*

Kultur

”Man ved aldrig, hvad der passer”

Instruktøren Kristján Ingimarsson er i gang med at morphe verden på Aarhus Teater.

Skuespilleren Kajsa Bohlin retter på sin ”klassiske keglesko”, mens Julie Kunz (t.v.) taler med instruktøren Kristján Ingimarsson om forestillingen ”Morph”, som de øver på sammen med bl.a. Thomas Bentin (t.h.). Foto: Gregers Tycho

Scenen flyder med noget, der mest af alt ligner skrald.

På et bord står to kvinder og eksperimenterer med at lave en brudekjole i plastik. De er begge i hvidt undertøj, og den ene har suppleret med, hvad man nu på Aarhus Teater kalder en klassisk keglesko.

Det er et par sko, der er lavet af de plastikkegler, som man bruger ved vejarbejde, og de er nogenlunde lige så klædelige, som det lyder.

»Stilen er morph,« siger Kristján Ingimarsson, der lige nu har mest travlt med at få sin forestilling, der netop hedder ”Morph”, på sporet.

At morphe er kort fortalt at ændre sig gradvist.

Morphing er også en betegnelse for en grafisk teknik, hvor et billede gradvist forandres, så det til sidst bliver til et andet billede.

Adfærd på hovedet

På teatret betyder det, at den menneskelige adfærd vendes på hovedet, bliver taget ud af sammenhæng og sættes ind i en ny, hvor bevægelse, kroppe og ting smelter sammen i nye logikker.

Det passer med verden omkring os, som er under evig forandring, mener Kristján Ingimarsson.

»Normalt er teaterforestillinger lineære, sådan ser vi også på virkeligheden, men det er mere komplekst end som så. Vi skal ikke putte alt i kasser, men se det mere blandet. Vi skal finde ud af, hvad vi er fælles om.«

Det er en sveddryppende fysisk forestilling uden mange ord, men alligevel er der et manuskript.

Det er sådan, man kan se verden af i dag: usammenhængende, men alligevel sammen-hængende.
Kristján Ingimarsson, instruktør og skuespiller

»Der er lidt snak, men det er sjældent dialoger. Men jeg har skrevet en masse ned,« siger instruktøren, der bruger Dokk1 som kontor og hver dag researcher, læser og skriver der.

»Jeg har også bedt skuespillerne om at komme med idéer. Jeg har styr på scenerne, nu skal vi de næste uger arbejde videre med, hvordan forløbene passer sammen,« siger instruktøren.

Da det er den menneskelige adfærd, der er på spil, vil der være meget, som publikum kan genkende, siger han og nævner den scene, der netop er spillet igennem.

»Der står en frodig og klar kvinde, og der er en mand, som ikke kan få den op at stå, og som mislykkes med det hele. Stakkels mand. Naturen er grusom,« siger instruktøren og nævner, at det koster mangen en edderkop livet at bevæge sig i dette parringsfelt.

Han fortæller, at netop denne scene er en af dem, der er sat ord på. For ”den stakkels mand” sidder og mumler for sig selv, at det aldrig er sket før. Man forstår ham godt, for under hele seancen er han i seletøj og bliver drevet frem af en anden kvinde, som var han en avlstyr.

En speciel rolle

Der er yderligere to mænd på scenen – instruktøren er den ene.

»Jeg har en lidt speciel rolle som ”The Creator”,« siger han.

Det er nok ikke for meget sagt, at de to andre mænd også har en speciel rolle, sådan som de render rundt med bløde horn i panden og skal kravle ind i nogle gennemsigtige bokse, hvorfra de kan se til, at tre kvinder folder sig ud på scenen.

Eller hvad der nu sker.

Det er stadig tidligt i forløbet, forestillingen har premiere den 11. april, men så meget kan slås fast, at den har et markant lydunivers med måger på havnen, biler i byen og lyde fra naturen – alt de ting og sager, der flyder på scenen, er et billede af naturen. Man skal blot bruge sin fantasi.

Klassisk musik, måske også afrikansk musik kommer oveni.

Aarhus Teater

”Morph”

  • Det er en teaterforestilling af de særlige, som Kristján Ingimarsson har med til Aarhus Teater som en del af teatrets 2017-bidrag.
  • Forestillingen er uden mange ord, men til gengæld fuld af  fysisk aktivitet, humor og alvor, total logik og ren surrealisme.
  • Idé, koncept og instruktør: Kristján Ingimarsson
  • Scenografi: Johan Kølkjær
  • Medvirkende: Kjartan Hansen, Julie Kunz, Nanna Cecilie Bang, Kristján Ingimarsson, Thomas Bentin og Kajsa Bohlin.
  • Forestillingen varer godt fem kvarter og spiller den 11. april-13. maj. Derefter skal den spille i København og derefter på turné.
  • Man kan komme til åben prøve på ”Morph” torsdag den 23. marts kl. 16.30-17.30. Det er gratis, og der er plads til 50  tilskuere.

»Man ved aldrig, hvad der passer. Det er i hvert fald noget med modsætninger,« siger Kristján Ingimarsson.

Han optager video af alle prøverne, så han kan se dem, rette ind og passe til, så forestillingen bliver lige så ”morph”, som han vil have.

Han er kendt for at blande klassisk commedia dell’arte-teater med akrobatik og tragikomik, især i sit eget teaterkompagni, Neander. Med det har han spillet og produceret en række ordløse og akrobatisk-komiske forestillinger, bl.a. ”Blow Job” for Det Kongelige Teater i 2005.

Så speciel forestillingen end er, mener Kristján Ingimarsson, der for alvor brød igennem med den Reumert-præmierede forestilling ”BLAM!” i 2012, at ”Morph” er en forestilling for alle.

Man skal tale om den

»Jeg vil helst spille for alle. Og jeg bliver skuffet, hvis man ikke taler om den,« siger han, der også har tænkt meget over unges måde at bruge bl.a. sociale medier på.

»De bruger Snapchat, det er hurtigt og hele tiden forandret. Det er sådan, man kan se verden af i dag: usammenhængende, men alligevel sammenhængende. Jeg tror, at de unge vil tænde på, at vi eksperimenterer på denne måde på scenen,« mener Kristján Ingimarsson.

Forestillingen lanceres også med ordene ”rethink human behaviour” – gentænk den menneskelige adfærd – for den er en del af teatrets samarbejde med Aarhus 2017-fonden under temaet ”Let’s rethink”.

Hvis man vil ind at se, hvordan sådan en forestilling gentænkes, inden den er færdig i sin form, kan man se med fra tilskuerrækkerne på Scala-scenen på torsdag.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Ferier er en fantastisk tid at arbejde i en sfo

Jan Olesen, ansat, Hasle SFO Alkevej 9, Egå
Specielt sommerferien er en rigtig god tid. Normeringen er i top, tempoet falder langsomt til næsten ugidelighed …
Restauranter

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.

Golfmad til favorable priser

Restaurant Unico serverer enkle retter i en lettere forfinet udgave – til lave priser. Det lykkes ganske godt, i hvert fald et stykke hen ad vejen. Til gengæld er betjeningen haltende og usikker.

China Wok House er flyttet

I mere end 40 år har China Wok House forsynet aarhusianerne med sprøde forårsruller og dybstegte rejer. Nu er restauranten flyttet ned til åen.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Mange har sprunget 2017 over

4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017.
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her