*

Byen Baglæns

Pludselig duftede der af begær i hele Magasin

Magiske Mai og det pirrende prøverum.

Klummeskribent Synnøve Søe

Jamen, det gjorde der. Lige pludselig duftede der af begær på alle etager i Magasin, muligvis slap noget af duften også ud på Lille Torv, hvem ved?

Skønt var det i hvert fald, og jeg stod sammen med en på alle måder topnærværende og smuk ung kvinde, Mai Benn fra Lancôme, og vi fniste lidt, fordi sådan nogle lækre kællinger som os, vi ved da lige, hvad der er godt, hvad vi vil have, og hvad der dur:

Begær.

En onsdag eftermiddag i parfumeafdelingen i Magasin på Immervad. Og det var lige den duft, vi efter megen koncentration og renden rundt mellem alle stande havde skabt sammen. Duften af begær.

Jeg hader ellers parfume- og makeupafdelinger i stormagasiner næsten lige så meget som afdelingen for tarmslyng på et hospital.

Byen baglæns Vi har alle en Kasper i vores liv

Forvirrende, irriterende, jamen, jeg føler mig bare overhovedet ikke inspireret eller velkommen. Det er noget for de smarte, de tynde, dem med de nye bryster, som de enten har fået, fordi de er teenagere, eller som de har fået i julegave af deres mand.

Jeg går i Matas, når jeg skal have en mascara.

Den makeup, jeg går med, er stort set den samme, som jeg havde på i 1980’erne, dog ca. et kvart ton mindre.

Bum. Så er mine få ting købt, men så kan det jo lige pludselig ske, at en eller anden mand rykker i alle limninger, og halleluja så vil man jo bare pludselig være en helt ny kvinde.

Sådan har jeg det i hvert fald, og den her mand, som får mit hjerte til at banke så vildt for tiden, så det nogle gange føles, som om jeg er et majskorn i en mikroovn, pop, pop, popcorn, den mand havde planer med mig. Med os. Vi skulle ses. For første gang i flere dage i træk.

Og så for jeg forvildet ned i Magasin og hev fat i den første ekspedient, jeg mødte.

Byen baglæns Den hvide limousine i Studsgade

Det var Mai Benn på 26 år, der har arbejdet otte år i kosmetikbranchen, og som udover Lancôme også, viste det sig hurtigt, kendte til alle parfumer overhovedet. Hun rev mig rundt, og vi duftede og duftede og duftede – det var en fest – vi duftede også til mandeparfumer, for som Mai Benn, sagde:

»Hvis jeg ved, hvad du kan lide af parfumer, også mandeparfumer, så får jeg en masse dufte og idéer, der inspirerer mig til at finde frem til den rigtige til dig.«

Jeg tog Mai under armen, hun var på vej over til Yves Saint Laurent-standen.

»Mai, jeg kan aller, allerbedst lide, når en mand dufter rent, men stærkt af sig selv!«

»Hahaha,« grinede Mai Benn. »Så skal du jo have Opium, den nye er god, men det er den originale du skal ha’, det er jeg sikker på.«

Og det havde Mai ret i.

»Hahaha, altså, Synnøve, I kunstnere, I er til det knækkede!«

»Det knækkede?«

»Ja, alt det der er off beat, alt det, man mærker så stærkt, I tør godt være i det, I tager hele turen op og helt derned, hvor mange andre ikke kan bunde, vildt!«

»Nemlig, du har ret, off beat, reggae-takterne, det er lige noget for mig, hehe.«

Kommentar: »Nej, ikke på den billige græker«

Vi stod længe og duftede til Opium, før vi gik tilbage til Lancôme-standen, hvor den parfume, jeg bruger for tiden, er fra.

»Jeg vil blande parfumerne, hvordan er det mon,« spurgte jeg.

Mai blandede Opium og min elskede Poème op i et lille glasrør.

Boooom! Så var den der! Mai og jeg småfniste til hinanden, for så god var parfumen, vi havde blandet. Og vi duftede og duftede til begærets dråber.

»Jeg tager dem med i prøveværelset i aften,« blinkede jeg til Mai, da jeg betalte for parfumerne.

»Prøveværelset?« Mai grinede, hendes øjne lyste spørgende op.

»Ja, Mai. Det pirrende prøveværelse hjemme hos ham, der får mit hjerte til at hamre.«

»Hahahaha, det bliver et hit!«

»Gu’ gør det så, med den her duft så falder sengen sgu da sammen. Mindst.«

Jeg kunne ikke lade være. Jeg gav magiske Mai et knus.

Tusind år siden jeg har været mange sammen med en parfumeekspert, og tusind år siden, hvis nogensinde, at der har duftet af begær i Magasin.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Byen Baglæns
Synnøve Søe.
Journalist og forfatter Synnøve Søe er hver lørdag fast klummeskribent for JP Aarhus.
Annonce
Annonce
Kommentar
Guides til Aarhus
Annonce
Annonce
Thomsen: "Storbritannien er ramt af en politisk nedsmeltning"
EU vil ikke give briterne det ”tag-selv bord”, som brexit-bevægelsens talerør Boris Johnsen ønsker, når Storbritannien skal stå uden for EU. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her