*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Nemmere at tage toget fra Skanderborg

En overdækket banegrav med p-hus ved Aarhus H ville gøre det meget lettere for trafikanter at komme til banegården og fortsætte rejsen med tog.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav. Arkivfoto: Carsten Andreasen
DSB

Og så skal man åbenbart til det igen. En vis Bo Lindbirk har skamrost J. Christensen for hans mange forsøg på at få lavet en stor fin parkeringsplads med tilhørende banegård langt ude vestpå ved motorvejen. Og det vil da sikkert også være herligt for bilisterne og for dem, der skal til Aarhus. Tonen er dog noget barsk (”Byrådet fatter intet” og ”Det ungdommelige byråd” osv.), og det har byrådet for en gangs skyld ikke fortjent.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav.

Lad os først kigge på geografien. Afstanden fra centrum langs den eksisterende bane gennem Brabrand ud til motorvejen er ca. af samme længde som det nødvendige stykke nyanlagt skinne, så det folk, der skal uden om Aarhus, vil spare et reelt stykket fra et sted omkring Hørning til den nuværende banegård. Så er spørgsmålet bare, hvor stor en andel af passagererne det drejer sig om, og det tal er tilsyneladende ikke blevet offentliggjort i nyere tid, men mængden af personer, der myldrer ind og ud af de gennemgående tog, tyder på, at det er flertallet. Og det, jeg har set på pladsreservationerne i togene, tyder i samme retning.

Besværlig adgang

Alle disse mennesker skal åbenbart jages ud af toget, spadsere med deres bagage osv. over til stoppestedet for et eller andet transportmiddel, der med garanti vil være langsommere end et IC-tog. De vil tabe mere tid, end ”udenomspassagererne” vinder – medmindre de har en bil holdende uden for bøhlandsbanegården, men det har vi jo ikke allesammen.

Og ja, det vil da være herligt for bilisterne, hvis de ikke skal lede efter en p-plads i centrum eller bare et sted, hvor de kan blive læsset af. Men det er der råd for, hvis der etableres en stor fin parkeringsplads med nem adgang til offentlig transport ind til Aarhus H. Åh nej, tænker bilisterne – så skal vi med bus eller (engang i en fjern fremtid) en letbane ind til centrum. Det er da umenneskeligt. Jo, men så er det også umenneskeligt at forvente, at vi andre først skal tage på gåben eller med bus til det sted, hvor vi skal skifte til et passende transportmiddel, og der skal vi så stå og vente på at få lov til at bruge yderligere et kvarters tid eller en halv time på at komme ud til den famøse parkeringsplads inkl. banegård. Bilisterne har i forvejen et alternativ, nemlig at køre til Skanderborg og smide deres mukkebik der. Eller for min skyld gerne til en nybygget parkeringsplads uden tilhørende banegård ude ved E45.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav, der jo for eksempel kunne rumme et p-hus eller bare en lille bitte smule mere plads til at sætte passagerer af og på. Men det er vist Banedanmark, der har skylden for den fadæse.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
JP mener: Tog til tiden kræver en privatisering
Det er ikke øget statsstyring, men øget konkurrence, der skal sikre en mere effektiv togdrift i Danmark.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen – fup eller fakta om budgetoverskridelser

Niels Peter Jensen, St. Blichers Vej 38, Åbyhøj
Efter at have læst artiklen ”V: Letbanen er blevet alt for dyr” i JP Aarhus 13/9 vil jeg – og sikkert mange andre – gerne som skatteyder have opklaret, om der er fejl i artiklen.

Debat: Byrummet er ikke for alle længere

Robert Johannes Ulrich, cand.mag. Aarhus C
I den senere tid har Aarhus Kommune opstillet en række regnbuefarvede bænke i byrummet, formodentlig for at promovere LGBT-bevægelsen, en mindre politisk interesseorganisation.

Debat: Giv Ældrerådet styrke

Jan Radzewicz , formand for Ældrerådet i Aarhus Kommune Plutovej 10, Højbjerg
Alle over 60 år kan stemme ved valget til Ældrerådet den 10.-31. oktober. Rådet er folkevalgt og skal bl.a. rådgive byrådet og kommunen om ældrepolitiske forhold.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Bolig
Hemmeligheden bag 100 års møbelsucces: Intet overlades til tilfældighederne i familiefirma
Møbelproducenten Carl Hansen & Søn tager møbeldesign så seriøst, at produktionen hele tiden strømlines, mens de vigtigste danske designikoner samles under ét tag - senest Børge Mogensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her