*

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som JP Aarhus publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Letbanen bliver chikaneret af Trafikstyrelsen

Til vælgermøde på Frederiksbjerg Skole 6/11 udtrykte et par af spidskandidaterne en bekymring over de kræfter, som tydeligvis obstruerer, at vi kan få vores nye letbane op at køre. Det blev nævnt, at Trafikstyrelsen i to tilfælde har udsat letbanens godkendelse på nogle meget tvivlsomme grundlag.

Selv om letbanen ikke bruger ”drejeskiver” og derfor markerede feltet med ”ikke relevant”, var dette åbenbart en fejl og derfor en grund til ikke at godkende letbanen. Ligeledes har Trafikstyrelsen pga. kommafejl i ansøgningen udsat godkendelsen.

Jeg synes, at det er dybt kritisabelt. Det virker jo tilmed, som om trafikminister Ole Birk Olesen og Trafikstyrelsen på forhånd har bestemt sig for, at letbanen ikke kommer til at køre før kommunalvalget.

Vi kæmper altså i Aarhus mod nogle stærke kræfter, der i mine øjne direkte modarbejder letbanen og et ellers rigtig godt projekt i Aarhus.

De fleste byrådsmedlemmer virker til at ville kæmpe for at få letbanen op at køre hurtigst muligt. Men Bünyamin Simsek var bemærkelsesværdigt stille, og han virkede ikke til at ville bekende kulør. Jeg synes, at det ville klæde Bünyamin Simsek at stå på mål for Aarhus og sætte spørgsmålstegn ved Trafikstyrelsens beslutninger, også selv om han så skal slås med nogle af sine kolleger i regeringen – eksempelvis Ole Birk Olesen. Man kan ikke bare vende letbanen ryggen, når man selv har stemt for etape et.

På trods af dette er det dejligt at se borgmester Jacob Bundsgaard og flere af de andre byrådsmedlemmer tage kampen op mod den åbenlyse obstruktion og modstand, som Aarhus Letbane har mødt indtil nu. Jeg håber, at vi hurtigst muligt får en hurtig, lydløs og velfungerende letbane at se i Aarhus med glade passagerer. Det er så nemt at kalde letbanen en Aarhus-historie, men det bliver den helt sikkert ikke – trods modstanden fra hovedstaden.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Mikrolån Aarhus: Intelligent aktivering

Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold & Beskæftigelse (SF)
Mikrolån kan være en gave til borgere, der skal i beskæftigelse. Ordningen er en succes, og det skyldes en stram lovgivning, at den ikke er blevet mere udbredt.

Debat: Borgerinddragelse skal prioriteres højere

Knud N. Mathiesen, byrådsmedlem (DF)
Borgerinddragelse skal prioriteres højere i det kommende nye byråd i Aarhus Kommune.

Debat: Giv aarhusianerne en grøn garanti ved nye bebyggelser

Anja Rehfeld Bærentsen, by- og regionsrådskandidat (K), bestyrelsesmedlem i Århus, Konservative Vælgerforening
Hvis vi kun tænker på økonomi og på at maksimere antallet af borgere i nybyggerier, er der risiko for, at vi glemmer selve sjælen i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her