*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Vores søde børn skal ikke være døde børn

Sikker skolevej nu: Bløde trafikanter må springe for livet på Nordre Strandvej.

Vi må gøre noget nu, inden de helt store ulykker indtræffer. Nordre Strandvej er en trafikal katastrofe. Dagligt oplever borgere i Risskov det kaos, der følger med at skulle krydse vejen eller blot færdes langs den stærkt trafikerede færdselsåre. Der er på en knap 4 km lang strækning kun ét trafiklys (ved Bellevue) og yderligere én fodgængerovergang (ved Brovej). Både biler og cyklister kører dagligt med meget høj hastighed. Det er en ventende katastrofe.

Den seneste tælling af døgntrafikken på Nordre Strandvej er foretaget i 2012. Det er nu fem år siden, så mon det ikke er på tide at få foretaget en ny og ved samme lejlighed en aktuel hastighedsmåling? Målingen i 2012 så således ud:

Nordre Strandvej vest for Ådalsvej, antal biler: 6.500.

Nordre Strandvej vest for Brovej, antal biler: 5.100.

Nordre Strandvej øst for Brovej, antal biler: 2.300.

På samme strækning har der siden 2012 været 16 uheld. Her har de otte været med personskade, mens der i de øvrige otte uheld alene er sket materiel skade. I ti af uheldene har der været en personbil/cyklist impliceret. To af uheldene har været solouheld, to med personbil/knallert og to med personbil/personbil.

Usikker vej til skole

Trafikken har i mange år været voldsom, og i myldretiden er det nærmest med livet som indsats, at bløde trafikanter krydser vejen. For de familier, der daglig skal sende deres børn afsted på cykel for at nå Strandskolen eller en af de andre institutioner, er det med en konstant frygt for, om det nu er i dag, der sker en ulykke. Samtidig opfordrer skolen til, at børn går eller cykler til skolen for at lette trafikken. Men det tør man nærmest ikke.

I myldretiden er det nærmest med livet som indsats, at bløde trafikanter krydser vejen.

Det seneste års etablering af butikker og lejligheder ved Tømmergården har kun øget en i forvejen meget voldsom trafik. Sideløbende med denne etablering er der intet gjort for at forbedre trafiksikkerheden, sænke farten eller sørge for, at der sikres muligheder for, at børn og andre bløde trafikanter kan krydse vejen eller færdes trygt langs med den.

Fjernet ved en fejl

Rystende er det at være vidne til den bevidste beslutning om at fjerne den ene fodgængerovergang ved Ådalsvej, samtidig med at trafikken er kraftigt forøget pga. opførelse af lejligheder, to discountsupermarkeder samt en tankstation. Flere biler om ugen på dette stykke vej.

Ydermere har man forringet sikkerheden ved at plante træer i siden af Nordre Strandvej. De er anbragt, så de forringer udsynet ved udkørsel fra sidevejene. Som om dette ikke er nok, er der etableret parkeringspladser langs Nordre Strandvej på trods af færdselsloven, der påpeger, at parkering ikke skal være mulig op til ti meter fra hver side af indkørsel til en vej. Allerede her er der et problem, der blot forværres af de utallige ulovlige parkeringer foran og bagved de markerede båse. Hertil kommer høje hække, som yderligere forringer udsynet ved udkørsel fra villavejene, samt cyklister, der med høj hastighed passerer sidevejenes udmundinger. Nogle forældre har ikke noget valg og kan være nødt til at sende deres børn afsted alene på cykel. Vi er andre, der simpelthen ikke tør sende endog større børn af sted alene, da de selv i selskab med en voksen dagligt oplever, hvor farligt det er at færdes omkring Nordre Strandvej.

Tre tiltag

Vi er nødt til at få set på de bedste mulige og hurtigst mulige løsninger, der kan:

sikre, at børn og andre bløde trafikanter kan krydse Nordre Strandvej enten via lyskryds, etablering af fodgængerfelter, fjernelse af parkeringsbåsene omkring krydsningshellerne eller andre sikre måder, gangbro eller lignende.

sikre en forsvarlig trafikafvikling, specielt omkring Tømmergården og Ådalsvej; begrænsning af tung trafik og varekørsel i de tidsrum vores børn skal til og fra skole.

sikre chikaner på Nordre Strandvej i form af ”bump”, advarselsblink eller lignende, der effektivt nedsætter farten.

Vi kan som ansvarlige forældre ikke længere stiltiende sidde som angstfyldte, magtesløse tilskuere. Ansvarlige politikere må finde det som højeste prioritet at sikre skolevejen og normalisere trafikafviklingen omkring en af byens største skoler (Strandskolen).

Vi forventer handling nu.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Byrummet er ikke for alle længere

Robert Johannes Ulrich, cand.mag. Aarhus C
I den senere tid har Aarhus Kommune opstillet en række regnbuefarvede bænke i byrummet, formodentlig for at promovere LGBT-bevægelsen, en mindre politisk interesseorganisation.

Debat: Giv Ældrerådet styrke

Jan Radzewicz , formand for Ældrerådet i Aarhus Kommune Plutovej 10, Højbjerg
Alle over 60 år kan stemme ved valget til Ældrerådet den 10.-31. oktober. Rådet er folkevalgt og skal bl.a. rådgive byrådet og kommunen om ældrepolitiske forhold.

Debat: Vi skal tale håndværkerfagene op

Søren Fibiger Olesen, formand for Krifa Klokhøjen 4, Aarhus Nord
Vi vil have flere håndværkere, elektrikere og VVS’ere – men for færre kroner.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Biler
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her