*

Kommunalvalg Aarhus
Kultur

Han har fået øje på lyden

Kunstneren Jacob Kirkegaard drager rundt i verden med avanceret optageudstyr og viser til en verden, der kan være svær at forstå.

Jacob Kirkegaard lytter til den simulation af en mur, som han har sat lyd til, optaget på begge sider af en muren på Vestbredden, der adskiller israelere og palæstinensere. Foto: Tanja Carstens Lund

Alt har lyd. Alt.

Det ved kunstneren Jacob Kirkegaard.

Han har f.eks. optaget lyden af et smeltende isbjerg. Af metalplader. Af et øre. Af forladte rum. Og af livet rundt om en mur.

Han lytter til steder, der kan være svære at forstå.

»Selv om man ikke kan høre det, er lyden der alligevel,« siger den 41-årige kunstner, der har været fascineret af lyd, lige siden han som seksårig begyndte at lege med en spolebåndoptager.

Siden begyndte han at spille på instrumenter som guitar og cello og blev mere og mere interesseret i at lege med lyden – optage hurtigt og afspille langsomt.

Selv om man ikke kan høre det, er lyden der alligevel.
Jacob Kirkegaard, kunstner

»For mig har det givet mening,« smiler han.

Jacob Kirkegaard er kommet af musik og har bevæget sig ind i lydkunsten, forklarer han, der netop har åbnet en udstilling på Aros, ”Jacob Kirkegaard – alt & intet”. Den er den syvende i række af ”Focus//New Nordic”, hvor Aros har fokus på unge, nordiske kunstnere.

Lyden den sorte firkant

Han har fem værker med. Hver især fylder de rummet, netop fordi man ikke bare skal se, men også lytte.

I dag bruger han udstyr, der er noget mere avanceret end mikrofonen på spolebåndoptageren.

Det er ikke bare, når han optager under vandet på Grønland, men også når han beslutter sig for at undersøge, hvordan en metalplade lyder, når den bare hænger.

Lyden af et øre er med til at sætte lyd ind i en kulturel kontekst, siger Jacob Kirkegaard: »Hvad er vi vant til at høre på? Hvad er støj, og hvad er harmoni?« Foto: Tanja Carstens Lund

»Det er et lydobjekt, som umiddelbart ingenting er,« siger han, der gør objektet til et værk, ”Black Metal Square #1-3” ved at hænge tre plader i hver sin størrelse ved siden af hinanden og tilkoble mikrofoner, som kan opfange de subtile vibrationer, der opstår, når de en halv mm tykke plader bevæger sig.

Nej tak til mure

Længere inde i udstillingen skal man sige til sig selv, at man ikke har tinnitus, når man hører de rene akustiske toner, som han har optaget dybt inde i øret på 30 vilkårlige mennesker til ”Earside Out”. Lyden afspilles af 12 højttalere.

Der er også muren, ”Through The Wall”, hvor Jacob Kirkegaard har været på begge sider af den mur, som er rejst mellem israelere og palæstinensere på Vestbredden.

»Jeg bryder mig ikke om mure,« siger han med baggrund i sin egen tid i Berlin.

»Hvorfor ser verden passivt til, at mennesker bliver dæmoniseret på den måde? Det er helt ude af perspektiv. Og med Donald Trumps løfte om en mur mod Mexico er emnet stadig aktuelt. Det er åbenbart universelt, at mennesker bygger mure.«

Aros

”Jacob Kirkegaard – alt & intet”

  • Udstillingen er den syvende i rækken af ”Focus//New Nordic”, hvor Aros har fokus på unge, nordiske kunstnere.
  • Den 41-årige Jacob Kirkegaard, der bor i København, arbejder med lyd og lydinstallationer.
  • Han præsenterer fem installationer, hvoraf det ene ”Black Metal Square #1-3” er skabt til denne udstilling.
  • Udstillingen varer til den 28. maj.
  • Se mere om kunstnerens arbejder på fonik.dk og på aros.dk

Det sidste værk er ”Aion”, hvor Jacob Kirkegaard har været rundt i forladte rum i Tjernobyl. Han beskriver det som »lyden af fravær«, selv om både billeder og lyd er meget nærværende, som de bliver præsenteret på Aros.

»Jeg har virkelig fået åbnet øjnene for lyd og kan se, at lyd har en lige så stor berettigelse om alt andet,« siger museumsinspektør Pernille Taagaard Dinesen, der har kurateret udstillingen.

»Det er ekstremt klokkeklart: Det handler om at lytte. Jacob Kirkegård henter lyden og giver os den ufiltreret, men forstærket. Samtidig tager han os med fra det store ydre til det intime indre og viser, at vi i det hele taget skal lytte mere, også til hinanden.«

Øje for lyden

Pernille Taagaard Dinesen er ikke ene om at få øje for lyden. Jacob Kirkegaard bliver inviteret med ind i flere og flere kunstprojekter, for også billedkunstnere er blevet bevidste om, at lyd er en vigtig del af en oplevelse, siger han, der også har komponeret musik til slagtøj og blæsere ud fra sine optagelser af de skjulte lyde.

Udstiller internationalt

Han er uddannet fra Academy of Media Arts i Köln i 2006 og har siden udstillet og fortalt om sine værker i bl.a. New York, Berlin, Tokyo samt flere steder herhjemme.

Jacob Kirkegaards næste projekt foregår i Utah i USA, hvor han skal optage seismiske vibrationer til et nyt værk.

Men han og tonemester Peter Albrechtsen gør sig også bemærket i København under dokumentarfilmfestivalen CPH:Dox i marts, hvor de har premiere på filmen ”Den usynlige by”, som er et lydportræt af hovedstaden.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: »Glas og beton ældes ikke med ynde«

Henrik Dahlin, stud.theol., Carl Holst-Knudsens Vej 2, Aarhus C

Debat: Var der også bander dengang?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80 Aarhus C
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her