*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

E45-jernbane er en dårlig investering

Jørgen Christensen (JC) har 16/3 2017 et længere indlæg med forslag om at bygge en ny, dyr jernbane vest for E45 med ny hovedbanegård i Årslev, og en letbane fra E45 til Aarhus H.

Jørgen Christensen (JC) har 16/3 2017 et længere indlæg med forslag om at bygge en ny, dyr jernbane vest for E45 med ny hovedbanegård i Årslev, og en letbane fra E45 til Aarhus H.

Men der er allerede planlagt en letbaneforbindelse til E45: Letbanens etape to fra Lisbjerg til Hinnerup har stop ved et kæmpe Rark & Ride-anlæg med 1.000 p-pladser i Søften, hvor E45 og Djurslandmotorvejen mødes i Aarhus Nord-krydset, og hvor der dagligt kører over 50.000 biler.

Hver gang 100 passagerer kører med toget til Aarhus H, skal kun 20 af dem videre (”Screening af VVM-ideforslag vedrørende udflytning af Aarhus H”). 80 af de 100 står af ved Aarhus H. Den tid, de 20 sparer på ikke at skulle ind omkring Aarhus H, står slet ikke mål med den samlede længere rejsetid, som de 80 får, når de med JC’s forslag skal skifte til letbane vest for Årslev for at kunne komme til Aarhus H.

JC tænker også underligt bagvendt om rejsemuligheden fra Brabrand til Aarhus H: Aarhus Kommune støtter varmt etableringen af en ny bane til Silkeborg, der vil halvere rejsetiden. Denne bane vil kunne skabe halvtimesdrift fra Brabrand til Aarhus H, og turen vil kun tage seks minutter. Med letbanen fra Brabrand over Hasle til Aarhus H bliver midtbyen bundet sammen med bydele, der allerede i dag har 35.000 borgere på få kvadratkilometer – og stort potentiale for såvel bosætning af mange flere som erhvervsudvikling.

På den måde får vi meget mere fremkommelighed, byudvikling og vækst for pengene end ved at ødsle mindst 3 mia. kr. væk på en ny bane vest for E45, der får færre til at køre i tog, fordi rejsetiden bliver længere for de fleste.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Letbanen – fup eller fakta om budgetoverskridelser
Niels Peter Jensen, St. Blichers Vej 38, Åbyhøj
Efter at have læst artiklen ”V: Letbanen er blevet alt for dyr” i JP Aarhus 13/9 vil jeg – og sikkert mange andre – gerne som skatteyder have opklaret, om der er fejl i artiklen.
Debat: Drop nu de retssager mod Aarhus Kommune
John Graversgaard, Byagervej 144, st. th., Beder
Det er beskæmmende at se en gruppe landbrugsfolk, som vil køre retssager mod kommunens indsats for at beskytte vores fælles drikkevand.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen – fup eller fakta om budgetoverskridelser

Niels Peter Jensen, St. Blichers Vej 38, Åbyhøj
Efter at have læst artiklen ”V: Letbanen er blevet alt for dyr” i JP Aarhus 13/9 vil jeg – og sikkert mange andre – gerne som skatteyder have opklaret, om der er fejl i artiklen.

Debat: Byrummet er ikke for alle længere

Robert Johannes Ulrich, cand.mag. Aarhus C
I den senere tid har Aarhus Kommune opstillet en række regnbuefarvede bænke i byrummet, formodentlig for at promovere LGBT-bevægelsen, en mindre politisk interesseorganisation.

Debat: Giv Ældrerådet styrke

Jan Radzewicz , formand for Ældrerådet i Aarhus Kommune Plutovej 10, Højbjerg
Alle over 60 år kan stemme ved valget til Ældrerådet den 10.-31. oktober. Rådet er folkevalgt og skal bl.a. rådgive byrådet og kommunen om ældrepolitiske forhold.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Bolig
Hemmeligheden bag 100 års møbelsucces: Intet overlades til tilfældighederne i familiefirma
Møbelproducenten Carl Hansen & Søn tager møbeldesign så seriøst, at produktionen hele tiden strømlines, mens de vigtigste danske designikoner samles under ét tag - senest Børge Mogensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her