*

Kultur

Endelig er der udsigt til en uendelig bro

Arkitekterne bag Den Uendelige Bro fra Sculpture by the Sea har indhentet bud på, hvad den vil koste at opføre permanent.

I sommeren 2015 flyttede vielseskontoret for en dag til broen ved Varna. Her viede kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R, th.) blandt andre Tine Noack Sørensen og Jonas Munk. Nu håber rådmanden, at broen får permanent plads på stranden. Arkivfoto: Anita Graversen

Meget tyder på, at Den Uendelige Bro, der var det helt store trækplaster ved sidste års Sculpture by the Sea, kan blive genopført som en permanent løsning neden for Varna Palæet.

I hvert fald er arkitekterne bag, Gjøde & Povlsgaard Arkitekter, nu ved at indhente tilbud på, hvad det vil koste at bygge broen i holdbare materialer, vedligeholde den i det første år og tage den ned igen til vinter.

Formentlig lander prisen på omkring 2 mio. kr., siger arkitekt Niels Bjørn Povlsgaard, som tirsdag havde møde med et par entreprenører.

Kunst

Den Uendelige Bro

  • Skulpturen blev opført ved Varna Palæet i forbindelse med Sculpture by the Sea 2015.
  • Den er skabt af Gjøde & Povlsgaard Arkitekter.
  • Nu arbejdes der for, at den skal genopføres i en permanent version.
  • Den cirkulære bro har en diameter på 60 meter og en omkreds på 188 meter.
  • Den vil i givet fald blive opført i samme størrelsesforhold og uden rækværk og trappe, da det ikke er en badebro.

»Det ville vi ikke gøre, hvis ikke vi troede på det. Men der er mange lag, der skal afklares. Nu får vi nogle tilbud tilbage, som vi skal arbejde videre med, så vi kan få lagt de økonomiske brikker i puslespillet. Det er en snak, hvor vi finder ud af, hvad vi forventer, kommunen ønsker, og eksperterne på området mener,« siger han.

»Den største barriere lige nu er tilladelser. Får vi dem, kan vi rykke ret hurtigt.«

Sommerferie på broen

Sagen skal behandles af både Aarhus Byråd og Naturstyrelsen. Om alt går glat, vil broen kunne bygges, så den står klar til sommer.

En af de store fortalere for broens genkomst er kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R). Hans plan er at gå en tur på broen i sin sommerferie.

»Jeg vil gerne have opført den bro, så jeg arbejder videre med det i det politiske system. Vi skal selvfølgelig have tilladelse til at bygge den af Naturstyrelsen, og hvis det kan lade sig gøre, vil jeg prøve at finde pengene i budgettet,« siger han.

Også stadsarkitekt Stephen Willacy er begejstret ved udsigten til en uendelig bro ved Ballehage.

»Jeg vil elske at se den genopført. Mens den var der i sommer, gik jeg om muligt ud til den hver dag, ikke bare for at se broen, men også alle de mennesker i alle aldre og af alle nationaliteter, der var der. Den var en kæmpegevinst for byen,« siger han.

Ros til formsproget

Han roser broen for dens arkitektoniske formsprog, som har givet den international opmærksomhed og fået andre kommuner til at kaste misundelig blikke i retning af Aarhus Bugt.

»Jeg vil gøre mit til at tale Den Uendelige Bros sag. Den hører til her. Det er godt for Aarhus at have dette samlingssted lige uden for byen. Vi har en anden cirkel i regnbuen på Aros, og vi har Dokk1, som ikke er en cirkel, men er sin egen ø. Selvfølgelig skal vi have en cirkel mere i form af den bro ved Varna. Den er skabt til det sted,« siger han, som fornemmer opbakning til projektet på rådhuset, men også bliver mødt af spørgsmål om drift og vedligeholdelse.

Tegnet til netop det sted

Idéen er, at broen skal pilles ned om vinteren, siger Niels Bjørn Povlsgaard. Arkitektfirmaet har fået flere forespørgsler fra andre byer og steder, men har sagt nej.

»Den Uendelige Bro er dimensioneret lige til det sted ved Varna,« siger han.

»Centerpunktet er den yderste sten på høfden. Når man ser luftfotos, kan man se, hvordan den passer ind i de forskellige høfder. Det er vigtigt for os, at den bliver genopbygget på samme måde. Det er ikke en badebro og skal heller ikke være det, så den bliver ikke opført i en mere funktionel udgave med rækværk og trappe.«

Han og Johan Gjøde håber stærkt på, at broprojektet lykkes.

»Vi kunne jo se, hvor mange der havde glæde af den. Den var en destination, et sted, man gik ud til. Man kunne også nyde solen lidt længere ude på broen. Der var mange ting, der blev meget bedre, end vi havde turdet håbe på.«

Det er ikke første gang, at en bro ved Varna har været en destination for borgerne i Aarhus. Fra 1897 til Anden Verdenskrig sejlede dampskibe fra byen langs kysten mod Riis Skov og Marselisborgskovene. Langs kysten lå en række anløbsbroer, bl.a. ved Varna Palæet, som var et yndet udflugtsmål.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Letbanen – fup eller fakta om budgetoverskridelser

Niels Peter Jensen, St. Blichers Vej 38, Åbyhøj
Efter at have læst artiklen ”V: Letbanen er blevet alt for dyr” i JP Aarhus 13/9 vil jeg – og sikkert mange andre – gerne som skatteyder have opklaret, om der er fejl i artiklen.

Debat: Byrummet er ikke for alle længere

Robert Johannes Ulrich, cand.mag. Aarhus C
I den senere tid har Aarhus Kommune opstillet en række regnbuefarvede bænke i byrummet, formodentlig for at promovere LGBT-bevægelsen, en mindre politisk interesseorganisation.

Debat: Giv Ældrerådet styrke

Jan Radzewicz , formand for Ældrerådet i Aarhus Kommune Plutovej 10, Højbjerg
Alle over 60 år kan stemme ved valget til Ældrerådet den 10.-31. oktober. Rådet er folkevalgt og skal bl.a. rådgive byrådet og kommunen om ældrepolitiske forhold.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Biler
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere
Næsten som originalen: Måske skal din næste Golf være en Polo
Sjette generation af VW Polo opleves bag rattet stort set som den større og dyrere Golf. Bilen har det hele - inkl. mulighed for 100 pct. digitalt display, der overgår alle andre VW’er. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her