*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Forslag presser læreruddannelser

Konsekvensen af en forsøgsordning med en læreruddannelse på universiteterne vil sandsynligvis være, at en række kommuner vil få endnu sværere ved at tiltrække uddannede lærere.

Børn, der bor langt fra de store byer, kan blive taberne, hvis universiteterne begynder at uddanne lærere, mener skribenten. Arkivfoto: Jens Dresling

Liberal Alliance har i august genfremsat et forslag om forsøg med en femårig læreruddannelse på universiteterne.

I forslaget bevares læreruddannelser på professionshøjskolerne. Det kan derfor umiddelbart virke uskyldigt også at oprette et forsøg med en akademisk læreruddannelse i universitetsbyerne. Men det er det ikke.

I virkeligheden er der tale om et forslag, som trækker tæppet væk under de små uddannelsessteder rundt i landet – eksempelvis VIA’s læreruddannelser i Nørre Nissum, Skive og Silkeborg og vores kommende uddannelsesstationer i Holstebro og Randers.

Det forholder sig sådan, at byer, der ikke har et universitet i nærheden, er særdeles sårbare over for selv små ændringer i de studerendes søgemønstre mod universitetsbyerne. Med andre ord vil flere af de unge, der i dag tager en uddannelse på et mindre, regionalt uddannelsessted, naturligt søge mod de store universitetsbyer, hvis der kommer en femårig læreruddannelse på universiteterne.

Og langtfra alle flytter tilbage, når de er færdige med deres uddannelse. En Cowi-rapport fra 2016 viser, at langt hovedparten af de færdiguddannede unge bosætter sig, hvor de har taget deres uddannelse eller i en af nabokommunerne, når de skal søge arbejde.

Konsekvensen er altså, at en flytning af læreruddannelsen til universitetsbyerne potentielt knækker landet midt over mellem universitetsbyerne og resten af landet. Kommuner langt væk fra universitetsbyer vil dermed få endnu sværere ved at tiltrække uddannede lærere og tilbyde kommunernes børn en undervisning, der varetages af uddannede lærere og har samme faglige niveau. I dag står eksempelvis Syddjurs Kommune med en andel ikke-uddannede lærere i folkeskolen på 17 pct.

I virkeligheden er der tale om et forslag, som trækker tæppet væk under de små uddannelses-steder.

Forslaget om en læreruddannelse på universitetet rejser også spørgsmål om, hvilken type lærere det egentlig er, vi ønsker i klasselokalerne.

En lærer, der er uddannet fra en professionshøjskole, har gennem hele uddannelsen kombineret teori med praksis. Det betyder, at man har lange obligatoriske praktikperioder, og at undervisningen ikke kun er teoretisk, men også er praksisbaseret, præcis som vores aftagere i skolerne efterspørger.

I en aftagerundersøgelse, som Rambøll i år har udarbejdet for VIA, fremgår det, at blot 1 pct. af skolelederne mener, at nyuddannede lærere har for lidt akademisk viden. Til gengæld angiver 70 pct. af dem, at lærerne har en tilpas blanding af teori og praksis, eller at de fortsat mangler mere praksis i deres uddannelse.

Af samme årsag har de studerende på professionshøjskolerne også langt flere undervisningstimer end på universiteterne, hvor en stor del af uddannelsen ofte er lagt ud som selvstudium. Den praksisbaserede tilgang såvel som de historiske traditioner for tæt samarbejde med de omkringliggende folkeskoler forbereder de studerende rigtig godt på den virkelighed, de møder inde på skolerne, og på at understøtte børnenes trivsel og faglighed uanset social baggrund.

Dannelsen af vores børn og et sammenhængende Danmark med lige muligheder for uddannelse og samme kvalitet i undervisningen er faktisk en alvorlig sag.

Derfor bør de markante ændringer i udbuddet af læreruddannelser, som Liberal Alliances forslag rent faktisk er, ske på et oplyst grundlag med fokus på børnenes behov og baseret på en langsigtet plan for området.

Set med mine øjne skal læreruddannelsen naturligvis fortsat baseres på professionshøjskolerne, som har hele apparatet til at løfte en styrket læreruddannelse. Ellers risikerer vi, at det bliver børnene og kommunerne langt fra universiteterne, der betaler prisen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Skal ældre og syge uden pårørende overlades til sig selv?
Anette Nellemann Pedersen, sygeplejerske, stud.cand.jur., Aarhus Universitet
3/9 bragte jp.dk en artikel med overskriften: ”Hver anden pårørende hjælper deres ældre og syge, hver dag eller flere gange om ugen”.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Den skjulte kulturarv

Finn Adamsen, Koglestien 3, Skødshoved

Debat: Den skjulte kulturarv

Villy Fink Isaksen, pensionist, Tilst
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Bolig
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her