*

Kultur

Business-idéer for de kreative

100 kreative tilhørere var på plads i Ridehuset, da fire succeser serverede guldkorn.

Små frivillige netværk er fremtiden, for vi skal kunne skifte retning ekstremt hurtigt i fremtiden, mener Per Mikael Jensen, der er tidl. direktør for TV 2 og Metro International og i øjeblikket freelance rådgiver for bl.a. Liberal Alliance. Foto: Ida Munch

Det hele sluttede med spørgsmålet til 42.000 kr. – hvad er årsagen til jeres succes?

»Held. Passion. Vision. Ildsjæl. Troen på det. Hjertet med. Talent. Utålmodighed. Folk, der ved noget. Folk, der kan noget.«

Aarhus 2017

10 projekter

  • Aarhus 2017 præsenterer i denne uge 60 projekter i Ridehuset. Her er 10 af dem i ultra kort form.
  • Rethink folk music
  • Folkemusikken sat i nutidig ramme med historisk materiale fra Midtjylland.
  • Teater for udsatte unge
  • Aarhus Produktionsskole gentænker læring og giver eleverne en fornemmelse af, hvad de kan udrette sammen.
  • Spor New Music School
  • Flerårigt projekt, der gentænker musikundervisning for 11-15-årige, som selv skriver deres musik.
  • Rethink urban habitats
  • Naturhistorisk Museum gentænker byen som levested for mennesker, dyr og planter.
  • Fremtidens spillested
  • Spillestedet Radar eksperimenterer med koncerten og spillestedsformen.
  • Fra lærred til scene
  • Musikhuset præsenterer tre Susanne Bier-film som musical, musikteater og ballet.
  • Jaxxmetropol
  • Aarhus Jazz Orchestra laver Jazz2Kids, Global Jazz Explorer og Big Band-festival.
  • Den gode galskab
  • VIA sammensætter kunstnergrupper af ”gale”, som møder ”normale”.
  • Kulturringen
  • 450 km lang cykelrute i Østjylland med events.
  • Skjulte steder
  • Bruger byens bagsidemiljøer på nye måder.

Nogenlunde sådan lød svarene fra fire succesfulde erhvervsfolk i den såkaldte kreative branche, da More Creative tirsdag formiddag bød på Creative Executive Club i Ridehuset som led i Aarhus 2017’s temauge samme sted.

De fire gæster var Frantz Longhi, ejer af keramikvirksomheden Kähler, Per Mikael Jensen, tidl. direktør i TV 2 og Metro International, Johanne Bruun Rasmussen, partner i Hello Monday, og Stephen Burell, senior project manager i Kopenhagen Nexus under Kopenhagen Fur.

Bordformand og drive

Foran dem sad omkring 100 erhvervsfolk fra regionens kreative erhverv – og lyttede efter guldhorn.

»Bordformand er et af mine yndlingsord i øjeblikket. Den der type, der har drivet til at få idéer og få seks-otte andre til at brænde for en sag. Dem vil jeg gerne have fat i. Og så kan jeg godt lide dem, der ved noget,« lød det fra Per Mikael Jensen.

Forward, fun, fame og fortune er fire kodeord for det digitale og prisbelønnede webbureau Hello Monday, der har kontor i New York og tæller Google og Youtube blandt kunderne.

»Vi går efter at få priser, awards. Det er godt nok meget udansk, men det virker. Kunderne kommer af sig selv nu,« smilede Johanne Bruun Rasmussen, partner i Hello Monday.

Mere klassisk og mere moderne, lyder en slaglinje for keramikvirksomheden Kähler, hvis ejer, Frantz Longhi, fortalte historien om, hvordan han købte konkursboet i 2008 og genfødte og gentænkte virksomheden til den succes, den har i dag.

Varemærket er dansk design, fortalte Longhi og viste Kähler-keramik med bløde buer og svaj.

»Meget dansk design af møbler og porcelæn har faktisk buer og svaj. Måske er det inspireret af de bløde kurver i det danske landskab,« lød et bud fra Frantz Longhi.

More Creative er en organisation skabt af Region Midtjylland og Aarhus 2017 til at støtte udviklingen af de kreative erhverv i Aarhus og resten af regionen.

Med kreative erhverv menes bl.a. mode, design, events, kommunikation, cross media og spil, gastronomi, film og tv og arkitektur.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Anmeldelse

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her