*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Endnu et letbane-flop

Da politikerne lukkede Grenaabanen med de meget velfungerende Desiro-tog for godt et år siden, blev beboerne langs banen lovet, at der ville komme togbusser, indtil sporvognen fra Aarhus Letbane kom til at køre.

Busserne blev en rute 83 (betegnet som lynbus) – Grenaa-Kolind-Ryomgård og direkte til Aarhus – og en rute 84, der fra Ryomgård skulle køre via de mindre byer til Aarhus. Når bus 84 kom fra Aarhus med de opsamlede passagerer, kunne de så gå over i bus 83 og køre det sidste stykke til Grenaa. Hvis ellers bus 83 ventede i Ryomgård på sin eneste ”fødekæde”: bus 84.

Torsdag eftermiddag var bus 84 stærkt forsinket på turen fra Aarhus til Ryomgård. I Hornslet 12 minutter, og chaufføren blev bedt om at kontakte bus 83/Midttrafik for at få bus 83 til at vente. Det kunne han imidlertid ikke tage sig af.

Ved ankomsten til en forblæst station i Ryomgård var lynbussen startet sin tur til Grenaa – uden de passagerer, som var samlet op langs den p.t. nedlagte togstrækning. Umiddelbart var det så bare at stå ved banen i Ryomgaard i blæst og det tiltagne mørke.

Jeg kontaktede Midttrafik, som ikke lige havde nogen løsning på problemet, men til sidst gav servicemedarbejderen tilsagn om, at vi kunne tage en taxa, hvis vi selv kunne finde en i Ryomgård og selv betale, så kunne vi via en formular på Midttrafiks hjemmeside og senere få pengene refunderet. Jeg mente, at da det var Midttrafik, der havde skabt problemet, burde de finde telefonnummeret på en taxa i Ryomgård. Jeg stod ikke lige med en telefonbog under armen.

Taxanummeret blev fundet. Taxamanden i Ryomgård var flink nok. Han havde bare ingen vogne at sende. Vagten var overtaget af Kolind. Da jeg kom igennem der, havde det selskab først en vogn et par timer senere.

Så var det bare om at blive stående i blæsten og vente på den næste lynbus, der kom præcis en time efter den bus, der var kørt fra passagererne i bus 84.

Mon Midttrafik refunderer min og min hustrus billet, når vi har fået tildelt torsdagens Midttrafikoplevelse – en times ekstra ventetid på Ryomgård Station?

I øvrigt kiggede jeg efter det lovede toilet ved stationen, som burde være etableret allerede nu, da letbanen jo skulle være i gang på strækningen, uden at finde det. Måske har jeg ikke kigget ordentlig efter, eller måske har Syddjurs Kommune ikke klaret det byggeri endnu.

Nu ved vi jo ikke engang, hvornår sporvognen begynder at køre fra Aarhus til Grenaa, så etableringen af toilettet kan jo komme engang næste år.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Myter og fakta om aldersdiskriminering af seniorer på arbejdsmarkedet

Poul Grosen | Rasmussen, cand.mag., selvstændig ved www.seniorvejen.com Højbjerg
Seniorgruppen er en kompleks størrelse, og barriererne for den findes både hos arbejdsmarkedets parter, hos politikerne og hos seniorerne selv.

Debat: Aarhus er blandt de mest erhvervsfjendtlige kommuner

Kasper Daae, byrådskandidat Liberal Alliance Aarhus
Kun hvis vi skaber et attraktivt miljø for virksomhederne, kan vi sikre, at der i fremtiden er råd til ordentlig kommunal service, skoler og meget mere. Aarhus.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her