*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Som at inddrage en cykelsti

Det er ikke bare trafikken på motorvejene, der vokser, det er også mængden af biler, der skal væk fra motorvejene. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Ambitionerne for E45 rækker som en dråbe i havet.

Jeg oplever det igen og igen, når jeg er til politiske møder og holder foredrag i Jylland – og det gør jeg ret ofte. Og enhver, der lytter til DR P4 – særligt i eftermiddagstimerne – er vidne til de triste meldinger:

Motorvej E45 er spærret det ene og det andet sted på grund af en ulykke. Kort efter er den spærret også i modsatte retning på grund af såkaldt kiggekø. Tidshorisont: ukendt. Redningskøretøjer er på stedet. Det er dog noget, og tak for det.

Nu har Folketinget langt om længe taget sig sammen til at finde penge til at bevilge en nødløsning: Man inddrager midterrabatten mellem Aarhus Syd og Skanderborg for at etablere et ekstra spor. Også her er tidshorisonten ukendt. Det samme kan man mildest talt sige om effekten.

Man kunne lige så godt inddrage en cykelsti og håbe på det bedste. Der er jo en grund til, at der er skabt plads mellem vognbanerne.

Samtidig kan man læse i Jyllands-Posten om et nyt problem: Det er ikke bare trafikken på motorvejene, der vokser, det er også mængden af biler, der skal væk fra motorvejene. Frakørselsramperne og de afledende veje er slet ikke dimensionerede til mængden af trafik.

Men ingen tager det tilsyneladende alvorligt.

Imens jeg skriver dette, hører jeg i DR P4 om stor risiko for isslag i Jylland. Jeg håber, at der for en gangs skyld er god plads på de motorveje, som man østpå ofte omtaler som håbløst overdimensionerede.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland
Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?
Debat: Klog og visionær fusion
Keld Albrechtsen, bestyrelsesformand, Brabrand Boligforening | Keld Laursen, adm. direktør, Brabrand Boligforening
Meddelelsen om, at Langkær Gymnasium og Aarhus Tech går mod en fusion, er en usædvanlig god nyhed for de unge i Aarhus Vest.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C

Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland

Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her