*

Debatindlæg

Dejlig lav oliepris?

Hvis vi ikke i god tid investerer i alternativer, kan den lave oliepris på længere sigt true vores forsyningssikkerhed.

»Hvis prisen holder sig på det nuværende niveau, bliver benzinslugende biler billigere i drift,« skriver Jonathan Ries. Arkivfoto: Lars Krabbe

Som bilejer kan man i disse dage glæde sig over de lave benzinpriser. Også brændsel til oliefyr er billigere end længe. Selvom nogle advarer om, at de lave oliepriser truer investeringer i den grønne omstilling, er det faktisk nu det oplagte tidspunkt at øge investeringer i vedvarende energi og CO2-neutrale løsninger massivt.

For det første betyder de lave oliepriser, at olieselskaber skrotter investeringer og fyrer medarbejdere.

Det er for dyrt at investere i nye områder, når olieprisen er så lav. I Norge har 30.000 i olieindustrien foreløbigt mistet deres arbejde (Berlingske 25/1). Konsekvenserne kan blive værre. Hvis vi ikke i god tid investerer i alternativer, kan den lave oliepris på længere sigt true vores forsyningssikkerhed. Når de nuværende oliefelter bliver tømt, og nye felter ikke er klar, kan vi komme til at mangle olie for at dække vores energibehov. En øget indsats i vedvarende energi nu kan sikre nok energi i forsyningsforbindelserne fremover.

For det andet betyder både de lave oliepriser og COP21-aftalen en massiv nedgang i stort set alle kul- og olieselskabers værdi. Kulaktierne har været i frit fald, siden klimaaftalen i Paris blev vedtaget, og vi kommer til at se en reduktion i afbrænding af kul (Politiken 24/12). Også olieselskaber er pressede. Energiselskabet Dong Energy nedskrev sidste uge værdien af sin olie- og gasforretning med 16 mia. kr. (Politiken 26/1).

Mens denne værdinedsættelse mest påvirker staten som største ejer, betyder andre nedskrivninger og faldende aktier et reduceret afkast for pensionskasser med investeringer i kul- og olieselskaber. På sigt giver investeringer i vedvarende energi et mere stabilt afkast og dermed sikrere pensionsopsparinger.

For det tredje har de lave oliepriser den sideeffekt, at større biler og olie- eller gasfyr bliver mere rentable. Hvis prisen holder sig på det nuværende niveau, bliver benzinslugende biler billigere i drift. Men med COP21 i ryggen og øget fokus på forureninger og partikler, især i byerne, kan investeringer i biler og maskiner med fossile brændsler blive dyrt, når reguleringer strammes. Bare for at nævne et eksempel er biler, der kører på benzin og diesel, ikke længere tilladt fra 2024 i Oslo (Politiken 2/12). Desuden tilslutter flere byer sig den såkaldte ”Carbon Neutral Cities Alliance” med det klare mål at blive CO2-neutrale.

Ovenstående er kun et par eksempler ud af mange. De viser, at der er gode grunde til at investere mere i grønne løsninger nu – på trods af den lave oliepris.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Mangler og myter

Jette Skive, rådmand, Sundhed og Omsorg (DF) Aarhus Kommune
Personalet på ældreområdet i Aarhus gør et kæmpe stykke arbejde, og det ville klæde Kate Runge at anerkende dette.

Debat: Kulturhovedstaden er et EU-projekt

Per Nielsen, talsperson, Kommunistisk Parti Aarhus Louis Hammerichs G. 7, st. tv., Aarhus N | Hans Nielsen, formand, KPiD Aarhus Barthsgade 6. 4., Aarhus N
consequat.
Restauranter

Martin Ib åbner madmarkeder

Til marts åbner kokken Martin Ib kantine og eventlokaler i Pakhusene på Aarhus Ø. Her åbner han også MIBmadmarked, og målet er at åbne i alt 20 MIBmarkeder i Jylland og på Fyn inden 2020.

Kold mad - og blandingsvin

Restaurantanmeldelse: Det kniber gevaldigt med ambitionsniveauet på Lajmi — både når det gælder mad og betjening.

Rar Bar er blevet til Ombord

Dansk mad: Allan Thallaug og Kristian Sørensen står bag Ombord, Jægergårdsgades nye restaurant, der ligger, hvor Rar Bar lå i 12 år. Det er de to kokkes tredje restaurant.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her