*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Dejlig lav oliepris?

Hvis vi ikke i god tid investerer i alternativer, kan den lave oliepris på længere sigt true vores forsyningssikkerhed.

»Hvis prisen holder sig på det nuværende niveau, bliver benzinslugende biler billigere i drift,« skriver Jonathan Ries. Arkivfoto: Lars Krabbe

Som bilejer kan man i disse dage glæde sig over de lave benzinpriser. Også brændsel til oliefyr er billigere end længe. Selvom nogle advarer om, at de lave oliepriser truer investeringer i den grønne omstilling, er det faktisk nu det oplagte tidspunkt at øge investeringer i vedvarende energi og CO2-neutrale løsninger massivt.

For det første betyder de lave oliepriser, at olieselskaber skrotter investeringer og fyrer medarbejdere.

Det er for dyrt at investere i nye områder, når olieprisen er så lav. I Norge har 30.000 i olieindustrien foreløbigt mistet deres arbejde (Berlingske 25/1). Konsekvenserne kan blive værre. Hvis vi ikke i god tid investerer i alternativer, kan den lave oliepris på længere sigt true vores forsyningssikkerhed. Når de nuværende oliefelter bliver tømt, og nye felter ikke er klar, kan vi komme til at mangle olie for at dække vores energibehov. En øget indsats i vedvarende energi nu kan sikre nok energi i forsyningsforbindelserne fremover.

For det andet betyder både de lave oliepriser og COP21-aftalen en massiv nedgang i stort set alle kul- og olieselskabers værdi. Kulaktierne har været i frit fald, siden klimaaftalen i Paris blev vedtaget, og vi kommer til at se en reduktion i afbrænding af kul (Politiken 24/12). Også olieselskaber er pressede. Energiselskabet Dong Energy nedskrev sidste uge værdien af sin olie- og gasforretning med 16 mia. kr. (Politiken 26/1).

Mens denne værdinedsættelse mest påvirker staten som største ejer, betyder andre nedskrivninger og faldende aktier et reduceret afkast for pensionskasser med investeringer i kul- og olieselskaber. På sigt giver investeringer i vedvarende energi et mere stabilt afkast og dermed sikrere pensionsopsparinger.

For det tredje har de lave oliepriser den sideeffekt, at større biler og olie- eller gasfyr bliver mere rentable. Hvis prisen holder sig på det nuværende niveau, bliver benzinslugende biler billigere i drift. Men med COP21 i ryggen og øget fokus på forureninger og partikler, især i byerne, kan investeringer i biler og maskiner med fossile brændsler blive dyrt, når reguleringer strammes. Bare for at nævne et eksempel er biler, der kører på benzin og diesel, ikke længere tilladt fra 2024 i Oslo (Politiken 2/12). Desuden tilslutter flere byer sig den såkaldte ”Carbon Neutral Cities Alliance” med det klare mål at blive CO2-neutrale.

Ovenstående er kun et par eksempler ud af mange. De viser, at der er gode grunde til at investere mere i grønne løsninger nu – på trods af den lave oliepris.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: I det private erhvervsliv var Würtz blevet fyret
Jørgen Svane, pensionist, Skivholmevej 26, Sabro
Brian Sten Larsen skriver i sit indlæg 10/10: Borgmesteren og rådmanden påstår, at de var uvidende om tilstanden i afdelingen Teknik og Miljø og om letbanens krise.
Debat: ”Klemte” cyklister i Nørregade og Nørre Allé
Thomas Kruse, formand for Midtbyens Fællesråd for Latinerkvarteret, Øgaderne og Nørre Stenbro
Åbent brev til rådmand Kristian Würtz: Med stor beklagelse og til vores forundring må vi konstatere, at der ikke er sket afmærkning af cykelsti i Nørregade og Nørre Allé.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Randers venter utålmodigt

Simon Ødegaard Simonsen, kandidat i byråd og folketing (V), Vester Boulevard 17, 8920 Randers
Gudenå er med sine 176 km Danmarks længste å, der munder ud i Randers Fjord midt i landets sjette største by, Randers, som dermed bliver delt i to halvdele: den ene del nord for åen/fjorden og den anden del syd for åen/fjorden.

Debat: ”Klemte” cyklister i Nørregade og Nørre Allé

Thomas Kruse, formand for Midtbyens Fællesråd for Latinerkvarteret, Øgaderne og Nørre Stenbro
Åbent brev til rådmand Kristian Würtz: Med stor beklagelse og til vores forundring må vi konstatere, at der ikke er sket afmærkning af cykelsti i Nørregade og Nørre Allé.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Tydeligt ironisk BBC-vært læste gammel nyhed på direkte tv
BBC-værten kunne i denne uge afsløre, at det britiske kongehus får en ny baby til april - men det er en gammel nyhed, bemærkede værten lettere ironisk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her