*

Kultur

Simon Kvamm sætter musik til Aarhus Festuge

Aarhus Festuge og Aarhus Teater åbner årets festuge i selskab med Simon Kvamm, der har sat moderne musik til velkendte, danske salmer og sange.

Simon Kvamm sætter musik til åbningen af Aarhus Festuge, men vil dog ikke selv være at finde på scenen. Foto: Maud Lervik

Der skal bygges bro, skabes nye fællesskaber og tænkes nyt.

Det er målet for årets Aarhus Festuge, der finder sted under temaet ”Bridging”. Bygget bro og tænkt nyt, det bliver der, i hvert fald hvad angår den officielle åbning.

Den skal for første gang finde sted i Aarhus Teater, og det bliver til lyden af den danske sangskat, som den tager sig ud, efter at den har været igennem hænderne på musikeren Simon Kvamm.

Det offentliggjorde Aarhus Teater og Aarhus Festuge fredag, og både teaterdirektør Trine Holm Thomsen og festugedirektør Rikke Øxner glæder sig over det nye samarbejde.

”Lyden af de skuldre vi står på” åbner festugen den 25. august, hvorefter den spiller til og med den 30. september. Billetsalget er netop sat i gang.

Simon Kvamm tog fat på sangskatten på sin anmelderroste soloturné, ”Vandmand”, som slutter i København i næste uge. Det er hans første soloturné – i mange år har musikeren, der for alvor trådte ind frem med tv-satiren ”Drengene fra Angora”, haft selskab af de øvrige medspillere i bandet Nephew eller af Peter Sommer, som han spiller i De Eneste To med.

”Salmer sætter for mig lyd på at have nogle skuldre at stå på, af at komme fra noget. Den vækker en samhørighed ned igennem ens rødder,” sagde han i et interview til JP Aarhus, da han spillede i musikhuset i oktober, som et led i turneen.

”Det må vise, at vores sangskat ikke er noget musealt, men reelt eksisterer i folk”, uddybede han og erkendte, at han heller ikke altid kunne huske salmeteksterne, men at melodierne stod ham nær og fik ham til at mindes sine bedsteforældre.

Det er de melodier, som musikeren nu har set nærmere på. Han har, som teatret beskriver det, ”filtreret den danske sangskat gennem sit særegne digitale lydunivers”.

Han skal ikke selv på scenen under musikforestillingen. Det tager Marie Koldkjær Højlund – kendt under navnet Marybell Katastrophy – sig af sammen med syv skuespillere, en danser og to musikere samt Aarhus Teaters kor.

”Ideen er at åbne sangene op og gøre dem lette at lytte til. Sangene er meget direkte og som store hits, man hører på Radio Nova, men de er tit pakket ind i en ramme, som er kirkelig og meget gammeldags rent musikalsk. Og det står måske lidt i vejen for at høre den inderste kerne i en sang. Vi gør det ikke for at voldtage sangskatten. Der er intet trodsigt eller oprørsk i projektet,” siger Simon Kvamm i en pressemeddelelse.

”Sangene i forestillingen taler ikke bare med sin nutidige klang til yngre generationer, men åbner sig også på ny for alle os andre, der gennem årtier har hørt og genhørt dem i mere traditionelle versioner.”

Det Reumert-vindende makkerpar, instruktøren Nicolei Faber og scenografen Christian Albrechtsen, står for den visuelle opsætning af musikforestillingen.

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her