*

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Aarhus 2017

Da Aarhus gav ensomheden en på skallen

Der er masser at gøre, hvis man vil gøre noget ved ensomheden.

Anne Hjernøe.
»Jeg er så ensom. Jeg ville ønske, jeg kunne sprede noget af al den kærlighed, jeg har modtaget i aften, ud over hele ugen.«

Sådan lød ordene fra en ældre dame, ved et middagsarrangement i forbindelse med kampagnen ”Danmark Spiser Sammen,” der blev afholdt i Aarhus sidst i april. Et arrangement, jeg er så uendelig glad for, at have været ”vært” for.

Danmark Spiser Sammen er en årligt tilbagevendende landsdækkende kampagne, som Folkebevægelsen mod Ensomhed står bag. Projektet er støttet af Nordea Fonden, og set fra mit perspektiv er det et fantastisk, vigtigt projekt.

Denne aften inviterede Folkebevægelsen mod Ensomhed og kommunens afdeling for Sundhed & Omsorg byens borgere og andre interesserede til middag i den japanske have. For et symbolsk beløb kunne man nyde to retter mad og godt selskab ved veldækkede borde.

257 mennesker fra og omkring Aarhus mødte op. 257 mennesker havde valgt at trodse et noget vægelsindet aprilvejr, der den dag bød på både solskin, regn, haglbyer og sne.

Når man står i døren og venter på sine gæster, er det altid uhyre spændende at se, hvem der dukker op. Er det kun grånakkerne, eller ser vi også unge og børnefamilier?

Kommer folk i flokke eller mindre selskaber? Er der overhovedet nogen, der møder op alene? Hvordan mon stemningen bliver, kan folk finde ud af at tale med hinanden?

De kom i alle aldre. Fra 0-90 år. Nogle kom som familier med børn, andre alene, nogle havde taget naboerne med, andre vennerne. Der var unge, teenagere, etniske danskere og danskere af anden etnisk herkomst.

For ensomhed har ingen alder, køn eller etnicitet. På et eller andet tidspunkt i vores liv bliver vi alle sammen ensomme. Måske er du ensom som barn? Med mangel på legekammerater og fraværende forældre. Som ung, fordi du føler dig udenfor, eller hvis du flytter til en anden by for at studere. Som børnefamilie, hvor man flytter efter den ene parts arbejde, mens den anden går derhjemme og passer børn. Som ældre, fordi vennerne falder fra, og familien har travlt. Ensomhed rammer langt bredere, end vi tror.

Man må aldrig forveksle enlig med ensom. Man kan nemlig sagtens være enlig uden at føle sig ensom, ligesom man kan være ensom, selv om man er omgivet af venner og familie.

Det er kun en selv, der kan mærke, om man er ensom.

Den aften var der ved hvert bord en bordvært til at sørge for, at alle havde det godt. De var allesammen frivillige, der var mødt op for at give ensomheden en ordentlig en på frakken og bede den holde sig langt væk. Den aften tog vi kvælertag på ensomheden i Aarhus.

Alle talte med alle. Alle havde ja-hatten på. Alle tog hensyn, og ingen fik lov til at sidde alene ved et bord.

Da aftenen var slut, stillede jeg mig hen i døren sammen med min datter Camille for at sige farvel til folk. Vi blev væltet af kærlighed. Fik kram og søde ord og sendte dem tilbage til giveren med fornyet kraft. Der blev talt og rost. Initiativet, personalet, de frivillige, maden, selskabet, lokalerne, musikken. Alt blev anerkendt. Det er min fornemmelse, at vi alle gik derfra med lysten til at gøre mere. Til at få rusket ensomheden ud af folk, ud af vores by og vores land. Til at invitere naboen på kaffe og snakke med dem ved siden af i bussen.

Hvis lokalerne og kræfterne kunne have holdt til det, kunne vi have været mange flere. For der var venteliste til arrangementet.

Vil du også være med til at give ensomheden en på skallen? Så findes der et væld af arrangementer, du kan melde dig til, både i Aarhus, men også andre steder i landet. Du kan også oprette dit eget spisefællesskab og søge folk, der gerne vil spise sammen. Tag et kig på www.danmarkspisersammen.dk.

Har du mod på at starte dit eget projekt mod ensomhed, så kan du også søge Genlyd-puljen hos Aarhus Kommune.

Anne Hjernøe har igennem de seneste mange år arbejdet med mad. Hun har udgivet 18 kogebøger og har igennem de seneste 10 år været vært på over 100 tv-programmer.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Anmeldelse

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her