*

 

Debatindlæg

Dejlig lav oliepris?

Hvis vi ikke i god tid investerer i alternativer, kan den lave oliepris på længere sigt true vores forsyningssikkerhed.

»Hvis prisen holder sig på det nuværende niveau, bliver benzinslugende biler billigere i drift,« skriver Jonathan Ries. Arkivfoto: Lars Krabbe

Som bilejer kan man i disse dage glæde sig over de lave benzinpriser. Også brændsel til oliefyr er billigere end længe. Selvom nogle advarer om, at de lave oliepriser truer investeringer i den grønne omstilling, er det faktisk nu det oplagte tidspunkt at øge investeringer i vedvarende energi og CO2-neutrale løsninger massivt.

For det første betyder de lave oliepriser, at olieselskaber skrotter investeringer og fyrer medarbejdere.

Det er for dyrt at investere i nye områder, når olieprisen er så lav. I Norge har 30.000 i olieindustrien foreløbigt mistet deres arbejde (Berlingske 25/1). Konsekvenserne kan blive værre. Hvis vi ikke i god tid investerer i alternativer, kan den lave oliepris på længere sigt true vores forsyningssikkerhed. Når de nuværende oliefelter bliver tømt, og nye felter ikke er klar, kan vi komme til at mangle olie for at dække vores energibehov. En øget indsats i vedvarende energi nu kan sikre nok energi i forsyningsforbindelserne fremover.

For det andet betyder både de lave oliepriser og COP21-aftalen en massiv nedgang i stort set alle kul- og olieselskabers værdi. Kulaktierne har været i frit fald, siden klimaaftalen i Paris blev vedtaget, og vi kommer til at se en reduktion i afbrænding af kul (Politiken 24/12). Også olieselskaber er pressede. Energiselskabet Dong Energy nedskrev sidste uge værdien af sin olie- og gasforretning med 16 mia. kr. (Politiken 26/1).

Mens denne værdinedsættelse mest påvirker staten som største ejer, betyder andre nedskrivninger og faldende aktier et reduceret afkast for pensionskasser med investeringer i kul- og olieselskaber. På sigt giver investeringer i vedvarende energi et mere stabilt afkast og dermed sikrere pensionsopsparinger.

For det tredje har de lave oliepriser den sideeffekt, at større biler og olie- eller gasfyr bliver mere rentable. Hvis prisen holder sig på det nuværende niveau, bliver benzinslugende biler billigere i drift. Men med COP21 i ryggen og øget fokus på forureninger og partikler, især i byerne, kan investeringer i biler og maskiner med fossile brændsler blive dyrt, når reguleringer strammes. Bare for at nævne et eksempel er biler, der kører på benzin og diesel, ikke længere tilladt fra 2024 i Oslo (Politiken 2/12). Desuden tilslutter flere byer sig den såkaldte ”Carbon Neutral Cities Alliance” med det klare mål at blive CO2-neutrale.

Ovenstående er kun et par eksempler ud af mange. De viser, at der er gode grunde til at investere mere i grønne løsninger nu – på trods af den lave oliepris.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Spild af ressourcer: Ryd op i de internationale uddannelser
Michael Lassen, jobkonsulent Aarhus Kommune, kontanthjælp og dagpenge Værkmestergade 3-5, Aarhus
Ofte er det skuffede og frustrerede unge mennesker, jeg møder, når det går op for dem, at de ikke kan bruge den uddannelse, de har taget i Danmark.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Undgå flere flaskehalse

Per Hastrup, formand for Ripu Østjylland, formand for DI Randers-Norddjurs, Tåsingevej 1, Randers SV | Finn Andersen, næstformand for Ripu Østjylland, formand for Metal Østjylland, Mejlgade 95, Aarhus C
Den nuværende trængsel på E45 holder ikke for samfundsøkonomien, da den har negative konsekvenser for Østjyllands vækstpotentiale.

Debat: Begge sider af sagen skal frem

Harald Kvist, Horsevænget 49, Tranbjerg
Ebbe Normark Sørensen skriver i JP Aarhus 21/9 et forsvar for det gode sygehusvæsen i Region Midtjylland. Et forsvar, som jeg er næsten 100 pct. enig i.

Debat: I Aarhus er der for få til de små

Marianne Gilbert Nielsen, formand BUPL Århus, Kystvejen 17, Aarhus C.
Aarhus Kommune har netop offentliggjort en undersøgelse, der viser, at der er én voksen til 4,2 vuggestuebørn.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Årets Bil 2017: Her er kandidaterne til årets bilpris
Kåringen af Årets Bil i Danmark byder på godt 20 bilnyheder, der alle er på jagt efter at vinde hæderen. For første gang kan det blive en SUV, der løber med sejren, men hybridbilerne lurer. 
Se flere
Bolig
Bedre styr på byggeprojektet: Sådan holder man planen
Dårlig planlægning, mangel på aftaler, forkert valg af håndværkere og uforudsete ekstraregninger kan få byggeprojektets økonomi og tidsplan til at skride. Vi guider her til, hvordan man kan undgå det. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her