*

 

Kultur

Ordet kommer på bordet i et nyt stykke om familien Danmark 2016

Teater: Dramatikeren Christian Lollike har skrevet et samtidsportræt af en dansk familie i ”Familien der kunne tale om alt”. En farcekomedie, som er den næste store forestilling på Aarhus Teater.

Den norske instruktør Runar Hodne (tv.) skal instruere dramatikeren Christian Lollikes nyskrevne stykke, ”Familien der kunne tale om alt”, for Aarhus Teater. Begge var til læseprøve i denne uge, hvor alle de, der skal deltage i forestillingen både på og bag scenen, kunne høre, hvordan det hele skal spille. I baggrunden er det Aarhus Teaters direktør, Trine Holm Thomsen, der lytter med. Foto: Gregers Tycho

Står det til Christian Lollike, skal ordet på bordet.

Så det kommer det i den nye farcekomedie, som dramatikeren har skrevet til Aarhus Teater, ”Familien der kunne tale om alt”.

»Stykket er skrevet på følelsen af at sidde til endeløse familiemiddage og mærke de frustrationer, der er mellem folk – jalousi, fortrængninger, hemmeligheder og konkurrence, bl.a. Alle sådan nogle grimme følelser, som man så kan sidde der og håbe, at der bliver sat ild til, så det hele kan bryde ud i lys lue. Det er den type stykke, jeg har forsøgt at skrive – hvor det hele vælter frem. Jeg vil tro, at nogle kan kende sig selv, ikke bare i min familie, men også i andres,« siger dramatikeren og smiler venligt.

Aarhus Teater

”Familien der  kunne tale om alt”

  • Alt bliver sagt, men ikke alt bliver hørt i Aarhus Teaters nye store forestilling, ”Familien der kunne tale om alt”.

  • Det er både en farcekomedie og et billede af familien  Danmark 2016.

  • Dramatiker: Christian Lollike
  • Iscenesættelse: Runar Hodne
  • Scenografi: Markus Karner
  • Kostumedesign: Ane Aasheim
  • Medvirkende: Lotte Andersen, Nis Bank-Mikkelsen, Chadi Abdul-Karim, Inge Sofie Skovbo, Mette Døssing, Sofia Nolsøe, Nanna Bøttcher,
  • Anders Baggesen, Bue Wandahl og Jacob Madsen Kvols.

  • Forestillingen spiller på Aarhus Teaters Store Scene fra den 19. februar til den 12. marts.

»Jeg oplever, at der som regel er mange skeletter i skabene, når det gælder familier. De kommer ud et efter et, bliver sat tilbage i skabet igen og bliver så hentet frem igen med det samme eller ved en senere lejlighed. Derfor har jeg valgt at lave en farcekomedie med overvægt til farce, fordi den er farligere. Den er manisk optaget af ikke bare at underholde – som en komedie – men også af ikke at tale om det betændte sår, som den derved kommer til at tale om hele tiden.«

Den skal være personlig

Forestillingen har premiere om seks uger.

I denne uge mødtes hele holdet bag forestillingen til den første læseprøve, hvor Christian Lollike fortalte skuespillerne og alle dem, der arbejder bag scenen, om sine tanker bag dramatikken. Instruktøren Runar Hodne uddybede ligeledes, hvordan han vil få ordene til at spille på scenen.

»Det er en farce, og den er sjov. Vi skal have følelser ind i den, det skal blive personligt,« forklarede han om stykket, der handler om en familie under pres.

Alle søger tilbage til familiens skød for at finde varme og ro, men bliver stærkt skuffede over, at de ikke finder den, forklarede han.

»Jeg tror på farcen i vor tid. Den kan noget på mikroplan, fordi den er modig og ærlig. Et møde med farcen er et møde med sig selv og med frygten for at erkende os selv.«

Der er tre generationer i familien, der mødes til jul. Nis Bank Mikkelsen spiller den senile, konfuse og utilfredse bedstefar.

»Jeg er 70 år gammel, så jeg har egentlig droslet ned, men jeg vil jo gerne beskæftige mig med teater, ikke mindst når det er Christian Lollike, der står bag,« siger skuespilleren, der blev uddannet fra Aarhus Teater for 50 år siden.

»Jeg sagde ja med det samme, da jeg fik buddet. Jeg har spillet med Lollike før, da vi lavede ”Nathan” i domkirken her i Aarhus i 2006. Han er fantastisk, det tager godt fat, når han laver noget.«

Ny dansk dramatik

Christian Lollike, der er kunstnerisk direktør på teatret Sort/Hvid i København, er tidligere husdramatiker på Aarhus Teater og desuden medlem af teaterdirektør Trine Holm Thomsens kunstneriske råd, som hun jævnligt sparrer med. Derfor lå det lige for at invitere ham med i planerne om at få mere ny dansk dramatik på scenen.

»Det startede med, at jeg mente, at jeg godt kunne skrive et familiedrama. Så opdagede jeg, hvor meget de dramaer, der allerede er skrevet, ligner hinanden: En betændt byld spreder sin gift ud i alle relationer,« siger han.

Så han greb det anderledes an.

»Jeg kunne ikke skrive et familiedrama i den traditionelle form, fordi den egentlig er uærlig. Farcen er en sandere definition på, hvordan det er at leve i en familie, hvor man hele tiden gentager de samme dramaer om og om igen, og hvor de færreste har den ene definerende historie, kun det ene lig, som vi så skal finde frem til. Farcen spejler bedre, hvordan vores familie er. Det er det, der gør den moderne,« siger han og betegner stykket som et nedslag i 2016 – et samfundsportræt.

Forestillingen markerer samtidig en slags tyvstart på et nyt samarbejde, som Aarhus Teater og Sort/Hvid nu indgår om koproduktion af mindst én forestilling om året de næste tre år.

De to teaterdirektører betegner det som et samarbejde, som ved at blive vist på to teatre kan få et længere liv og blive set af et større publikum. Dog spiller ”Familien der kunne tale om alt” kun i Aarhus.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye band
Debatindlæg

Debat: Drop danskheden

Søren Nielsen, formand, Liberal Alliances Ungdom Århus, Ceresbyen 5.C 2.3, Aarhus C
Ved at italesætte, hvad der er dansk, og hvad der ikke er, vinder de nationalistiske kræfter.

Debat: Stedbarnet Aarhus Symfoniorkester

Lars A. Christensen, Grøfthøjparken 157 G, 3. tv., Viby J
Byrådet har nu afsluttet sin årlige stammedans kaldet budgetforliget. Og som noget nyt er rådet nu splittet i to dele, en ”rød” og en ”borgerlig”.
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Grød indtager Aarhus

Grødbaren ”Grød” er blevet populær i hovedstaden. Nu åbner den også i Aarhus efter lang tids jagt på lokaler. Det sker den 1. oktober.

Miro er tilbage

Åbning: Stamkunder sørgede, da Toni Leichtle lukkede Restaurant Miro efter 26 år. Men nu er den afholdte Aarhus-kok med de tyske aner tilbage.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her