*

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Aarhus 2017

Kan man dø af en kulturel overdosis?

Festugen er forbi, og den gør det godt, den 53-årige.

Gitte Madsen.

I København bygger vi metro et par år endnu. Centrum ligner fortsat smatten på Roskilde og har gjort det, fra før de femårige københavneres forældre mødte hinanden for første gang, foran Orange Scene. I Aarhus byggede I bro. I hvert fald i den forgangne uge, for I var egentlig lige godt i gang med noget high end Europæisk Kulturhovedstad-fornyelse. Midtbyen ligner sig selv. Bare federe.

I aarhusianere er jo p.t. i absolut kulturel springform i forvejen. Europæisk Kulturhovedstad? Ja tak. Og så hæver I lige barren en bønne, holder midtvejsfest og topper med en festuge oveni. Og selvom de næste tre års tema Bridging for de uvidende kunne lyde som en kompliceret form for avantgarde pilates, så betyder det egentlig bare, at I bygger kulturel bro. Rækker fordomsfrit ud og hiver alle ind til et slaw kulturel gang i gaden på kryds og tværs af alt, hvad I kan komme i tanke om eller slet ikke anede fandtes. Mere end 1.000 arrangementer, fordelt på over 100 forskellige scener. Lidt af en byfest, egentlig.

Kan man få for meget kultur? Altså, en decideret kunstnerisk overdosis, som sætter sig koket i tandhalsene og gør, at enhver aarhusianer, i gåafstand til vandfarver og trylledej, i fremtiden skingert skriver ”Original performance artist from the global epicenter of art – Aarhus” på cv’et?

Næppe.

Festugen er mere aarhusiansk end Helmig, Agnete og Havmanden, Haugaard og Mejlgade og omegn tilsammen. Og det er altså meget aarhusiansk.

For festugen er mere aarhusiansk end Helmig, Agnete og Havmanden, Haugaard og Mejlgade og omegn tilsammen. Og det er altså meget aarhusiansk. Festuge siden 1965. Længe før end man kunne sejle op ad åen, som i øvrigt jo var en voldsomt trafikeret Åboulevarden, har det føget og sjasket med kunst, kultur, folkefest og fadbamser i gågaderne, én uge om året.

Som nostalgisk grådlabil eksil-aarhusianer har jeg godt nok haft det sjovt i denne festuge. Tusind tak, fordi jeg, og mange hundrede andre selvudnævnte kulturkreatører, fik lov til at skabe os gør-det-selv-kunst, eller det, der lignede for hårdt klemte kommunale kroner op igennem 1990’erne. Det var en ganske fantastisk gave at få for en ung, småpatetisk eventmager-frontløber-kaospilot-aarhusianer med Aalborg i ascendanten som mig.

Hvor har vi aarhusianere diskuteret, skændtes, rost og rist den lille bitte uge sønder og sammen. Når vasketøjet hang i gaderne i Latinerkvarteret, og togvogne strittede lodret op ad jorden foran Banegården. Når man kunne høre lyden af kinesiske arbejdere, der gravede i hver eneste rist. Når man kunne gå i Skrot-in bio i Latinerkvarteret, til DM i teatersport, til 24/7, ølfest i telte og til kunst i alle regnbuens farver. Overalt, og før end man kunne gå i glamourøs ring på toppen af Aros, som slet ikke var tænkt endnu. Der var mærkeligt teater på bunden af bassinet i tomme Spanien. Linie 3, før end de vidste, at de var det, på Jacob’s. Og så flød det med lalle-lykkelige jyder på hvert et gadehjørne, som ventede på, at Salling åbnede, så man kunne sove branderten ud i prøverummet, inden festen fortsatte.

Jeg synes, at festugen er sådan en fin idé. Og jeg synes, at det er så sindssygt, at I har overskud til at genopfinde den år efter år. Det er der ikke mange andre 53-årige, som Aarhus Festuge er, der er i stand til. Festugen er en partyabe og insisterer på at feste.

Kultur er vitaminer for sjælen og mental økologi for sindet. Menneske-velfærds-certificeringsmærket burde ligne Aarhus Rådhus. Man kunne roligt labbe al kulturen i sig en uges tid, inden I nu er røget tilbage i almindelig kulturbytempo, med blot en 200-300 arrangementer om ugen.

Aarhus, er I der? Det tror jeg nok, I er. Sejt! Jeg håber, I havde en god festuge.

Gitte Madsen er tidligere leder af frontløbermiljøet og én af initiativtagerne til Kaos-Piloter- ne i Aarhus. Som underhold- ningschef på TV 2 har hun stået bag succeser som  Vild med dans”. I dag er Gitte Madsen idéudvikler, forfatter og foredragsholder. 

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Anmeldelse

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her