*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Nemmere at tage toget fra Skanderborg

En overdækket banegrav med p-hus ved Aarhus H ville gøre det meget lettere for trafikanter at komme til banegården og fortsætte rejsen med tog.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav. Arkivfoto: Carsten Andreasen
DSB

Og så skal man åbenbart til det igen. En vis Bo Lindbirk har skamrost J. Christensen for hans mange forsøg på at få lavet en stor fin parkeringsplads med tilhørende banegård langt ude vestpå ved motorvejen. Og det vil da sikkert også være herligt for bilisterne og for dem, der skal til Aarhus. Tonen er dog noget barsk (”Byrådet fatter intet” og ”Det ungdommelige byråd” osv.), og det har byrådet for en gangs skyld ikke fortjent.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav.

Lad os først kigge på geografien. Afstanden fra centrum langs den eksisterende bane gennem Brabrand ud til motorvejen er ca. af samme længde som det nødvendige stykke nyanlagt skinne, så det folk, der skal uden om Aarhus, vil spare et reelt stykket fra et sted omkring Hørning til den nuværende banegård. Så er spørgsmålet bare, hvor stor en andel af passagererne det drejer sig om, og det tal er tilsyneladende ikke blevet offentliggjort i nyere tid, men mængden af personer, der myldrer ind og ud af de gennemgående tog, tyder på, at det er flertallet. Og det, jeg har set på pladsreservationerne i togene, tyder i samme retning.

Besværlig adgang

Alle disse mennesker skal åbenbart jages ud af toget, spadsere med deres bagage osv. over til stoppestedet for et eller andet transportmiddel, der med garanti vil være langsommere end et IC-tog. De vil tabe mere tid, end ”udenomspassagererne” vinder – medmindre de har en bil holdende uden for bøhlandsbanegården, men det har vi jo ikke allesammen.

Og ja, det vil da være herligt for bilisterne, hvis de ikke skal lede efter en p-plads i centrum eller bare et sted, hvor de kan blive læsset af. Men det er der råd for, hvis der etableres en stor fin parkeringsplads med nem adgang til offentlig transport ind til Aarhus H. Åh nej, tænker bilisterne – så skal vi med bus eller (engang i en fjern fremtid) en letbane ind til centrum. Det er da umenneskeligt. Jo, men så er det også umenneskeligt at forvente, at vi andre først skal tage på gåben eller med bus til det sted, hvor vi skal skifte til et passende transportmiddel, og der skal vi så stå og vente på at få lov til at bruge yderligere et kvarters tid eller en halv time på at komme ud til den famøse parkeringsplads inkl. banegård. Bilisterne har i forvejen et alternativ, nemlig at køre til Skanderborg og smide deres mukkebik der. Eller for min skyld gerne til en nybygget parkeringsplads uden tilhørende banegård ude ved E45.

Hvis man kan undre sig over noget i hele denne proces, er det, at byrådet åbenbart ikke har fået lejlighed til at tage stilling til et projekt med en overdækket banegrav, der jo for eksempel kunne rumme et p-hus eller bare en lille bitte smule mere plads til at sætte passagerer af og på. Men det er vist Banedanmark, der har skylden for den fadæse.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
JP mener: Træd på speederen
Når den reelle politiske opbakning til jernbanen er så minimalistisk, som tilfældet er, må danskerne selv træde på speederen.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce
Præsten mægler mellem stridende søskende
Når sognepræst Søren Hermansen fra Sorgenfri mægler mellem stridende søskende eller møder dem til en begravelsessamtale om deres afdøde mor eller far, støder han ofte på konflikter, som har rod i barndommen. Samtalerne kan være befordrende eller afsluttende for deres relation. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her