*

Kultur

Musikhuset går nye veje i det store kulturår

Musikhuset producerer normalt ikke selv forestillinger.

Susanne Biers ”Efter brylluppet” var i 2007 nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film. Her er holdet bag filmen på den røde løber i Los Angeles. Fra venstre instruktør Susanne Bier, manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen, skuespiller Mads Mikkelsen og klipper Pernille Bech Christensen. Arkivfoto: Thomas Borberg/Polfoto

Musikhuset bevæger sig med kulturhovedstadsåret i 2017 ud ad en ny vej: Nu prøver huset, der normalt køber sig til sine forestillinger, selv at være med til at producere de tre, der skal være det store bidrag fra musikhuset til 2017 over dets tema, ”Rethink” – gentænk.

Det er tre Susanne Bier-film, der skal omsættes fra filmlærredet til scenen.

”Elsker dig for evigt”, ”Brødre” og ”Efter brylluppet” er set af 2,5 mio. mennesker, og i Musikhuset Aarhus er det håbet, at biografgængerne vil fatte interesse for de aktuelle fortolkninger af Susanne Biers historier, som fortolkes som hhv. moderne danseforestilling, opera og musikteater.

»Vi tager noget bredt appellerende og videreudvikler det. Vi vil gerne have fat i nogle af de mennesker, som i sin tid var i biografen og se en eller flere af filmene. Projektet ligger i naturlig forlængelse af vores ambitioner om at tiltrække et nyt publikum. Dette styrker vores kulturelle position, men jeg vil ikke love, at vi selv vil producere flere forestillinger i fremtiden« siger Mette Kier, programchef i musikhuset.

En spændende mulighed

»I forbindelse med Europæisk Kulturhovedstad 2017 går vi et skridt længere, end vi plejer at gøre,« bekræfter musikhusets direktør, Jan Christensen.

Vi tager et større kunstnerisk ansvar end vanligt, og så må vi se, hvordan det går.
Jan Christensen, direktør, Musikhuset Aarhus

»Vi tager en genre og udsætter den for andre genrer, men vi tager et større kunstnerisk ansvar end vanligt, og så må vi se, hvordan det går. Vi ser dette som en spændende mulighed for at se, om vi kan skabe noget godt og kan få økonomien til at hænge sammen. Vi får jo ikke statsstøtte, som ellers er en forudsætning for at kunne tage det ansvar, så hvis vi skal gøre det i fremtiden, kræver det både penge og kompetencer.«

Musikhuset har slået sig sammen med Betty Nansen Teatret i København om at omsætte ”Efter brylluppet” til musikteater. Forestillingen får premiere i Aarhus i efteråret 2017 og skal derefter spille i København op mod jul, siger direktør for Betty Nansen Vibeke Windeløv.

»Vi ved endnu ikke, hvilke skuespillere der skal på. Vi skal også have en forfatter og en komponist. Peter Langdal vil gerne have et børnekor til at repræsentere børnehjemmet i Indien. Forhåbentlig kan de også danse. Det er et projekt, som vi gerne vil lave på tværs af Aarhus og København, så vi får børn involveret fra begge byer,« siger hun.

»Jeg tror, at vi alle sammen er lidt forelskede i den meget dansende musik fra filmen ”Slumdog Millionaire”. Om det kan lade sig gøre, må tiden vise – foreløbigt er det bare mig, der fantaserer.«

Det har været lidt af en drøm for de to andre institutioner, Granhøj Dans og Den Jyske Opera, at komme med i Bier-produktionerne.

Det er lagt i hænderne på Den Jyske Opera at opføre ”Brødre” som en opera.

»Man har altid taget berømte digte og fortællinger og genskabt dem som operaer – Verdi gjorde det f.eks. med Shakespeares fortællinger. Så at fortolke denne film som opera ligger lige til os,« siger Annilese Miskimmon, der er chef for Den Jyske Opera året ud, hvorefter hun skal være operachef i Oslo.

»Opera kan tale om det usagte på en anden måde end film gennem musikken,« mener hun.

Hun er langt med arbejdet. Den islandske komponist Daniel Bjarnason har skrevet musikken, og teksten, som er på engelsk, er næsten skrevet færdig af den svenske librettist Kerstin Perski. Desuden er sangerne ved at være på plads til forestillingen, der skal spille i musikhuset i august 2017.

En abstrakt fortolkning

»De andre har ordet, men jeg har kun dansen, så min fortolkning af Susanne Bier bliver mere abstrakt,« siger Palle Granhøj, Granhøj Dans.

»Jeg skal arbejde med moderne dans. Det er en udfordring, fordi jeg skal lave en dans over en historie om en mand, der bliver lam. Det tiltaler mig. Jeg elsker udfordringer.«

Han skal sætte sin danseforestilling op i Rytmisk Sal i musikhuset og regner med mange dansere på scenen.

Meget længere er han ikke med overvejelserne. For ham er det helt normalt kun at arbejde et år ud i fremtiden, siger han.

»Min branche er rimeligt hurtig. Desuden ved jeg slet ikke, om der er noget, der hedder Granhøj Dans til den tid. Fra den 30. juni 2017 får jeg ikke længere statsstøtte, og det kommunale tilskud kender jeg først, når budgetforhandlingerne er færdige i efter året 2016. Så vi får se.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Om temaet

I 2017 er Aarhus udnævnt som Europæisk Kulturhovedstad. Følg her JP's dækning af forberedelserne.


Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her