*

Kultur

Mini-Berlin i de gamle slagtehaller

Lydhavnen: Musikere og producere har fundet et fristed på havnen, hvor de gamle fabriksbygninger nu oser af kreativitet.

Muuuhhh. Køer gennes frem i smalle metalindhegnede rækker. Snart invaderer en komavestank næseborene.

Imens finpudses The Broken Beats-numre i bygningen ved siden af.

Egentlig har denne del af Aarhus Havn fået navnet ”Lydhavnen” som følge af musikproduktionen, men ud over den vildt nørdede lyd, der er nænsomt tilrettelagt med 14 mikrofoner sat til et trommesæt og syv til en guitar, finder man også det helt igennem naturlige, sidste desperate skrig fra en ko, der ender som hakkekød.

Musikmiljøet er flyttet ind i gamle slagtehaller og nabo til nuværende. Og de unge musiktalenter elsker det.

»Hvis vindretningen lige er rigtig – eller forkert – så stinker det enormt meget. Og jeg er endda vegetar. Det er næsten ikke til at holde ud. Men friheden hernede opvejer det. Den betyder alt for mig,« fortæller 28-årige Magnus Vad, der var en af de første, der for godt et år siden indrettede sit studie i Lydhavnen.

Et kreativt kvarter

Han kalder stedet et mini-Berlin pga. de mange rå industribygninger.

Udlejning

Lydhavnen

  • Adresse: Jægergårdsgade 152, 1. sal.
  • Kvadratmeter: 413. Alt er udlejet.
  • Lejemålet er tidsbegrænset til den 31. december 2019.
  • Kommunen udlejer ligeledes stueetage og kælder, hvor Filmværkstedet tidligere havde til huse. Det er endnu ikke udlejet.

Hvad stedet ikke har i grønne træer og idyl, har det til gengæld i frihed og central placering.

I alt 15 musikere, producere og teknikere har deres daglige gang på stedet i Jægergårdsgade. Der er lydstudier, øvelokaler og arbejdspladser. Her bliver der indspillet og især mixet numre for både Nephew, Spleen United, Veto, Kashmir, TV-2, Peter Sommer og Magtens Korridorer. Naboerne er både arkitekter, film- og mediefolk og flere musikskabere.

»Vi har en drøm om at skabe et stort miljø af kreativitet hernede. Med grønne arealer og endnu større studier. Jeg tror, vi kommer til at skabe noget unikt. Fantastisk, hvis vi kunne få endnu flere herned,« siger Magnus Vad, der allerede har ført en af sine drømme ud i livet.

Han har genskabt det legendariske Feedbackstudie fra Haraldsgade i Viby, som Gnags skabte i 1970'erne, men som lukkede med udgangen af 2011.

»Jeg ville gerne føre Feedbackstudiet videre, så jeg købte de gamle maskiner. Endda stolen her,« fortæller Magnus Vad fra den højryggede kontorstol midt mellem utallige knapper, mixerpulte, equalizere, højttalere og mikrofonstativer.

»Alt udstyr til at indspille på er analogt. Først til sidst bliver det digitalt. Det giver langt den bedste lyd,« fortæller Magnus Vad.

1980’erne kommer igen

På en hylde bag ham står Gnags' gamle opsamlings-lp, ”13 rigtige”, fra 1986.

»Det er for at vise respekten.«

De gamle faldefærdige bygninger er rent slaraffenland for unge initiativrige folk, der ikke er bange for at sætte en gipsvæg op eller gribe en malerrulle.

Eller at det i det hele taget roder lidt. Eller at der hænger delvist nedpillede rør ned fra loftet.

På et år er et musikmiljø genskabt. Og Magnus Vad sammenligner det med de gamle dage i 1980'erne, da Gnags huserede i Feedback-studiet og indspillede for Thomas Helmig, Sanne Salomonsen, TV-2, Søs Fenger, Lis Sørensen, Poul Krebs, Johnny Madsen og alle de andre.

»De tider er på vej tilbage,« mener Magnus Vad.

»Der er så mange unge musikere med gang i deres egne projekter, og folk er trætte af radiohits. De vil hellere høre rå musik. Byen har fået langt flere steder, hvor det kan komme frem, som eksempelvis Godsbanen, V58, Backstage og Promus. Jeg tror, det kommer til at gå amok.«

Kommunen ejer lokalerne, og Magnus Vad betaler ligesom de øvrige lejere husleje for at være der. Men ellers er der meget få regler.

»Vi får lov til meget hernede. Vi kan stort set indrette os, som vi vil. Vi har skrevet under på, at stedet skal være brugbart, når vi efterlader det. Men vi kan flytte døre og vægge, isolere, lave akustikregulering og så videre,« siger produceren og gør-det-selv-manden.

Kommunen er laissez-faire

Aarhus Lydstudie ligger i en bygning lige ved siden af.

Parret Asger Christensen og Iris Marie Jakobsen ejer og driver de to studier. Et til musik, et til tv-medieproduktion. Lige nu mixes der lyd til Postyr Project og Vocal Line-udgivelser.

»Vi er rigtig glade for at være her. Det er svært at finde andre steder i byen, hvor man kan larme. Kommunen virker også ret ligeglade med, hvad vi foretager os hernede. De er meget laissez-faire og fleksible. Det er fedt med den frihed. Alt, hvad man gør ved de her bygninger, er jo også bare en forbedring. Vi har skudt en del penge i at gøre det lækkert,« siger Asger Christensen.

Ligesom Magnus Vad har han hørt, at kommunen vil rive bygningerne ned i 2019.

»Nu sidder her mange, som genererer omsætning og er værdifulde for byen. Så jeg håber da, de vil tage det med i deres overvejelser om fremtiden for stedet,« siger Asger Christensen og tilføjer:

»Det er fedt, at så mange er samlet. Der har været en enorm vækst i kreative erhverv. Jeg håber bestemt ikke, at vi er nødt til at rykke uden for byen i 2019.«

Ejendomsforvaltningen hos Aarhus Kommune oplyser, at de nuværende lejemål udløber med udgangen af 2019.

Man vil i de kommende år fastlægge de nærmere planer for området.

Imens får drømme og kreativitet frit løb i de gamle slagtehaller i Jægergårdsgade.

Et par af lejerne kunne godt tænke sig en mere indbydende indgang til studierne. En, der kunne lede tankerne hen på The Beatles' berømte studie og ligeledes navnet på deres næstsidste album fra 1969.

»Abbey Road-looket mangler vi. Der burde være et fodgængerfelt herfra og over til tankstationen,« mener en af lejerne.

»Det maler vi da bare. Vi har masser af maling,« griner Magnus Vad.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Den skjulte kulturarv

Finn Adamsen, Koglestien 3, Skødshoved

Debat: Den skjulte kulturarv

Villy Fink Isaksen, pensionist, Tilst
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Bolig
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her