*

Kultur

»Det undrer mig, at der ikke er flere kvinder på scenen«

Når nu kvinder er det kulturbærende lag, hvorfor skal de så ikke kunne spejle sig selv på teaterscenen, spørger Camilla Gjelstrup.

Camilla Gjelstrup har noteret sig, at kvinder oftest får en følelsesbaseret rolle, og undrer sig over, at man ikke bruger kvinder i større grad i teaterstykker. Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Egentlig har det været som at vende hjem til familien for Camilla Gjelstrup at være med i ”Malaga” på Svalegangen.

Hun står dér på scenen sammen med Holger Østergaard og er blevet instrueret af Geir Sveaass, begge gamle kolleger fra Aalborg Teater. Oveni er chefen for Svalegangen hendes mand, Per Smedegaard, så i pauserne kan de aftale indkøb og børnepasning, hvilket indimellem kan være en vanskelig kabale at få til at gå op.

Det lå ikke i kortene, at Camilla Gjelstrup skulle være skuespiller, selv om hun tidligt blev sporet ind på faget.

»Vi boede i Stilling og havde abonnement på Aarhus Teater. Vi var inde at se tre forestillinger om året, og jeg elskede det. I gymnasiet var jeg med til at lave en kabaret, og på high school i USA var jeg med i en musical. Så jeg kunne mærke, at teatret rykkede i mig,« fortæller hun.

Blå bog

Camilla Gjelstrup

  • Født i Skanderborg i 1975.
  • Uddannet skuespiller fra Statens Skuespillerskole i 2003.
  • Fra 2003-11 ansat i Aalborg Teaters ensemble.
  • Siden 2011 freelance og har spillet på bl.a. Aarhus Teater, Svalegangen, Teater Katapult og Aalborg Teater.
  • Gift med Per Smedegaard, teaterchef på Svalegangen.
  •  Sammen har de tre børn: Aksel på 11 år, Anton på 7 og Viola på 4.

Hun fortsatte ud ad sporet og gik på en daghøjskole ved Vejle Musikteater. Det lå lige for at søge ind på en teaterskole, så det gjorde hun. I 1999 blev hun som 23-årig optaget på Statens Skuespillerskole i København.

På skolen mødte Camilla Gjelstrup instruktøren Geir Sveaass, som i 2001 blev chef for Aalborg Teater og ville have hende i sit ensemble.

»Det var luksus at få lov til at være på en landsdelsscene, hvor man bliver castet til alle mulige forskellige roller. Det var med til at modne mig,« siger hun.

Hun var på Aalborg Teater i otte år, men sagde op, fordi familien med to børn og et på vej i mellemtiden var flyttet fra Nørresundby til Aarhus, hvor hendes mand var begyndt på Svalegangen.

»Det duede ikke at pendle frem og tilbage mellem Aalborg og Aarhus. Der var for mange dage, hvor jeg tog hjemmefra kl. 10 og var hjemme igen til midnat. Jeg var ikke noget for nogen.«

Fra den unge til moderen

Nu er hun på freelance-markedet, er 40 år og kan mærke det på tilbuddet af roller. Hun er gået fra at spille ”hende den unge” til ”hende, der er mor”.

»Jeg har haft virkelig meget at lave, men nu kan jeg godt mærke, at der ikke er så mange roller til min alder. Jeg har altid fået at vide, at det bliver svært i denne alder og har tænkt ”ja, ja”, men nu har jeg mødt udfordringen. Derfor laver jeg nu også mine egne projekter.«

Til hendes store overraskelse mangler kvinderollerne ofte i ny, dansk dramatik.

»Man siger, at hvis du portrætterer noget, hvor der er mange mænd med, oplever publikum handlingen, mens det, hvis der er mange kvinder, aflæser psykologien mellem dem,« siger hun.

Funktion og følelse

Mange roller, som mænd besætter, er funktionsroller a la advokaten, har hun noteret sig. Kvinder får en følelsesrolle, så de står for kærligheden i mandeuniverset.

Svalegangen

”Malaga”

  • Instruktør: Geir Sveaass
  • Dramatiker: Lukas Bärfuss
  • Scenograf: Karin Gille
  • Medvirkende: Camilla Gjelstrup, Holger Østergaard og Niclas Vessel Kølpin
  • Forestillingen spiller på Teatret Svalegangen til den 18. marts.

»Det undrer mig, at så få teaterchefer har luret, at de skal have flere kvinder på scenen. Kvinder er de store kulturforbrugere, og de vil gerne se sig spejlet mere mangefacetteret på scenen,« siger Camilla Gjelstrup.

»Forestillinger med kvinder sælger tit godt. Hvis man skal tænke i markedsføring og salgstal, hvilket man gør i disse år, er det ret vildt, at man ikke tager mere fat på det. Hvis det skal rykke, kræver det et konsekvent valg fra teaterdirektørens side. Det kunne være en interessant debat at få rejst.«

Hun har læst om Emma Rice, direktør på Shakespeare-teatret Globe Theatre i London. Shakespeare skrev primært roller til mænd, men Emma Rice har alligevel sat sig for at have en ligelig kønsfordeling på scenen.

»Vanvittigt velskrevet«

Camilla Gjelstrup glæder sig over at være med i ”Malaga”.

»Det er vanvittigt velskrevet. Dramatikeren Lukas Bärfuss har formået at tage parti for både far og mor – de er to hele karakterer. Det er en interessant problematik for min generation, at man gerne vil realisere sig selv, og at man kan komme til at ofre sit barn på selvrealisationens alter. Det er ekstremt i stykket, men i mindre målestok kan man da godt stoppe op og tænke over de valg, man træffer,« siger hun.

»Vi giver ikke en færdig løsning i sådan en lille Hollywood-gave, hvor alt ender godt. Der er flere muligheder for, hvordan det ender.«

Det er oversat fra tysk af dramatikeren Kristian Erhardsen, og det kan man mærke, siger hun.

»Han har dramatikerens fornemmelse for replikudveksling og dynamik i rummet,« siger hun, der i foråret skal på turné med forestillingen, hvilket hun ser frem til.

»Nogle gange kan vi nå hjem om aftenen, andre gange sover vi på hotel. Det kan nu også være godt. Jeg har allerede købt en bog, der skal med på værelset: ”Orkansæsonen og stilheden” af Anne-Cathrine Riebnitzsky. Den står der turné på.«

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

»Nogle kalder min musik for scandicana«

Sanger, sangskriver og guitarist Kajsa Vala har sat skub i karrieren med et nyt album, spilletid på P4 og to sange til filmen ”1-2-3-NU”. Lørdag den 29. oktober spiller hun med band på HeadQuarters.
Debatindlæg

Debat: Feminisme omhandler os alle

Kathrine Kjær Sørensen, samfundsfagsstuderende og medlem af Radikal Ungdom Nordre Ringgade 100, 2.th Aarhus N
Det er utroligt ærgerligt og ikke mindst stagnerende for kampen om ligestilling, at få mænd tager feminister seriøst.

Debat: Ikke alle pensionister i Aarhus er rige

Knud Erik Dalgaard, Lone Svinth, Inge Lise Johansen, Karen Margrethe Fevre og Eigil Ege, Ældrerådets Kulturudvalg
Kulturinstitutionerne i Aarhus er ikke lige gode til at skrue tilbud sammen til kommunens ældre.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Franskmændene har indtaget Bruunsgade

Nordisk Spisehus har lanceret en menu med signaturretter fra franske Michelin-restauranter og kombinerer dem med spisehusets egne retter. Et eksperimenterende verdenskøkken, kalder restauranten det.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her