*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Der gemmer sig mere bag et tal

Karakterpenge er et gammelt fænomen og får nu en form for renæssance med regeringens tiltag, hvor 120 skoler kan få en økonomisk bonus, hvis de højner de fagligt svageste elevers karakterer.

Tegning: Rasmus Sand Høyer

Som mange andre genser jeg i øjeblikket serien ”Matador”. En af mine yndlingsscener er den, hvor Ellen får en hest af sin adoptivfar, Mads Andersen Skjern, fordi hun klarer sig godt i skolen. Ellens papbror, Daniel, må se til fra sidelinjen, hans karakterer er nemlig ikke høje nok til, at han får en hest af sin far. Men så overrasker mormor, Kathrine. Hun giver Daniel en hest, ganske enkelt fordi han er en god og kærlig dreng.

Belønninger for skolepræstationer er ikke nye. Jeg husker fra min egen barndom, at forældre ofte gav en skilling, når karakterbogen blev vist derhjemme.

Også regeringen bruger nu en form for karakterpenge som belønningsmodel. 120 skoler, heriblandt den jeg er leder på, kan få en økonomisk bonus, hvis vi reducerer andelen af elever, der får under karakteren 4 i dansk og matematik.

Når vi arbejder med eleverne, kigger vi på flere facetter. Hvordan er deres sociale kompetencer – er de gode kammerater?

På Søndervangskolen besøger jeg vores afgangselever til deres første skriftlige prøve. De er spændte, ikke kun på resultatet, men også på det, der venter dem forude.

Jeg er også spændt, og når jeg ser ud over flokken, er det med stolthed, men også et stik af moderlig bekymring: Hvordan vil det gå de unge mennesker, som vi har fulgt siden første skoledag, hvor de stod på fortrappen med deres alt for store skoletasker?

Nu – et årti senere – modtager de snart deres afgangsbeviser. Selvom de har meget tilfælles, er forskellene også store.

Her tænker jeg særligt på de forskellige baggrunde og forudsætninger, de har med i bagagen, og som naturligt har påvirket deres skolegang – og som også vil påvirke dem i fremtiden.

Når afgangseleverne om lidt åbner kuverterne med prøvebeviser, er der særligt en sætning i min dimissionstale, som jeg håber, at de vil tage med. De skal huske på, at de tal, der står på prøvebeviset, ikke kan stå alene, for der er meget, som tal ikke fortæller.

Faglighed er vigtig

Lad mig understrege, at elevernes faglighed er vigtig. Det er indiskutabelt en kerneopgave for vores skole at hjælpe og støtte alle elever, så de er rustede til at begive sig videre i uddannelsessystemet. Der arbejdes allerede stenhårdt på at løfte eleverne fagligt, hvor dygtige lærere og pædagoger ser dette som deres vigtigste metier.

Men når vi taler om at belønne på baggrund karakterer, vil jeg understrege, at vi som lærere, pædagoger og ledere også ser det som vores opgave at støtte eleverne på andre aspekter end det boglige.

Når vi arbejder med eleverne, kigger vi på flere facetter. Hvordan er deres sociale kompetencer – er de gode kammerater? Tager de initiativ og sætter gode lege eller andre aktiviteter i gang? Kæmper de for at opnå resultater?

Med andre ord hvis en elev har fået 02 i skriftlig dansk, så gemmer der sig en historie bag dette tal. Og tro mig, nogle gange har de elever, der fik 02 eller 4, arbejdet hårdere end ham eller hende, der fik 10. Flere af disse fagligt svage elever er måske bare født med andre talenter eller kommer fra en familie, hvor meget andet end skolegang har fyldt.

Menneskelige kompetencer

Min appel med dagens klumme er, at vi også husker at anerkende andre menneskelige kompetencer end alene de faglige resultater, når vi ”måler” danske skoleelever. Som deltagende skole i regeringens nye program vil vi således insistere på at udvikle og understøtte elevernes kompetencer på flere områder.

Personligt var jeg allermest stolt af mine egne børn, når jeg fik at vide, at de havde taget afstand fra mobning, eller at de var nogle gode kammerater. Så hvis penge for at gå i skole var et tema hjemme hos os, ville jeg til enhver tid hellere hive dem op af lommen her, end hvis de fik 10 eller 12.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her