*

Politik

»Problemerne har fyldt meget det seneste år. Det er jeg rigtig træt af«

Letbanen kørte ikke i 2016, men der er penge til etape 2, og kommunen er mere bæredygtig, siger teknikrådmand Kristian Würtz (S), som vil genskabe tilliden i udskældte afdelinger.

Åbningen af det biomassefyrede kraftværk i Lisbjerg den 6. november er en af de milepæle fra sine fire år som rådmand, Kristian Würtz fremhæver. Foto: Morten Lau-Nielsen

Med lidt over en uge til kommunalvalget kan rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), snart se tilbage på en valgperiode som politisk chef for en af de mest stormomsuste magistratsafdelinger i Aarhus Kommune.

Denne artikel handler egentlig om, hvorvidt Kristian Würtz har indfriet de ambitioner og løfter, han luftede i JP Aarhus i begyndelsen af sin rådmandsperiode.

Men vi kommer ikke uden om at begynde med Kristian Würtz’ vurdering af sin rolle i sagen om bilagsrod og brud på udbudsregler i to afdelinger i Teknik og Miljø. Den har indtil videre ført til fyringerne af en chef og en direktør, og 22 personalesager om fyringer eller sanktioner af medarbejdere bliver stadig undersøgt.

Blå Bog

Kristian Würtz

  • Medlem af Aarhus Byråd for Socialdemokratiet siden den 1. januar 2006.
  • Født den 15. juli 1980, gift og har tre børn.
  • Kandidat i statskundskab fra Aarhus Universitet i 2008.
  • Rådmand for Magistratsafdelingen Teknik og Miljø fra den 1. januar 2014.
  • Rådmand for Magistratsafdelingen Børn og Unge 2011-2013.
  • Politisk ordfører for Socialdemokratiet i Aarhus Byråd 2009-2011.

»Problemerne har fyldt meget det seneste år. Det er jeg rigtig træt af. Hvis jeg havde haft den nuværende viden for halvandet år siden, havde jeg ageret helt anderledes,« siger rådmanden, der mener, at han har handlet helt korrekt i sagen, og at hans ansvar nu er at rette op på problemerne:

»Mit fokus fremover er at opbygge den tillid, som har manglet og betydet, at folk ikke har råbt op, når de så noget forkert.«

Penge sikret til letbanen

Med 1.684 personlige stemmer i ryggen for Socialdemokratiet ved valget i 2013 overtog Kristian Würtz posten som teknikrådmand fra Venstres politiske leder, Bünyamin Simsek.

I JP Aarhus’ tiltrædelsesinterview ”Letbanen skal afhjælpe trængselsproblemerne”, bragt i januar 2014, var Kristian Würtz overbevist om, at letbanen ville blive »epokegørende« i den nu snart overståede valgperiode.

Men selvom letbanen skulle have været i drift i 2016, har ingen passagerer som bekendt fået lov til at stige på toget, så banens betydning står stadig hen i det uvisse. Til gengæld er Kristian Würtz lykkes med sin ambition om at få statsstøtte til kommende letbaneetaper.

»Et bredt flertal i Folketinget – udenom regeringen – har bedt Aarhus lave planlægning for både letbanen og en ny terminal i Brabrand. Indtil videre er vi blevet tildelt 40 mio. kr. til en VVM-undersøgelse af etape 2 – Aarhus Ø til Aarhus Vest og Brabrand samt en linjeføring fra Lisbjerg til Hinnerup,« siger Kristian Würtz, som kalder det et overordentligt godt resultat. Rådmanden kan også sætte flueben ud for andre mærkesager fra 2014. Dengang lovede Kristian Würtz bl.a., at 25 pct. af boligerne i Aarhus Ø skal være almene. I dag er 551 af i alt 1.683 boliger almene – en andel på 33 pct. Ifølge rådmanden vil andelen i de kommende år nærme sig 25 pct., men peger på, at der også er planlagt almene boliger i bl.a. Generationernes Hus i Aarhus Ø og i de kommende byggerier ved Bassin 7.

CO2-neutral el og varme

Alment boligbyggeri får også en fremtrædende plads, når forstæderne i det nye Lisbjerg og Nye ved Elev står klar. Byggeriet af forstæderne var ligeledes blandt Kristian Würtz’ løfter:

»Efter mange års ventetid er vi kommet i gang med boligudbygningen i Lisbjerg, og der er taget første spadestik på de første byggerier i Nye. Begge byer kommer til at udvikle sig med blandede boligformer i bydele, som fra begyndelsen er koblet på letbanenettet.«

På klimaområdet har ambitionerne fra begyndelsen været høje hos teknikrådmanden, som i avisens tiltrædelsesinterview understregede, at han ville flytte byen i en bæredygtig retning. Siden da har samtlige partier på nær Lars Boje Mathiesen, som dengang repræsenterede Liberal Alliance, vedtaget kommunens klimaplan 2016-2020. Den indeholder bl.a. planen for, hvordan Aarhus bliver CO2-neutral i 2030.

Derudover åbnede det nye biomassefyrede kraftvarmeværk i Lisbjerg den 6. november, og i november sidste år begyndte Studstrupværket at fyre med træpiller i stedet for kul efter en ombygning til 1,3 mia. kr.

Rådmanden har ikke nået alle sine kulturambitioner

»Vi er kommet langt. Der er ikke mange storbyer i verden, som er stort set selvforsynende med CO2-neutral el og varme. Det har vi gjort samtidig med, at priserne holdes nede. Det er faktisk et ret fantastisk resultat,« siger Kristian Würtz.

Bilisme står i vejen for mål

Datafremskrivninger fra kommunens klimasekretariat viser dog, at især bl.a. privatbilisme og godstransport står i vejen for kommunens samlede mål om at blive CO2-neutral. Men det ændrer ifølge rådmanden ikke på målsætningen, som vil være et af hans fokuspunkter i den kommende valgperiode.

»Vi skal have meget mere el i vores transport. Vi skal desuden lykkes med en kombination af bedre kollektiv trafik, letbanen og elbusser, som første gang kommer ud på de aarhusianske vej næste år. Samtidig skal vi fastholde den eksplosive stigning i cyklisme,« siger Kristian Würtz og henviser til, at der er afsat 44,8 mio. kr. til en kommende cykelhandlingsplan.

JP Aarhus undersøger i løbet af valgkampen, om byens borgmester og fem rådmænd har levet op til deres løfter i de interviews, de gav i forbindelse med deres tiltrædelse for fire år siden.

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her