*

Kultur

En bibelsk fortælling i nye rammer

Det klassiske musikværk "Skabelsen" fra 1798 er genskabt i en moderne udgave.

Den klassiske musik møder rappen i forestillingen ”Skabelsen 2.0”. PR-foto

En af verdens ældste og måske største fortællinger bliver musikalsk fortolket i musikhuset i weekenden.

Det sker, når det klassiske værk ”Skabelsen” fra 1798 af wienerkomponisten Joseph Haydn bliver opført i en opdateret udgave.

Det oprindelige værk er et oratorium, der kan beskrives som et dramatisk musikværk med solosang, kor og orkester, og som har religiøst indhold.

I den nye version er solosangen erstattet af rap, og mellemstykkerne har fået selskab af elektroniske beats, keyboard og elguitar. Forestillingen har derfor fået navnet ”Skabelsen 2.0”.

»Det er et klassisk værk, og 90 pct. af koncerten står stadig, som Haydn har komponeret den, men vi har tilladt os at genfortolke mellemstykkerne. ”Skabelsen” er et helstøbt værk i sig selv, men der er blevet tilføjet moderne elementer, så det fremstår bedre i en nutidig kontekst,« siger rapperen og ordekvilibristen Per Vers, der står bag genfortolkningen af de gamle tekster sammen med dirigenten Christian Baltzer.

Ikke bogstavelig fortolkning

”Skabelsen” er faktisk skabelsesberetningen, som vi kender den fra biblen, hvor den østrigske komponist har sat musik til de hellige tekster og ladet operasangere, der skulle forestille ærkeengle, synge fortællingen.

Per Vers har ikke taget skabelsesberetningen bogstaveligt som Haydn, da han skulle nyfortolke den religiøse fortælling.

Men han forstår værdien af beretningen.

»Vi kan stadig blive rørt og undres af et verdensbillede, fra før videnskaben gjorde sit indtog. Det, synes jeg, er fascinerende,« siger han.

Rapperen er ikke selv troende, og han mener, at det har været en fordel i udformningen af stykket.

»Jeg er en kætter, der er konfirmeret, men ikke kristen, så jeg betragter ikke teksten som hellig. Det gjorde det muligt for mig at tilføje noget nyt til fortællingen,« siger Per Vers.

Rapperen satte sig grundigt ind i fortællingen og gjorde sig overvejelser om, hvorledes budskabet kunne give mening for et moderne publikum.

»Jeg begyndte at tolke teksten, som var det en beskrivelse af menneskets skabelse, og ikke jordens,« siger Per Vers.

En metafor

»Det er svært for et moderne, oplyst menneske at tage skabelsesberetningen for pålydende. Du finder ikke særlig mange danskere, der vil mene, at teksten er sand. De fleste vil sige, at det er en forklaring eller en metafor. Jeg har så tolket metaforen som værende dannelsen af mennesket,« siger Per Vers.

”Skabelsen 2.0” opføres fredag kl. 19.30.

En af verdens ældste og måske største fortællinger bliver musikalsk fortolket i Musikhuset i weekenden. Det sker, når det klassiske værk ”Skabelsen” fra 1798 af wienerkomponisten Joseph Haydn bliver opført i en opdateret udgave.

Den oprindelig værk er et oratorium, der kan beskrives som et dramatisk musikværk med solosang, kor og orkester, og som har religiøst indhold. I den nye version er solosangen erstattet af rap, og mellemstykkerne har fået selskab af elektroniske beats, keyboard og elguitar. Forestillingen har derfor fået navnet ”Skabelsen 2.0”.

»Det er et klassisk værk, og 90 pct. af koncerten står stadig, som Haydn har komponeret den, men vi har tilladt os at genfortolke mellemstykkerne. ”Skabelsen” er et helstøbt værk i sig selv, men der er blevet tilføjet moderne elementer, så det fremstår bedre i en nutidig kontekst,« siger rapperen og ordekvilibristen Per Vers, der står bag genfortolkningen af de gamle tekster sammen med dirigenten Christian Baltzer.

Ikke bogstavlig fortolkning

”Skabelsen” er faktisk skabelsesberetningen, som vi kender den fra biblen, hvor den østrigske komponist har sat musik til de hellige tekster, og ladet operasangere, der skulle forestille ærkeengle, synge fortællingen.

Per Vers har ikke taget skabelsesberetningen bogstaveligt som Haydn, da han skulle nyfortolke den religiøse fortælling. Men han forstår værdien af beretningen.

»Vi kan stadig blive rørt og undres af et verdensbillede, fra før videnskaben gjorde sit indtog. Det, synes jeg, er fasinerende,« siger han.

Rapperen er ikke selv troende, og han mener, at det har været en fordel i udformningen af stykket.

»Jeg er en kætter, der er konfirmeret men ikke kristen, så jeg betragter ikke teksten som hellig. Det gjorde det muligt for mig at tilføje noget nyt til fortællingen,« siger Per Vers.

Menneskets skabelse

Rapperen satte sig grundigt ind i fortællingen og gjorde sig overvejelser om, hvorledes budskabet kunne give mening for et moderne publikum.

»Jeg begyndte at tolke teksten, som var det en beskrivelse af menneskets skabelse, og ikke jorden« siger Per Vers. I rapperens fortolkning blev de bibelske fraser som ”Først kom vandet” til fostervandet og ”så kom dyrene” til de menneskelige celler.

»Det er svært for et moderne oplyst menneske at tage skabelsesberetningen for pålydende. Du finder ikke særlig mange danskere, der vil mene, at teksten er sand. De fleste vil sige, at det er en forklaring eller en metafor. Jeg har så tolket metaforen, som værende dannelsen af mennesket,« siger Per Vers.

”Skabelsen 2.0” opføres fredag kl. 19.30.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Badevandskvalitet – er der styr på planlægningen

Heidi Bank, byrådskandidat for Venstre, Aarhus Kommune. Højbjerg
Når et flertal i byrådet går så højt op i at etablere nye, kostbare badefaciliteter, burde de samme politikere sikre sig, at der bliver lavet målinger af vandkvaliteten ugentligt.

Debat: Elendig trafikplanlægning

Peter Morell, Østermarksvej 64, Tilst
Jo tak, det ser ud som om, at det er horrible ting, der er foregået i teknisk forvaltning i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her