*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Den østjyske millionbys biltrængsel

Business Region Aarhus vil fortsætte væksten, men den livsvigtige infrastruktur kræver nye investeringer

Regionen rummer en righoldighed af virksomheder, uddannelsessteder og velfungerende bysamfund, et kæmpepotentiale for fortsat vækst og velfærd i en landsdel med meget plads og natur.

Aarhus er Midtjyllands største bysamfund og virker som en kraftig dynamo for hele Østjylland. På strækningen fra Randers til Kolding bor allerede ca. 900.000 mennesker inden for en afstand af 30 km fra E45.

Infrastrukturen er livsvigtig for denne vækstproces. Men her ser vi også nogle af de største udfordringer.

Aarhus er ved at kvæles i biltrængsel – i en kombination af E45-pendling og E45-nord-syd-transit. Derfor er det godt, at Folketinget har besluttet, at E45 nu skal opgraderes for at øge kapaciteten der, hvor pendlingen er størst og stadig vokser. Det haster, derfor er Vejdirektoratet allerede i gang.

Men der skal mere til.

To andre aflastninger skal sættes i værk – samtidig. Den første er A26 nær Aarhus: En åbenlys disharmoni eksisterer i trafiknettet i Østjylland.

Blot et enkelt blik på regionskortet over Østjylland viser tydeligt, at motorvejsnettet omkring Aarhus ikke er harmonisk udviklet:

Aarhus-Viborg mangler motorvejskapacitet – A26 er stadig tosporet og gennemløber mange småbyer på sin rute mod regionshovedstaden Viborg, forbi store industribyer som Hammel, Fårvang og Bjerringbro med nogle af regionens store industrier. Der er i myldretiden dårlig fremkommelighed for trafikken og store støjgener og barrierechikaner for de lokale. Alt dette hæmmer udflytningen fra Aarhus som uddannelsesby til byerne nordvest for Aarhus og øger pendlingen til andre og fjernere omegne af storbyen. En motorvej fra Aarhus til Hammel er sat til ca. 3 mia. kr. – til sammenligning med 15-20 mia. kr. for en ”Hærvejsmotorvej”, som angiveligt – fremført af forslagsstillerne – skal aflaste E45.

Men Hærvejen kan jo kun aflaste transittrafikken.

Derimod vil en opgradering af A26 på etapen fra Mundelstrup til Hammel (Søbyvad) forøge Business Region Aarhus’ vækst mod nordvest – ad A26-ruten – og dermed øge storbyens livskraft med en mere harmonisk trafikforsyning i hele sit byvækstrum.

Den anden aflastning af E45 skal selvfølgelig være en hærvejstrafikåre. Men hvorfor fire spor?

En tosporet, evt. 2-1, kan fås for ca. det halve og vil fordoble transitkapaciteten langs f.eks. A13-ruten og spare rigeligt på finanserne, til at en A26-opgradering kan gennemføres allerede nu, så snart anlægsmaskinerne bliver ledige.

Nu bør vi stå sammen i hele Business Region Aarhus og støtte de mest involverede bosætningskommuner, der har byområder, som hæmmes af den manglende A26-kapacitet: Aarhus, Favrskov, Silkeborg, Randers og Viborg Kommuner. Lad os anbefale at opgradere E45, opgradere A26 nær Aarhus og støtte anlæg af en ny hærvejsmotortrafikvej.

Stærke politikere er med deres kostbare fordring om en firesporet hærvejsmotorvej ved at skyde A26 ned af prioriteringslisten. Det må ikke ske i stilhed.

Det vil vise sig at blive meget mere effektivt for Business Region Aarhus og for hele Jylland, at E45 og A26 opgraderes, og at nord-syd-transittrafikken gennem Jylland tilbydes en motortrafikvej – evt. 2-1 – fra Støvring til Kolding til halv pris, dvs. ca. 7-10 mia. kr.

Hærvejsløsningen bør nedskaleres til en motortrafikvej til 7-10 mia. kr.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Problemet med socialt arbejde
Ali Aminali, socialrådgiver, byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti, Mårslet
Debat: Politisk velfærdsplat
Uffe Lindum, Damledet 21, 8350 Hundslund
I et og alt kan jeg bekræfte essensen af det indlæg, Inge Meyer i Tilst 8/9 havde i JP.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Uddan flere læger

Nicolaj Bang, gruppeformand for De Konservative i Region Midtjylland, Hovedgaden 24, Brabrand
Lægemanglen er massiv og stigende. Længe har vi manglet psykiatere, men nu meldes det, at to af tre lægepraksisser ikke modtager nye patienter.

Debat: Vi vil leve op til vores værdier i hjemmeplejen

Kirsten Høgh Obling, viceområdechef Område Midt, Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune
Når vi er sammen med ældre borgere i hjemmeplejen i Aarhus, handler det for os om de tre værdier troværdighed, respekt og engagement.

Debat: Politisk velfærdsplat

Uffe Lindum, Damledet 21, 8350 Hundslund
I et og alt kan jeg bekræfte essensen af det indlæg, Inge Meyer i Tilst 8/9 havde i JP.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Biler
Den praktiske Volvo er på vej og vil være helt sin egen
Volvos nye XC40 er designet til moderne storbymennesker. Derfor er bilen proppet med praktiske detaljer, men også topmoderne teknik. Dansk introduktion til februar næste år. 
Se flere
Set fra sidelinjen: AGF er Superligaens mest uberegnelige hold
AGF spillede den perfekte udebanekamp i sejren over FC Nordsjælland, men den giver ingen stor tro på langvarig succes, før en fast spillestil giver resultater. Morten ”Duncan” Rasmussen presses af konkurrencen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her