*

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Ugen på spidsen

Øl-yoga og kramfitterknas

Ugen på spidsen om rutsjebaner, julemarked, mindfulness og ødelagte filmtitler.

Et tilbageblik på ugen der gik, hvor den aarhusianske folkesjæl spiddes med et stænk satire og ironi af journalist Jørgen Rye. Infotainment og goddawdo fra selve smilets by.
Mandag – rutsjebane

»Nul putte. Jeg magter det fandme ikke. De taber jo 7-0, og jeg gider ikke at ødelægge mit humør på en fodboldkamp.«

Sådan var mit svar, da jeg for nogle uger siden blev spurgt, om jeg skulle med ud og se AGF mod Brøndby. Jeg sagde nej, og så vandt de hvide stik imod mine odds 2-0.

Hold da op, det kører, tænkte jeg, hvorefter de spillede 0-0 mod AaB og tabte – Gud bedre det – 4-1 hjemme til Randers.

Slut, tænkte jeg. Jeg magter det ikke mere.

Hvorefter de vandt 2-1 ude over topholdet FC Nordsjælland.

Hold da op, nu kører det – hvorefter de taber 1-0 til Fredericia i pokalen efter en ifølge træneren ”vanvittigt dårlig” præstation.

Ahmen, altså.

Hvad er det, der sker her, som Thomas Helmig synger, og det må altså være GF, den handler om, den sang.

»Alle ved, det går op og ned. Sådan er det jo. Kom nu. Livet venter.«

Tirsdag – englelyd

»Det er hjul, det er cool, det er nu, man hygger sig bedst.«

Sommeren er forbi, og næste stop er jul.

Efter måske 117 års tilløb har byens handlende fået den idé at lave et julemarked på Store Torv, Lille Torv og Bispetorv, og det bliver i år med deltagelse af Søren Østergaard fra Zirkus Nemo, som lover et juleunivers.

»Vi har gået i et par år og brygget på en opskrift, der kan sikre succes. Den opskrift tror vi, at vi har fundet i år,« siger citychefen.

Det skal nok blive hyggeren med klejner og kramfitterknas, og de er ikke engang sure i hverken Friheden eller Den Gamle By, som ellers begge satser på julemarkeder.

Og som han siger så flot, Friheden-chefen:

»Jo mere konkurrence, jo bedre. Det tvinger os alle til at gøre vores job bedre. «

Simpelthen, og så topper han den lige med violiner, så julen får englelyd.

»Jeg har den vision, at vi i Aarhus skal være Danmarks julehovedstad. «

Onsdag – ølyoga

»Når du er til yogaundervisning hos Bier Yoga i Berlin er det ikke kun røven, der ryger i vejret. Her får du formentlig også vendt bunden i vejret på en øl eller to.«

Sådan stod der så livligt i Ekstra Bladet i april 2016 om en ”smidig druktur” til Berlin. Nu er øl-yogaen også nået til Aarhus, hvor der i weekenden er øl-yoga på programmet ved en videnfestival om mad.

Og som det hedder i programmet:

»Glæden ved at drikke øl og yogaens mindfulness komplementerer hinanden og giver en energifyldt oplevelse.«

Og mere endnu:

»Det er en fusion mellem to elementer, som gennem århundreder er blevet brugt som terapi for både krop og sjæl, og den er faldet i aarhusianernes smag.«

»Koblingen af øl og yoga kan lyde som en joke, men faktisk hitter denne kombination af bevidsthed og kropsbevidsthed bl.a. i Berlin og nu også i Aarhus.«

Bevidsthed, terapi, krop, sjæl, fusion, mindfulness ... hm, tjah.

Er det så også sundt med en tur på stadion?

Torsdag – ødelæg

Ugens Facebook-griner er faktisk en Twitter-griner, for en god kollega tippede mig om en leg på Twitter, hvor man skal ødelægge en filmtitel med ét bogstav.

Og det er der kommet ret mange spøjse ud af som f.eks. de her tre:

»En verden uden får.«

»Shaving private Ryan.«

»Pigen, der legede med dilden.«

Der kører også en lignende leg på nettet om at ødelægge bogtitler på samme måde vist nok efter idé af Gladsaxe Bibliotek, og her har jeg foreløbig tre favoritter:

»Kongekanalen.«

»Kvinde kend din prop.«

»Onkel Toms Jytte.«

Fredag – biler

Dagens morgennyhed er regeringens aftale om billigere biler – ret spøjst, dagen før at transportministeren skal til Aarhus og indvie letbanen, men sådan er der jo så meget.

Senere på dagen er det politikerne i Aarhus, der præsenterer et budgetforlig for 2018, som i høj grad er præget af trafikinvesteringer.

Trafikdebatten bil kontra kollektiv vil stensikkert rase frem mod kommunalvalget 21. november, men spændingen i Aarhus er vist nok vand i forhold til københavnernes, fandt jeg ud af ved et besøg i hovedstaden i ugens løb.

I Københavns Kommune har meningsmålinger vist, at Enhedslisten kan blive det største parti, og med Alternativet som sidevogn er nogle af de københavnere, jeg kender, seriøst ved at forberede sig på tanken om et bystyre, der helt vil forbyde biler i centrum af hovedstaden.

Spændende er det – og tilbage i Aarhus står 30 af 31 byrådspolitikere bag budgetforliget, som bl.a. afsætter 1 mia. kr. til infrastruktur frem til 2021, men der er også ekstra 1,3 mia. kr. ekstra til såkaldt kernevelfærd, og det er så meget, at borgmesteren også finder sin violin frem.

»Aarhus er en by med et stort hjerte, og sådan skal det være.«

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Ugen på spidsen
Et tilbageblik på ugen der gik, hvor den aarhusianske folkesjæl spiddes med et stænk satire og ironi af journalist Jørgen Rye. Infotainment og goddawdo fra selve smilets by.
Et tilbageblik på ugen der gik, hvor den aarhusianske folkesjæl spiddes med et stænk satire og ironi i JP Aarhus af journalist Jørgen Rye, der har skrevet om Aarhus i byens aviser siden 1995.

Infotainment og goddawdo fra selve smilets by.

Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her