*

Kultur

Åbent kulturhus – men ikke for enhver pris

Billige billetter skal lokke folk til kulturens institutioner, men det skal ske på en demokratisk måde, mener musikhusdirektør.

På Aarhus Teater har man haft større succes end forventet med de billige billetter til byens studerende. »Det er gået over al forventning. I 2015 solgte vi 21.000 billetter til 50 kr., i år har vi allerede nu solgt 30.000. Det virker. Det kan nemt koste os nogle millioner kroner, men det skal vi have råd til,« siger direktør Henning Kærsgaard, Aarhus Teater. Foto: Sisse Dupont

Publikumsudvikling er et mantra i kulturbranchen i disse år.

Ikke mindst kæmper mange kulturinstitutioner for at tiltrække et yngre publikum. Det har bl.a. fået Aarhus Teater til at tilbyde billige billetter til studerende, der kan komme i teatret for 50 kr.

Det er ikke en vej, Musikhuset Aarhus vil gå, siger direktør Jan Christensen.

»Vi kan bedre lide en rabatordning, der gælder for alle. Det er mere demokratisk,« mener han.

»Desuden ligner profilen på vores gæster den demografiske profil for Østjylland. Vi har samme fordeling blandt yngre og ældre, som hele området har.«

Musikhuset har dog Klub Hund for unge mellem 18 og 28 år, ligesom det tilbyder rabat til studerende og børn og unge under 25 år på udvalgte forestillinger. Men direktøren vil hellere arbejde med rabatter, når man køber billetter til flere forestillinger på en gang, siger han.

»Desuden har vi Club Half Price, hvor man kan få gode sidste øjebliks-tilbud på nogle forestillinger. Så vi har forskellige tilbud, men udgangspunktet er, at vores tilbud skal være for alle.«

Billig succes på teatret

På Aarhus Teater har man haft større succes end forventet med de billige billetter til byens studerende.

»Det er gået over al forventning. I 2015 solgte vi 21.000 billetter til 50 kr., i år har vi allerede nu solgt 30.000. Det virker. Det kan nemt koste os nogle millioner kroner, men det skal vi have råd til,« siger direktør Henning Kærsgaard, Aarhus Teater.

»Idéen er, at vi skal vænne de unge til at komme i teatret. Når de kan gøre det billigere, end de kan gå i biografen, kan vi se, at de kommer. Vi er nødt til at opdyrke et nyt publikum, og det gør vi på denne måde blandt de studerende, som ellers ikke vil have råd til at komme her,« siger teaterchefen.

I musikhuset satser man desuden på at trække folk til via gratis arrangementer. Dem havde musikhuset godt 500 af sidste år.

»Det er en anden måde at vænne folk til at komme i huset på,« siger Jan Christensen.

»Selv om vi er Nordens største musikhus, er vores store udfordring at fortælle folk, at vi er her.«

Det er mange dog klar over. Musikhuset havde i 2015 508.000 gæster og har netop landet sit hidtil bedste regnskab med en omsætning på 94,6 mio. kr. og et overskud på 7,4 mio. kr.

Kulturhuse kan også bruge regneark

Hjulpet af konjunkturerne

Direktøren mener sig godt hjulpet af konjunkturerne til at få et betalende publikum ind til husets ni scener.

»Folk under sig selv den luksus at gå i byen for at spise eller få en kulturel oplevelse. Vi kan se det på billetsalget på den måde, at det ofte er de dyrere pladser, der sælges først,« siger han, der ikke vil love samme gode resultat for 2016.

»Desuden skal vi bruge nogle penge til 2017. Hvis Aarhus og resten af landet forventer, at vi skal bidrage særligt til kulturhovedstadsåret, er vi nødt til at have økonomien til det. Den skal vi selv få på plads, for vores budget for 2017 er nøjagtigt lige så stort som alle andre år, bortset fra at vi har fået 4 mio. kr. fra 2017-fonden til Susanne Bier-trilogien.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Vi kunne sikre børnene bedre gennem videoovervågning

Niels Elming, Brennerpasset 74, Kolding
DR P1 satte 19/6 pædofile til debat med udsendelsen ”Hvordan stopper vi de pædofile?”.

Debat: Ærgerligt, at godsbanearealet skal ryddes

Line Rothmann, kaospilot Åbyhøj
Aarhusianerne er fortørnede over, at godsbanearealet skal ryddes, og at der nu skal bygges endnu en ny og grim betonbygning.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her