*

Leder

Handling, tak

Gennem mange år er trafikken på den østjyske del af motorvej E45 sandet mere og mere til. Der spildes dagligt uendeligt mange arbejdstimer og uendeligt mange penge. På mandagens Erhverv Aarhus-arrangement ”Byen møder borgen” beskrev logistikdirektør Nicolai Gradman fra Dansk Supermarked situationen med ordene: »Østjysk vækst holder i kø, og det gør den ude på E45.«

Mens køerne på E45 er blevet længere og længere, har politikerne, ikke mindst de lokalt valgte folketingsmedlemmer og kandidater, snakket og snakket om, at E45 selvfølgelig skal udvides, og at den sag bør have allerhøjeste prioritet – langt foran evt. ny lufthavn, Marselis-tunnel, Kattegat-bro og andre østjyske udfordringer.

På Erhverv Aarhus' dialogmøde talte folketingspolitikerne – altså dem, der var til stede, hvad Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og De Radikale ikke fandt nødvendigt – videre. Helt uden for pædagogisk rækkevidde var Alternativet og Enhedslisten, hvis repræsentanter Josephine Fock og Søren Egge Rasmussen tilsyneladende ikke kan forholde sig til den helt konkrete problemstilling og det faktum, at E45 er underdimensioneret. I stedet fabler man om det evige mantra fra den kant – kollektiv trafik og sågar også roadpricing – men intet konkret, kun snak.

Helt uden for pædagogisk rækkevidde var Alternativet og Enhedslisten, hvis repræsentanter var Josephine Fock og Søren Egge Rasmussen.

Partier, der burde være mere ansvarsbevidste, forfalder også til snak. Venstres Michael Aastrup Jensen mente før valget, at en udvidelse af E45 var altafgørende. Det mener han vist stadig, og på dialogmødet påpegede han, at udvidelsen af E45 er skrevet ind i regeringsgrundlaget. Men hvad hjælper det, når der ikke er sket noget som helst siden?

Selv om den Venstre-regering, som Michael Aastrup Jensen må formodes at være tæt på, reelt har lagt udvidelsen af E45 til side til senere brug, fastholdt han på mandagens møde, at »den skal udvides i denne valgperiode.«

Udtalelsen harmonerer slet ikke med det faktum, som Michael Aastrup Jensen selv påpegede, at »vi har et kæmpeproblem med at finde finansiering til en lang række projekter, som allerede er besluttet.« Hvis begge udsagn skal stå til troende, findes løsningen vel kun i form af benhård prioritering, underforstået opprioritering af udvidelsen af E45. Alt andet er utroværdigt.

I det hele taget burde man måske på Christiansborg ændre lidt på finansieringsmodellerne, så man ikke i fremtiden kommer til at stå med projekter som f.eks. Togfonden, der er finansieret med fugle på taget, og derfor er »underfinansieret i milliardklassen,« som Michael Aastrup Jensen selv påpeger.

Det har været på tale at bruge nødsporet på E45 for at få trafikken til at glide bedre. Også på det punkt er det blevet ved snakken, men nu opfordrer næstformanden i Region Midtjylland, Venstre-politikeren Anne V. Kristensen, sin partifælle i Trafikministeriet, Hans Chr. Schmidt, til at handle. Fint nok, men at åbne nødsporet for trafikanterne er og bliver en midlertidig nødløsning. Udvidelsen af E45 haster, og der er ikke brug for mere snak.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
JP Aarhus mener: Altid København
Smilene var store, da transportminister Henrik Dam Kristensen og borgmester Jacob Bundsgaard i går officielt iværksatte byggeriet af letbanen - sporvognen, om man vil - i Aarhus.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Regionsformandens argumentation halter

Claus Sørensen, Sygeplejerske Bronzealdervej 231, Hasle, 8210 Aarhus V.
Aarhus Universitetshospital er ikke et basissygehus for borgerne i Aarhus.

Debat: Sundhedstegn, at ledere ofte skifter job

Rasmus Mortensen, afdelingsformand Lederne Østjylland Sandgravvej 8,3 8000 Aarhus C
Restauranter
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce
Landet hvor man ikke kommer uden om fodbold: Oplev Lissabons storhold på lysets stadion
Stemningen på tribunerne er en stor del af oplevelsen, når et af verdens bedste hold går på grønsværen i Portugals hovedstad. Klublegenden og tidligere storspiller Michael Manniche er en af dem, der bliver ved med at vende tilbage til Estádio da Luz. 
Se flere
Biler
Clio fortsætter, som om intet var hændt
Renault Clio var den første nye Renault, der fik et markant ændret design. Nyeste version ligner sig selv, men hvorfor også ændre på noget, der fungerer? 
Se flere
Landet hvor man ikke kommer uden om fodbold: Oplev Lissabons storhold på lysets stadion
Stemningen på tribunerne er en stor del af oplevelsen, når et af verdens bedste hold går på grønsværen i Portugals hovedstad. Klublegenden og tidligere storspiller Michael Manniche er en af dem, der bliver ved med at vende tilbage til Estádio da Luz. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her