*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Forældre er dybt bekymrede for Ellekærskolen

Projektet med at flytte Stensagerskolen til Ellekærskolens matrikel kan kun betragtes som første skridt mod en lukning af skolen – i tråd med de planer, der lå for omkring seks år siden.

Vi håber meget på, at politikerne vil genoverveje denne næsten lukning af en skole, som gør det så godt, skriver to repræsentanter for Ellekær skolens bestyrelse. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Den 21. september blev skolebestyrelsen på Ellekærskolen indkaldt til et ekstraordinært møde. Det var noget af en mavepuster, da Søren Aakjær fra kommunens Børn og Unge-afdeling fortalte om de problemer, Stensagerskolen, som er en specialskole for handicappede børn, har med sine nuværende lokaler, og om den løsning, afdelingens embedsmænd var kommet frem til.

En indstilling til beslutning

i byrådet går ud på at flytte Stensagerskolen til Ellekærskolens matrikel. At indskrænke Ellekærskolen til en etsporet skole uden specialklasser. At inddrage en tredjedel af skolens areal til specialskoleklasser for elever med forskellige handicap. Derudover skal der bygges mange kvadratmeter til, laves plads til busser og personalets biler. De ni specialklasser fra Ellekærskolen skal flyttes til en anden skole, muligvis i Harlev.

Hvis vi kan finde en løsning, hvor både børnene fra Stensagerskolen og fra Ellekærskolen kan få noget positivt ud af flytningen, vil vi som forældre hilse projektet velkommen. Men vi er bekymrede. For os at se går forslaget især ud over vores specialklasseelever, men det går også ud over skolen som helhed.

Projektet bekymrer os, som forældre til børn på Ellekærskolen, af flere grunde:

Det er ikke gennemtænkt, at en flytning af en hel specialskole med 200 sårbare elever skal ske på bekostning af Ellekærskolens cirka 70 specialklasseelever, som naturligvis også er sårbare.

Gentænk-projektet bliver kørt af sporet. Der har i lang tid været en proces i gang om at forbedre forholdene for børn og unge i det vestlige Aarhus, i takt med at boligforholdene i bydelen også forbedres. Der er blevet afholdt flere møder med deltagelse af rådmænd, hvor der blev lovet mange forbedringer for Ellekærskolen. Planerne om i stedet at amputere den kommer ind fra højre og risikerer at afspore det projekt, som ellers er så godt på vej.

Ellekærskolen ligger i et område, hvor mange forældre i forvejen ikke er ressourcestærke. De har ikke det samme overskud til at sige fra, som f.eks. forældre på stort set alle andre folkeskoler i Aarhus Kommune ville have, hvis deres skole i stedet var blevet valgt.

Skolen bliver fastlåst på ét spor, selv om vi er inde i en positiv udvikling, efter at også beboerne i Bispehaven har fået frit skolevalg. Elevtallet er stigende, skolen er den, der løfter elevernes niveau mest, og den har flest i gang med en ungdomsuddannelse 13 måneder efter endt 9. klasse.

Vi kan kun betragte dette projekt som første skridt mod en lukning af skolen – i tråd med de planer, der lå for omkring seks år siden. Vi kan godt forestille os, hvad der sker, når man lukker en skole: Mange forældre vælger i stedet friskoler – og vi kan godt frygte for, hvilke friskoler forældrene fra Bispehaven vælger.

Den demokratiske proces er desuden kritisabel. Dels har vi fået så sent besked, at selv om høringsperioden på papiret er fire uger, bliver det rent praktisk til tre uger pga. efterårsferien, som æder den sidste uge af høringsperioden. Inden informationsmødet den 21. september var hverken Børn- og Unge-udvalget, BUPL eller lærerforeningen desuden blevet informeret om planerne. Vi opfatter det faktisk som et kup.

Vi er i gang med at formulere et høringssvar til forslaget, og vi håber meget på, at politikerne vil genoverveje denne næstenlukning af en skole, som gør det så godt.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vores lærere fortjener den bedste uddannelse

Claus Holm, institutleder DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse), Aarhus Universitet
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp.

Debat: Myter og fakta om aldersdiskriminering af seniorer på arbejdsmarkedet

Poul Grosen | Rasmussen, cand.mag., selvstændig ved www.seniorvejen.com Højbjerg
Seniorgruppen er en kompleks størrelse, og barriererne for den findes både hos arbejdsmarkedets parter, hos politikerne og hos seniorerne selv.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Byens største partier skændes om folkeskoler

Planerne om nye folkeskoler går for langsomt, mener V og kalder S fodslæbende. En plat beskyldning, lyder det fra Peder Udengaard (S), som henviser til, at V ikke har stillet forslag om skolebyggeri i byrådet.
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her