*

Odder

Liva Weel vender tilbage til Odder

I 1917 havde Liva Weel sin revydebut. Det skete i Odder Sommerteater, der holdt til på det gamle Hotel Phønix i Rosensgade. På lørdag er Liva Weels sange tilbage i Odder.

Folkekær, morsom og slet ikke uden bid. Danskerne elskede Liva Weel og de sange, hun sang. Hør dem igen i Odder på lørdag.

Den folkekære danske revysangerinde og skuespiller Liva Weel havde som 19-årig og under fødenavnet Olivia Marie Olsen i 1917 sin revydebut. Det skete i Odder Sommerteater. Den 16. september vender hun tilbage. Det vil sige, hun kommer ikke selv, for hun døde i maj 1952.

Liva Weel

Blå Bog

  • Født i København den 31. december 1897.
  • 17 år gammel begyndte Liva Weel at uddanne sin sangstemme.
  • I 1917 optrådte hun første gang som sanger ved et teselskab i Politikens Hus.
  • Herfra blev hun henetet til Odder Sommerteater, hvor hun havde sin egentlige debut den 1. juni 1917.
  • Siden medvirkede hun i en lang række revyer og enkelte film.
  • Hun optrådte også på Det Kongelige Teater.
  • I 1921 blev hun gift med skuespiller, teaterdirektør Arne Weel, med hvem hun i 1922 fik en søn. Skilt i 1924. Gift igen i 1933 med snedkermester Fritz Hueg. Skilt igen året efter.
  • I slutningen af 1920’erne lærte Liva Weel forfatteren Poul Henningsen at kende, hvilket kom til at sætte dybe spor i hendes videre karriere, da han skrev en lang række af de sange, som man i dag forbinder med Liva Weel.
  • Død 22. maj 1952 i København.
  • Hendes liv blev filmatiseret i DR-tv-serien ”Kald mig Liva” (1992). Fire afsnit med Ulla Henningsen i hovedrollen.

Men sangene, hun sang, kommer – fortolket af Julie Berthelsen. Det sker i forbindelse med Jazzydays i teltet på Torvet foran Eine Kleine Bier Bar.

Men inden vi kravler videre ad det spor, så lad os fortælle lidt om Liva Weel:

På kvinfo.dk står bl.a. om Liva Weel:

»Hun voksede op som datter af en politibetjent på Vesterbro i København. Senere i livet nægtede hun at synge ufordelagtigt om politiet. Hendes musikalske talent var tydeligt fra den tidligste ungdom. Ved et tilfælde kom hun i hænderne på den strenge sangpædagog Hedevig Quiding. Faderen havde opklaret et tyveri hos hende, og som tak tilbød hun at undervise hans datter i sang. Liva Olsen havde en stor stemme og fik en klassisk sanguddannelse, især elskede hun at synge Schubertlieder, opera og operette, mens hun akkompagnerede sig selv på klaver. Quiding, der var en fremragende lærer, kunne med det samme høre, at Liva var et særligt talent, og hun sørgede for, at hun kom til at give en koncert i Politikens Hus i 1917. Anmeldelserne var gode og førte til, at hun aflagde prøve for direktør Harald Stabehl på Odder Sommerteater. Ingen kunne ane, at debuten i Odder, hvor den 19-årige Olivia Marie Olsen sang sine første revyviser, var en teaterhistorisk begivenhed.«

”Nede ved Saksild Strand”

Sommerreven i Odder 1917, der spillede fra den 1. juni og en måned frem, er der ikke mange spor tilbage fra.

Men Harald Stabehl var også selv på scenen, og revyen bød på numre som ”Den lille hornblæser” og ”Det er jeg osse”, men også et langt mere lokalt indslag – nemlig sangen ”Nede ved Saksild Strand” – der var en omskrivning af ”Under den hvide bro”. Sommerteatret holdt til på Hotel Phønix i Rosensgade.

Umiddelbart efter Odder fulgte for Olivia Olsen en lang række engagementer, bl.a. på Scala Revyen i København, hvor hun blev teatrets store stjerne og skiftede navn fra Olivia Marie til Liva. Og Olsen blev til Weel, da hun i 1921 giftede sig med den aarhusianske skuespiller og teaterdirektør Arne Weel. Det ægteskab blev opløst i 1924, efter at hun i 1922 havde født en søn. Liva beholdt Weel-navnet livet ud – også gennem det næste ægteskab.

I København blev man hurtigt klar over, at Weel var noget særligt. Indtrykkene fra hendes revyer på Scala blev samlet af teaterskribenten Carl Gandrup, der i 1924 skrev:

”Se Liva Weel og dø. Gud forbarme sig, sikke et Talent, hvilken Sangstemme og hvilket Humør. Ikke en Stavelse, ikke den usseligste lille Konsonant gaar tabt. Denne Viseforedragskunst er – i sin Genre – det højeste Mesterskab, den mest straalende og lydefri Fuldkommenhed, der nogensinde er set og hørt Herhjemme.”

”Man binder os”

I slutningen af 1920’erne traf Liva Weel forfatteren, designeren og samfundsrevseren Poul Henningsen. Det kom til at sætte dybe spor i hendes videre karriere, da han skrev en række af de sange, man i dag forbinder med Liva Weel – bl.a. ”Sig de Ord, Du ved” , ”Ta’ og kys det hele fra mig” og ikke mindst ”Man binder os på Mund og Haand”, som kom lige efter Tysklands besættelse af Danmark, og som danskerne sagtens mellem linjerne kunne læse, hvad handlede om.

Her et postkort fra 1908. Motivet er Hotel Phønix, hvor Liva Weel havde sin revydebut.

Inden sin død nåede Liva Weel også at spille i Cirkusrevyen, Tivoli Revyen og i Stig Lommer Revyen. Der var også mange teaterroller, og hun var ligeledes med i enkelte film. De har til gengæld gjort hendes kunst kendt for eftertiden, og Normann Andersen skrev ”Glemmer du” og ”Gaa med i Lunden” til hende.

Kvinfo.dk skriver videre: »Liva Weel var af natur et generøst menneske. Hun tjente mange penge, men brugte dem hurtigt og havde ikke økonomisk sans. Hun hjalp mennesker i nød og var på mange måder et elskeligt menneske. I sine sidste år gik hun fysisk i forfald. Hun blev afhængig af spiritus, og i en periode brugte hun så megen medicin, at det blev skæbnesvangert for hendes indlæringsevne. En medfødt brok forhindrede, at hun kunne indtage fast føde. Til sidst blev hun opereret, men døde af sygdommen i 1952.«

Kom og nyn med

Så Odder kom hun ikke tibage til – bortset fra da ”Den glade enke” besøgte byen i december 1917. Men som sagt; nu kommer hendes sange sammen med Julie Bertelsen tilbage til Odder.

Liva Weel kan af gode grunde ikke komme selv – hun døde i 1952. Men Julie Bertelsen kommer med sangene.

Det er Odder Musikskole, der i forbindelse med Kulturby 2017 har inviteret, og det er deres elever, der genfortæller historien og musikken, mens Julie Bertelsen sammen med publikum vil synge.

»Kom – syng – nyn med og mærk stemningen fra Liva Weels sange med nye musikere, arrangementer og komponister i ny iklædning,« hedder det i indbydelsen til arrangementet. Efter Liva Weel-koncerten overtager Big Fies Bigband scenen med glad og dansevenlig swingmusik.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Hvem er de private investorer, der vil bygge en ny lufthavn?

Per Hovgaard, Niels Bohrs Vej 28, Viby J
I mange år er det ikke lykkedes at sætte navne på de private investorer, der angiveligt står klar til at skyde penge i en ny lufthavn til Aarhus. Så spørgsmålet er, hvem disse investorer er?

Debat: »Glas og beton ældes ikke med ynde«

Henrik Dahlin, stud.theol., Carl Holst-Knudsens Vej 2, Aarhus C

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her