektrificeringen kan vise sig at være en økonomisk gevinst for letbanen, fordi markedet for de kombinerede dieselhybridtog ikke har udviklet sig som ventet.

»Og så åbner aftalen gode muligheder for, at vi kan indkøbe afprøvet standardmateriel til hele letbanen,« siger han.

Letbaneprojektet koster 2 mia. kr. i 2009-priser. Heraf går 1,2 mia. kr. til anlæg og 800 mio. kr., til tog, depot og ekstra elektrificering.

Det sidste finansieres delvist ved, at de rene eltog er billigere end dieselhybridtog.

Letbanen

Eldrift hele vejen

Regeringspartierne S, SF og R samt EL og DF er enige om at reservere 100 mio. kr. til at dække nettoomkostningerne ved elektrificering af Grenaabanen, hvis elektrificeringen ikke fuldt ud kan dækkes af lavere driftsomkostninger.

Partierne forventer, at elektrificering af Odderbanen håndteres af Region Midtjylland og Aarhus Kommune inden for den nuværende økonomiske ramme til anlæg af letbanen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Opfordring til Folketinget: Udbyg rute 26 fra Aarhus til Viborg – nu

Nils Borring, Borgmester (S), Favrskov Kommune | Steen Vindum, Borgmester (V), Silkeborg Kommune | Torsten Nielsen, Borgmester (K), Viborg Kommune
Etableringen af den planlagte nye rute 26 er en rigtig god idé, og det kan faktisk kun gå for langsomt med at få pengene afsat og spaden i jorden.

Debat: Det skulle ikke kunne lade sig gøre

Elisabeth A. Glenthøj, cand.theol., Præstegyden 5, Samsø

Debat: Klog og visionær fusion

Keld Albrechtsen, bestyrelsesformand, Brabrand Boligforening | Keld Laursen, adm. direktør, Brabrand Boligforening
Meddelelsen om, at Langkær Gymnasium og Aarhus Tech går mod en fusion, er en usædvanlig god nyhed for de unge i Aarhus Vest.
Restauranter
Annonce
Annonce
Bolig
Så diskret kan to italienere gøre det: 200 kvm oase med plads til leg og hygge
Succesrigt arkitektpar har med hårdt arbejde og gode ideer forvandlet en gammel porcelænsfabrik til et kombineret hus og kontor. Nøgleordene er lys og materialer af højeste kvalitet. 
Se flere
Så diskret kan to italienere gøre det: 200 kvm oase med plads til leg og hygge
Succesrigt arkitektpar har med hårdt arbejde og gode ideer forvandlet en gammel porcelænsfabrik til et kombineret hus og kontor. Nøgleordene er lys og materialer af højeste kvalitet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her