*

 

Kultur

Spor-festivalen tyvstarter med spektakulære toner

Klassisk: Spor-festivalen erobrer byens scener i maj med masser af nyskreven lyd- og tonekunst. Fredag tyvstartes festivalen ved en prækoncert i Kunsthal Aarhus. Oplev her danske og amerikanske musikere, der eksperimenterer med aviser, guitarpedaler og teatergimmicks.

Matias Seibæk er en del af det danske ensemble Scenatet, og han er i gang med at indstudere den musik, som skal spilles ved fredagens koncert. Foto: Lars Bjarnø

Egentlig er det først medio maj, at Spor-festivalen for ny lyd- og tonekunst invaderer byens scener med eksperimenterende klange. Men allerede fredag aften giver arrangørerne smagsprøver på, hvad der venter publikum på årets festival.

»Vi er så begejstrede for al den musik, vi præsenterer på Spor-festivalen, at vi er ved at svulme over af lyst til at fremføre værkerne live. Derfor mener vi, at der er god ræson i at pirre folk med en prækoncert,« fortæller Anna Berit Asp Christensen, der er direktør og kunstnerisk leder for Spor-festivalen.

Med gratis entré til optaktskoncerten håber arrangørerne at kunne tiltrække lyttere, som normalt ikke opsøger koncerter med ny klangkunst på programmet.

Vi er fire mennesker, der sidder og læser avis på scenen, og folk tænker sikkert: ”Bliver det her overhovedet til musik?” Det gør det.
Matias Seibæk, Scenatet

»Den samtidsmusik, som vi præsenterer på Spor, kræver nysgerrige og risikovillige publikummer. Vi har i forvejen fat i en stor lytterskare, men med optaktskoncerten vil vi gerne give endnu flere folk blod på tanden til at dukke op på selve festivalen,« siger direktøren.

I Europa for første gang

På prækoncerten optræder det danske ensemble Scenatet og det amerikanske komponist- og performerkollektiv Pamplemousse. Sidstnævnte gæster her Europa for første gang.

Pamplemousses medlemmer har kufferten fyldt med egne værker, som de danske lyttere får lov at opleve. De to ensembler optræder både hver for sig og i samspil.

En af Pamplemousse-grundlæggerne, komponisten Jessie Marino, har været gæst på Spor-festivalen før. I år har festival-arrangørerne bestilt et værk hos hende, som Scenatet uropfører på Spor-festivalen i maj.

Prækoncert

”Is this what we believe it is?”

  • Koncertens titel er ”Is this what we believe it is?”. Den finder sted fredag den 18. marts kl. 19 i Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13.
  • Musikere fra det danske ensemble Scenatet og det amerikanske komponist- og performer-kollektiv Pamplemousse optræder. Der er fri entré til koncerten.
  • Selve Spor-festivalen finder sted i dagene den 12.-15. maj på en række af byens musikscener.
Se mere på: www.sporfestival.dk.

»Der er oplagte samarbejdsmuligheder for de to ensembler, som supplerer hinanden fint,« fortæller Anna Berit Asp Christensen.

Hun fremhæver de interessante og underholdende elementer i flere af optaktskoncertens værker.

»Stykkerne rummer en høj grad af performance og teater. De er visuelt kommunikative, intuitive og meget fysiske. Lytterne behøver ikke at møde op med en doktorgrad i ny musik for at føle sig underholdt,« lover hun.

Læser avis på scenen

Slagtøjsspilleren Matias Seibæk er enig. Han spiller fast i Scenatet, og i sit øvelokale er han netop ved at indstudere de værker, som musikerne spiller på prækoncerten. Et af dem er den dansk-britiske komponist Kaj Duncan Davids effektfuldt koreograferede ”No News Good News”.

»Vi er fire mennesker, der sidder og læser avis på scenen, og folk tænker sikkert: ”Bliver det her overhovedet til musik?” Det gør det,« røber slagtøjsspilleren, der elsker at gå til grænserne i den nyskrevne, eksperimenterende klangkunst.

Spor-festivalen

Festival med vokseværk

  • Spor-festivalen har vokseværk – i år lanceres hele tre programmer i et: et koncertprogram, et udstillingsprogram og et filmprogram.
  • De tre programmer tager alle afsæt i årets festivaltema, akronymet ”WYSI(N)WYG!”, og flettes sammen til et komplekst og unikt festivalprogram.
  • I dagene den 12.-15. maj 2016 er det 11. år i træk, at Spor fylder Aarhus med ny musik, kunst, film og fængslende lyd.
Se det fulde program på: www.sporfestival.dk.

»Jeg er vild med den alsidighed, som ny musik rummer, for jeg bliver hele tiden udfordret til at mestre ukendt slagtøjsgrej. Man ved aldrig, hvad det næste værk rummer af fremmede effekter. Det er meget anderledes end at spille i f.eks. et symfoniorkester, hvor du er fortrolig med alle instrumenterne.«

Lytterne er åbne

I et andet værk ruller slagtøjsspilleren sig ud på guitarpedaler. Komponisten til et tredje stykke foreskriver, at Seibæk skal bevæge sig rundt på scenen sammen med de øvrige medspillere.

Slagtøjsspilleren sammenligner den nye musik med en teaterforestilling:

»Værkerne er ofte mystiske, grænseoverskridende og eksperimenterende. Det betyder også, at de lyttere, der møder op, tit er mere åbne over for det, der sker på scenen.«

De visuelle effekter gør, at værkerne appellerer til en bredere målgruppe, oplever han.

»Publikum elsker, når musikerne gør mere end blot at spille.«

Han indrømmer, at de nye værker stiller helt andre krav til kunstnerne end de traditionelle klassiske stykker.

»En stor del er teater, og vi, der spiller i Scenatet, har alle en lille skuespiller i maven – det er fedt. Det sjoveste er, at vi får friheden til at udtrykke os på nye måder.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Trafikkaos i Aarhus

Knud Daugaard, Langenæs Allé 70, st. mf., Aarhus C

Debat: Roser til politikerne

Gert Landergren Due, kredsformand, Socialpædagogerne Østjylland
Det er dejligt at opleve, at det faktisk kan lade sig gøre at flytte noget hos politikerne.

Debat: Granhøj Dans truer med afdansningsbal

Palle Granhøj truer med at lukke sit dansekompagni, hvis kommunen ikke kommer med et snarligt svarer på, om støtten fortsætter. Man forstår frustrationen.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Grød indtager Aarhus

Grødbaren ”Grød” er blevet populær i hovedstaden. Nu åbner den også i Aarhus efter lang tids jagt på lokaler. Det sker den 1. oktober.

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Biler
Hvem siger, at en familiebus skal være småtrist i designet?
Renault Scenic var en revolution for 20 år siden. I fjerde generation handler det mest om forførende former og rolig videreudvikling af MPV’en som biltype. 
Se flere
Bolig
Ny trend: Mormorsyssel på vej tilbage i moderne og humoristisk udgave
De traditionelle blomstermønstre er passé og erstattes af moderne design med et tvist af humor. Og færdige broderikit og kurser i korssting går som varmt brød, viser tendensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her