*

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Aarhus 2017

Butikkerne i Aarhus får ikke nok ud af 2017

Detailhandlen udnytter ikke det ekstra salgspotentiale, som kulturhovedstadsåret giver midtbybutikkerne, siger detailhandelsekspert. Meningerne er delte hos byens butikker.

Kunstneren Lise Vestergaard i færd med at udsmykke stormagasinet Sallings vinduer mod Strøget. Foto: Gregers Tycho

I denne uge har aarhusianerne kunnet følge med i kunstneren Lise Vestergaards udsmykning af stormagasinet Sallings vinduer med et kunstværk, der er inspireret af Moesgaards store 2017-forestilling, ”Røde Orm”.

»Vi har bevidst søgt at samarbejde med kulturlivet i anledning af 2017, for vi tror, at der vil komme mange hertil, især i de store turistmåneder her til sommer,« siger Lars Højgaard, stormagasinchef hos Salling Aarhus.

Salling indviede sin nye LED-facade op til åbningen af kulturhovedstadsåret i januar, så den kunne være med til at sprede budskabet, ligesom etableringen af stormagasinets nye tagterrasse er blevet fremskyndet til at åbne i august.

2017-events

Salling, Søndergade

  • Frem til den 19. maj arbejder kunstneren Lise Vestergaard i Sallings vinduer.
  • Værket ”Fashion Time Traveler” er inspireret af Røde Orm-forestillingen på Moesgaard Museum. Kan ses til den 8. juni.

Royal Copenhagen,  Store Torv

Torsdag kl. 14-17.

  • Kunstneren Mette Hannemann præsenterer sine nye unikavaser.
  • Porcelænsmaler håndmaler vaser.
  • Blomsterværksted ved Bang & Thy.

»Alle brancher i byen vil kunne få ekstra omsætning ud af 2017. Vi har kørt kampagner for dansk design netop på grund af de flere turister i byen, og dem har der været stor interesse for,« fortæller Lars Højgaard.

Royal Copenhagen markerer også kulturhovedstadsåret, det sker i dag med en event i butikken på Store Torv, der lancerer en ny serie unikavaser af kunstneren Mette Hannemann.

»Det er et helt specielt projekt, som vi har valgt at lancere i Aarhus først for at være med til at fejre byen som kulturhovedstad. Som regel bliver nye projekter lanceret i København først, men denne gang gør vi det omvendt,« siger Merete Bøckel, retailmarketingchef hos Royal Copenhagen.

Hun mener, at detailhandlen også selv kan bidrage til kulturhovedstadsåret.

Mulighed: 25 pct. mere salg

»2017-gæsterne er interessante for os som virksomhed. I København har vi mange turister i vores butik, fordi vores brand er kendt internationalt, vi er en turistattraktion, ligesom vi er det i Aarhus,« siger Merete Bøckel.

Detailhandelsekspert Bruno Christensen ser et ekstra salgspotentiale for Aarhus-butikkerne på minimum 25 pct. på grund af de ekstra 2017-turister.

»Det er nye tilrejsende, som giver nye salgsmuligheder. De er kulturelt interesserede og ikke umiddelbart interesserede i at shoppe, men de går ude foran butikkerne, så hvis detailhandlen gør noget ekstraordinært, kan de få dem ind,« siger Bruno Christensen.

Han er dog ikke imponeret af Aarhus-butikkernes indsats indtil videre.

»Butikkerne skal i højere grad integrere sig i kulturåret, end de har gjort. De kunne bruge deres vinduer og butik som medie til at sælge kulturhovedstadsåret sammen med deres produkter. 2017-gæsterne har økonomien i orden til at være gode kunder,« siger Bruno Christensen.

Især kæderne har ikke udnyttet kulturhovedstadsåret nok.

»De større kædebutikker har ikke fået øjnene op for at tænke lokalt, de er centralt styrede og er mere eller mindre passive tilskuere til det, der sker i Aarhus,« siger Bruno Christensen.

Han opfordrer detailhandlen til at lave flere events i 2017.

»I 2017 burde samtlige butikker og gadeforeninger gennemføre events hver eneste weekend, især i de næste måneder. De kommercielle og de kulturelle kræfter skal gå hånd i hånd. Det synes, som om byens fokus udelukkende er orienteret i retning af store kulturelle begivenheder og slet ikke mod kommercielle tiltag, der alt andet lige er byens puls. Aarhus uden detailhandel, caféer og restauranter er ikke en oplevelsesrig markedsplads,« siger Bruno Christensen.

Svære at lokke ind

Guldsmed Bent i Sønder Allé er en af de butikker, der har prøvet at hive 2017-turisterne ind.

»Vi har siden åbningen af kulturåret haft plakater for kulturhovedstadsåret hængende i vinduet for at lokke turisterne ind, men det lykkes ikke altid. Vi har også strammet os an med en specialudstilling af kvalitetsperler, som vi mente kunne interessere 2017-turisterne, men der er vi jo i konkurrence med kollegaer i andre større europæiske byer som Hamborg,« siger indehaver Bent Sørensen.

»Der er mange turister i byen, men de befinder sig meget på Strøget, og de har ikke mange poser i hænderne. De går mest på museer, de er ikke shoppinginteresserede, måske bliver jeg klogere til sommer,« siger Bent Sørensen.

Kaffebaren Great Coffee, der ligger i en baggård i Klostergade, lancerer sin egen Aarhus 2017-kaffe den 1. juli, og den håber indehaver Søren Stiller Marcussen vil appellere til 2017-turisterne som en anderledes kvalitetssouvenir fra byen.

»Jeg tror, at 2017-turisterne har forberedt sig til besøget og derfor ved, hvad de skal gå efter i byen. De vil ikke bare gå tilfældige og gængse steder hen som Strøget, men også efter de mere spændende kvarterer som Latinerkvarteret og Frederiksbjerg, og de vil være villige til at bruge penge på at opleve,« siger Søren Stiller Marcussen.

Han synes, Visit Aarhus har været gode til at få budskabet ud om kulturhovedstadsprojektet.

»Jeg har haft en del journalister på besøg fra Norge, Sverige, Tyskland og England, som har skrevet om mit sted, så jeg har en kæmpe forventning om at få supertravlt med flere internationale gæster til sommer.«

Interesserede i design

Lene Skau, indehaver af designbutikken Grün i Jægergårdsgade, oplever også flere internationale kunder i butikken.

»2017-turisterne er mit publikum, fordi de er interesserede i kultur og kunst. Mange af de udenlandske kunder bliver positivt overraskede over, hvor meget Danmark blomstrer med dygtige kunsthåndværkere og designere.«

Jægergårdsgade har netop haft stor succes med sin årlige markedsdag, men Lene Skau tror ikke på, at gadens små forretningsdrivende har overskud til flere events.

Hun er gået sammen med andre designbutikker i byen om en pjece med en designrute gennem byen, som ligger hos hver butik.

»På den måde kan vi være med til at guide turisterne rundt i byen.

Selv om vi er kommercielle aktører, repræsenterer vi jo også kultur. De unikke butikker er et varemærke for Aarhus.«

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Seneste nyt
Annonce
Video
Anmeldelse

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her