*

Dette er en kommentar: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Kommentar

Jeg gider ikke blive behandlet som en ustabil teenager af en bankmand

Små selvstændige erhvervsdrivende er ikke noget, vi satser på.

Anna Thygesen.

Forleden ringede jeg til min bankmand i forbindelse med en investering i noget fast ejendom. Jeg har brug for en form for mellemfinansiering i nogle måneder, indtil jeg får solgt en anden ejendom, jeg har. Jeg har selv nogle af pengene og ville derfor ”bare” høre, om min bank ikke kunne være behjælpelig med resten, evt. med garanti i mit hus på Amager.

Altså en helt almindelig snak med min finansielle rådgiver, som der vist står på visitkortet. Men hurtigt viser det sig, at vi ikke er helt enige om præmissen. Bankmanden mener, at jeg bare skal vente med at købe nyt, til jeg har solgt det gamle, og så var jeg fri for at låne penge. No shit Sherlock. Man behøver ikke tre års bankuddannelse og 20 års erfaring for at slynge den ud.

Men der var jo en grund til, at jeg gerne ville købe lige præcis den ejendom lige nu, og det forklarede jeg selvfølgelig manden. Det handler selvfølgelig om pris, det er rent ud sagt en skide billig ejendom, ejeren har problemer og skal bare have den skudt af nu og her. Ejendommen passer tilmed perfekt ind i min plan om hele tiden at justere min privatøkonomi i forhold til mit arbejdsliv og min virksomhedsøkonomi, min familiesituation og min alder, som jo på ingen måde er fremskreden – let’s face it, jeg er 52, så derfor er det smart at have styr på, hvad man vil med sit liv og dermed også sin økonomi. Jeg vil sætte tæring efter næring, samtidig med at jeg vil investere mine penge bedst muligt.

Det er min bankrådgiver og dermed min bank åbenbart hamrende ligeglade med. For dem handler det ikke om at ”rådgive” på andet end almindeligt husholdningsniveau. Hver gang, jeg kommunikerer med min bank, får jeg fornemmelsen af, at de taler til mig som et par formanende forældre: »Det handler om at tjene flere penge, end du bruger,« og jeg får helt klart en fornemmelse af, at vi selvstændige udfordrer deres syn på, hvad en god bankkunde er.

»Her i banken er det nemmest for os med lønmodtagere, så ved vi præcist, hvad vi kan regne med, og det er gode og stabile kunder,« er deres mantra.

Let’s face it – jeg er 52, så derfor er det smart at have styr på, hvad man vil med sit liv

Sådan er livet jo ikke for sådan en som mig, der driver egen virksomhed. Jeg knokler og knokler, jeg aner ikke, om en kunde pludselig trækker sig fra et samarbejde, fordi der er kommet en ny chef, der vil noget andet, eller kunden beslutter at udskyde et projekt til året efter. Mit fokus er hele tiden på at have så mange kunder i pipeline, at jeg kan tåle, at der smutter en engang i mellem. Jeg siger ikke, at det er bedre end andre måder at tjene sine penge på, men jeg synes, at alle vi små selvstændige skulle have et high five af både samfundet og især bankerne for at have så meget is i maven, at vi kan jonglere med et hav af ubekendte uden at miste overblikket.

Men min bankrådgiver mener altså ikke, at det er en god idé at låne mig lidt penge i en kort periode.

Han toppede seancen på den helt arrogante måde, da jeg sagde, at jeg så ville overveje at tage pengene ud af mit firma, men at jeg synes, det ville være dumt, når jeg kun havde brug for dem i en periode på tre-fire måneder. For jeg ville blive hårdt beskattet af dem.

Dertil svarede han helt køligt: »Nej Anna, jeg kan godt se, at du har en del penge på din erhvervskonto, men jeg vil ikke råde dig til at tage nogle af dem ud, vi ved jo ikke, om du får en ordre resten af året.«

Hvad? Sådan ville man da aldrig sige til en sygeplejerske, en lærer eller andre fastansatte:

»Nej desværre, vi ved jo ikke, om du bliver fyret i morgen, får kræft i næste måned, bliver skilt, får en psykisk sygdom eller noget helt syvende

Manden sidder med direkte adgang til min konto og kan se, at det går godt, og at der er penge, men i hans bog giver det åbenbart ingen credit overhovedet.

Jeg er tosset og forarget, jeg har sgu en god lille virksomhed, og jeg gider ikke blive behandlet som en ustabil teenager af en bankmand, bare fordi jeg ikke passer ind i deres kassesystem.

Nu skal jeg have fundet mig en ny bank!

Anna Thygesen er fra Aarhus, uddannet i byen og har arbejdet for virksomheder i bl.a. Israel, USA og Spanien. Ejer af kommunikationsbureauet WeDoCommunication og er forfatter og meningsdanner, blandt andet i programmet ”Det vi taler om” på Radio24Syv.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Udvidelse af E45 er højeste prioritet

Michael Aastrup Jensen, folketingsmedlem (V)
En udvidelse af E45 kræver, at de østjyske medlemmer af Folketinget står sammen. Dette burde kunne lade sig gøre på tværs af partiskel.

Debat: JP skyder med løst krudt

Morten Østergaard, politisk leder (R) | Rabih Azah-Ahmad, rådmand i Aarhus (R)
Restauranter

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.

Golfmad til favorable priser

Restaurant Unico serverer enkle retter i en lettere forfinet udgave – til lave priser. Det lykkes ganske godt, i hvert fald et stykke hen ad vejen. Til gengæld er betjeningen haltende og usikker.

China Wok House er flyttet

I mere end 40 år har China Wok House forsynet aarhusianerne med sprøde forårsruller og dybstegte rejer. Nu er restauranten flyttet ned til åen.
Annonce
Redaktionen anbefaler

Mange har sprunget 2017 over

4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017.
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Mange har sprunget 2017 over
4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her