*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

E45-jernbane er en dårlig investering

Jørgen Christensen (JC) har 16/3 2017 et længere indlæg med forslag om at bygge en ny, dyr jernbane vest for E45 med ny hovedbanegård i Årslev, og en letbane fra E45 til Aarhus H.

Jørgen Christensen (JC) har 16/3 2017 et længere indlæg med forslag om at bygge en ny, dyr jernbane vest for E45 med ny hovedbanegård i Årslev, og en letbane fra E45 til Aarhus H.

Men der er allerede planlagt en letbaneforbindelse til E45: Letbanens etape to fra Lisbjerg til Hinnerup har stop ved et kæmpe Rark & Ride-anlæg med 1.000 p-pladser i Søften, hvor E45 og Djurslandmotorvejen mødes i Aarhus Nord-krydset, og hvor der dagligt kører over 50.000 biler.

Hver gang 100 passagerer kører med toget til Aarhus H, skal kun 20 af dem videre (”Screening af VVM-ideforslag vedrørende udflytning af Aarhus H”). 80 af de 100 står af ved Aarhus H. Den tid, de 20 sparer på ikke at skulle ind omkring Aarhus H, står slet ikke mål med den samlede længere rejsetid, som de 80 får, når de med JC’s forslag skal skifte til letbane vest for Årslev for at kunne komme til Aarhus H.

JC tænker også underligt bagvendt om rejsemuligheden fra Brabrand til Aarhus H: Aarhus Kommune støtter varmt etableringen af en ny bane til Silkeborg, der vil halvere rejsetiden. Denne bane vil kunne skabe halvtimesdrift fra Brabrand til Aarhus H, og turen vil kun tage seks minutter. Med letbanen fra Brabrand over Hasle til Aarhus H bliver midtbyen bundet sammen med bydele, der allerede i dag har 35.000 borgere på få kvadratkilometer – og stort potentiale for såvel bosætning af mange flere som erhvervsudvikling.

På den måde får vi meget mere fremkommelighed, byudvikling og vækst for pengene end ved at ødsle mindst 3 mia. kr. væk på en ny bane vest for E45, der får færre til at køre i tog, fordi rejsetiden bliver længere for de fleste.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Postnord-ansat: Det er noget rod, kære politikere

Eigil Johannesen, fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Postnord Danmark
Hvordan kan ejerne være uforberedte på et dårligt årsregnskab?
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Lad de psykisk syge komme til orde via en fælles konference

Jesper van der Schaft, psykisk syg, Haslevej 20, 1.-6, Åbyhøj
Jeg har en drøm om, at psykisk syge, psykiatriorganisationer og faggrupper/fagforeninger, som arbejder i psykiatrien, skal tale og lytte sammen i en fælles konference.

Debat: Lærerugt fra ”tvangsklassen”

Allan Tarp, matematikinstruktør ved MATHeCADEMY.net
Den nye folkeskolelov giver mulighed for at indføre en undervisningsform efter nordamerikansk model, der vil betyde bedre trivsel blandt elever og lærere.

Debat: Har vi den hjemmepleje, vi fortjener?

Henrik Spanggård, Albert Naurs Vej 15, Højbjerg
En praktiserende læges opfattelse af det skift, der de senere år er sket med den borgernære sundhedspleje, og hvilke konsekvenser det har haft i Område Syd.
Restauranter

Tilbage til traktørtiden

Efter en lidt turbulent og usikker tilværelse har Ludvigslyst manifesteret sig som et traditionelt traktørsted nær Julsø ved Silkeborg.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her