*

Leder

Handling, tak

Gennem mange år er trafikken på den østjyske del af motorvej E45 sandet mere og mere til. Der spildes dagligt uendeligt mange arbejdstimer og uendeligt mange penge. På mandagens Erhverv Aarhus-arrangement ”Byen møder borgen” beskrev logistikdirektør Nicolai Gradman fra Dansk Supermarked situationen med ordene: »Østjysk vækst holder i kø, og det gør den ude på E45.«

Mens køerne på E45 er blevet længere og længere, har politikerne, ikke mindst de lokalt valgte folketingsmedlemmer og kandidater, snakket og snakket om, at E45 selvfølgelig skal udvides, og at den sag bør have allerhøjeste prioritet – langt foran evt. ny lufthavn, Marselis-tunnel, Kattegat-bro og andre østjyske udfordringer.

På Erhverv Aarhus' dialogmøde talte folketingspolitikerne – altså dem, der var til stede, hvad Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og De Radikale ikke fandt nødvendigt – videre. Helt uden for pædagogisk rækkevidde var Alternativet og Enhedslisten, hvis repræsentanter Josephine Fock og Søren Egge Rasmussen tilsyneladende ikke kan forholde sig til den helt konkrete problemstilling og det faktum, at E45 er underdimensioneret. I stedet fabler man om det evige mantra fra den kant – kollektiv trafik og sågar også roadpricing – men intet konkret, kun snak.

Helt uden for pædagogisk rækkevidde var Alternativet og Enhedslisten, hvis repræsentanter var Josephine Fock og Søren Egge Rasmussen.

Partier, der burde være mere ansvarsbevidste, forfalder også til snak. Venstres Michael Aastrup Jensen mente før valget, at en udvidelse af E45 var altafgørende. Det mener han vist stadig, og på dialogmødet påpegede han, at udvidelsen af E45 er skrevet ind i regeringsgrundlaget. Men hvad hjælper det, når der ikke er sket noget som helst siden?

Selv om den Venstre-regering, som Michael Aastrup Jensen må formodes at være tæt på, reelt har lagt udvidelsen af E45 til side til senere brug, fastholdt han på mandagens møde, at »den skal udvides i denne valgperiode.«

Udtalelsen harmonerer slet ikke med det faktum, som Michael Aastrup Jensen selv påpegede, at »vi har et kæmpeproblem med at finde finansiering til en lang række projekter, som allerede er besluttet.« Hvis begge udsagn skal stå til troende, findes løsningen vel kun i form af benhård prioritering, underforstået opprioritering af udvidelsen af E45. Alt andet er utroværdigt.

I det hele taget burde man måske på Christiansborg ændre lidt på finansieringsmodellerne, så man ikke i fremtiden kommer til at stå med projekter som f.eks. Togfonden, der er finansieret med fugle på taget, og derfor er »underfinansieret i milliardklassen,« som Michael Aastrup Jensen selv påpeger.

Det har været på tale at bruge nødsporet på E45 for at få trafikken til at glide bedre. Også på det punkt er det blevet ved snakken, men nu opfordrer næstformanden i Region Midtjylland, Venstre-politikeren Anne V. Kristensen, sin partifælle i Trafikministeriet, Hans Chr. Schmidt, til at handle. Fint nok, men at åbne nødsporet for trafikanterne er og bliver en midlertidig nødløsning. Udvidelsen af E45 haster, og der er ikke brug for mere snak.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Leder Frem med sandheden, tak
Sagen er ved at antage farumske dimensioner
JP Aarhus mener: Alternativet
Aarhus og Alternativet passer til hinanden, siger Uffe Elbæk
JP Aarhus mener: Ibrahim Gøkhan
Hvem er Ibrahim Gøkhan, og hvad er Ibrahim Gøkhan? Han er tyrkiskfødt politiker, radikalt medlem af byrådet, og i 2005 valgt på Venstres liste - og nu ved at udvikle sig til en mystisk skikkelse.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Mikrolån Aarhus: Intelligent aktivering

Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold & Beskæftigelse (SF)
Mikrolån kan være en gave til borgere, der skal i beskæftigelse. Ordningen er en succes, og det skyldes en stram lovgivning, at den ikke er blevet mere udbredt.

Debat: Borgerinddragelse skal prioriteres højere

Knud N. Mathiesen, byrådsmedlem (DF)
Borgerinddragelse skal prioriteres højere i det kommende nye byråd i Aarhus Kommune.

Debat: Giv aarhusianerne en grøn garanti ved nye bebyggelser

Anja Rehfeld Bærentsen, by- og regionsrådskandidat (K), bestyrelsesmedlem i Århus, Konservative Vælgerforening
Hvis vi kun tænker på økonomi og på at maksimere antallet af borgere i nybyggerier, er der risiko for, at vi glemmer selve sjælen i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her