*

Kultur

Hør Luthers salmer som slagkraftig opera

Lørdag får første del af Bo Holtens Luther-opera verdenspremiere i Musikhuset. Komponisten dirigerer selv sit værk, som bygger på Luthers kendte salmer.

Komponisten og dirigenten Bo Holten under tirsdagens prøver med sangsolister og Aarhus Symfoniorkester i Symfonisk Sal. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Partituret til operaen ”Schlagt sie tot!” ligger nyt, glat og skinnende på bordet foran Bo Holten. Det har taget komponisten tre år at skrive klangene til første akt af det store værk om Luther og reformationen.

Lørdag aften får operaens indledende akt verdenspremiere i Symfonisk Sal – med to kor, ni sangsolister og et stort symfoniorkester på scenen. Dronning Margrethe har meldt sin ankomst til uropførelsen. På dirigentpodiet styrer Bo Holten selv de optrædende gennem det 80 minutter lange musikalske forløb.

Reformationen var en voldelig epoke. Med den fulgte 150 års krig i Europa. Man kan se begivenheden som en parallel til brexit.
Bo Holten, komponist komponist

»Intet må gå galt. Alt afhænger af, at jeg dirigerer værket præcist,« smiler komponisten, som opfandt en helt ny måde at skrive musik på for at kunne omskabe Luthers toner til operaarier.

»Jeg beundrer Luther som komponist. Han spillede selv lut og tog fragmenter af gamle gregorianske melodier, som han omskrev til de velklingende salmer, vi stadig synger. Jeg bruger Luthers melodier i operaen; de er mit grundmateriale, som giver en stemning af 1500-tallet. Men jeg kopierer ikke hans stil direkte,« siger Bo Holten og nynner et lille uddrag af værket, hvori en af Luthers salmemelodier træder tydeligt frem.

»Musikken vil lokke publikum ind i det lutherske univers,« lover han.

Luther havde temperament

Bo Holten kalder sin opera »et mangefarvet portræt af Luther«. Samtidig er den et indspark i den debat om den kendte tyske teolog, som ruller heftigt her i 500-året for reformationen.

»De seneste 20 års forskning i Luthers musik har ændret manges syn på ham. I dag forstår vi meget mere om hans samtid og om, hvorfor netop Luther blev hovedperson. Der fandtes jo mange andre markante reformatorer på hans tid,« funderer Bo Holten og tilføjer:

»Operaens første akt er udpræget mændenes kamp. Der var jo ingen kvindelige reformatorer.«

At lade handlingen i operaen følge de historiske facts har været vigtigt både for Bo Holten og librettisten Eva Sommestad Holten. I sin research rejste hun rundt for at finde kildematerialer, der afspejler både Luther og hans modstandere.

Opera

”Schlagt sie tot!”

  • Lørdag løber en stor fejring af 500-året for Reformationen af stablen i Symfonisk Sal. Oplev kl. 21 verdenspremieren på første akt af operaen ”Schlagt sie tot!” af komponist Bo Holten og librettist Eva Sommestad Holten.
  • Treenighedskirkens Drengekor, teolog Kathrine Lilleør, Duo Askou/Andersen og digter Søren Ulrik Thomsen optræder også ved Luther-fejringen. Konferencier Niels Krause-Kjær binder indslagene sammen.
  • Arrangementet afvikles i samarbejde med Matchpoints Seminar, Aarhus Universitet.

Se mere på www.musikhusetaarhus.dk/arrangementer

Forskere har hævdet, at Luther var maniodepressiv. Som person var han en mand med temperament, medgiver Bo Holten.

»Han var uregerlig og sagde ét den ene dag og noget andet i næste øjeblik. Han var karismatisk, men havde også sine mørke sider.«

Trækker parallel til brexit

En hovedscene i operaen afspejler det blodige bondeoprør i Tyskland i 1520’erne. De lavere klasser gik op imod samfundets magthavere og forlangte bedre levevilkår.

De tolkede, at Luther ville bakke dem op i denne aktion. Men selv om Luther vidste, at han havde opildnet til revolution, blev han rasende over bøndernes optøjer.

Han opfordrede fyrsterne til at slå bønderne ihjel – som var de hunde. Herfra har Bo Holten taget operaens titel ”Schlagt sie tot”. 40.000 bønder omkom i de brutale kampe.

»Reformationen var en voldelig epoke. Med den fulgte 150 års krig i Europa. Man kan se begivenheden som en parallel til brexit, som også udspringer af en folkelig utilfredshed – folkets oprør mod en elitær overmagt,« vurderer Bo Holten.

Løb ind i udfordringer

Det heftige handlingsforløb i operaen er ikke dens eneste drama. Undervejs i arbejdsprocessen løb Bo Holten ind i administrative udfordringer.

Planen var, at Det Kongelige Teater ville uropføre værket i en samproduktion med operahuset i den tyske by Erfurt.

Bo Holtens operakunst er anerkendt på nationalscenen, efter at han i 2009 havde stor succes med ”Livlægens besøg” – en opera, der trak 25.000 tilskuere i teatret.

Men med den daværende operachef Keith Warners exit fra Den Kongelige Opera i 2012 faldt aftalen om at uropføre Luther-operaen her helt til jorden.

»Dér sad jeg uden honorar – jeg havde ikke engang en egentlig bestilling på værket, som jeg allerede havde investeret flere års arbejde i. Det var en mærkelig situation,« husker Bo Holten. Han forsøgte forgæves at få et svensk operahus til at gå ind i Det Kongelige Teaters sted. Uden en medproducent sprang operahuset i Erfurt også fra.

»Heldigvis dukkede muligheden for at uropføre operaens først akt i Aarhus op,« lyder det lettet fra Bo Holten, der for tiden skriver intenst på operaens anden akt. Han håber at få værket sat op i sin helhed senere – herhjemme eller i udlandet.

En lørdag i Luthers ånd

Uropførelsen af første operaafsnit bliver en del af et stort Luther-arrangement i musikhuset – med festtale ved teolog Kathrine Lilleør, digtoplæsning ved Søren Ulrik Thomsen og koncerter med kor og ensembler. Blandt sangerne i operaen er tenoren Gert Henning Jensen og bassen Morten Staugaard – begge solister fra Det Kongelige Teater. Barytonen Lars Møller løfter partiet som Luther.

De smukke koraler synger Den Jyske Operas kor og Vokalensemblet Gaia, og Aarhus Symfoniorkester akkompagnerer sangerne med brusende klange. En smuk lyssætning omkranser operaen visuelt, og på en storskærm kan folk i salen se projektioner, som er baseret på billeder fra Luthers tid. Her kan lytterne også læse librettoen på dansk.

»Vi skaber en teatralsk fornemmelse, hvor man mærker suset og dramaet, som det udspillede sig under reformationen,« røber Bo Holten.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Tiden er kommet til at kæmpe for håndværkerfradraget

Poul-Henning Vietz, el-installatør, kandidat til Aarhus Byråd (K), Sommervej 9, Aarhus V
Bevarelse af håndværkerfradraget kan være med til at sikre det nødvendige antal lærepladser.

Debat: Midtbyen skal være for mennesker

Peter Adolfsen Løhmann, Bakkehegnet 27A, Hasle, Aarhus V
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her