*

Erhverv

Bent Hansen: Meget skuffet over togbane

66 aflyste tog på ni dage. Opstarten har ikke fungeret, skriver regionsrådsformanden til DSB.

Efter ni dage med samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen har regionsrådsformanden følt sig nødsaget til at skrive et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Den længe ventede samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen lever slet ikke op til forventningerne.

Det skriver formand for Regionrådet i Region Midtjylland, Bent Hansen (S), i et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner.

"For godt en uge siden fejrede vi, at kunderne nu kan køre mellem Odder og Grenaa uden skift i Aarhus, og at DSB skulle overtage driften på Odderbanen med nye tog. Derfor skuffer det mig meget at konstatere, at opstarten langt fra har fungeret som forventet," indleder han brevet.

Opstarten

De første ni dage blev der:

  • Aflyst 21 tog på Odderbanen. 55 var forsinket.
  • Aflyst 45 tog på Grenaabanen. 121 var forsinket.

176 forsinkelser

I løbet af de første ni dage har der været ikke mindre end 66 aflyste tog og 176 forsinkelser.

Og så var der episoden med toget, der var på vej mod Odder, men efter et stop i Aarhus kørte tilbage mod Grenaa, hvor det kom fra.

"Jeg ved godt, at der på samdriftens dag 1 faldt en større mængde sne, som påvirkede kørslen. Og jeg har fuld forståelse for sådan en "togdriftens første sygedag," men uregelmæssighederne skal jo ikke fortsætte," siger Bent Hansen i en pressemeddelelse.

DSB-tog kørte i forkert retning

Forsmag på letbane

Regionsrådsformanden har tidligere sagt, at samdriften skulle give en forsmag på det aarhusianske letbanesystem.

Han forventer nu, at problemerne bliver løst hurtigst muligt.

"Jeg skal bede om Midttrafiks kommentarer til DSB’s redegørelse og vil derudover gerne have en ny statusrapport om samdriften efter den første måned," skriver han i sit brev.

Samdriften blev en realitet, da regionsrådet godkendte en merudgift på 13 mio. kr. til udvidelsen af samarbejdet mellem DSB og Midtjyske Jernbaner.

Samdriften vil i alt koste regionen 24 mio. om året.

Togpassagerer undgår skifte på Aarhus H

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Aarhus lige nu

Flere økonomiske hug til udsatte

Ved bl.a. at beskære ledsagerordningen og serviceniveauet på døgninstitutioner foreslår socialforvaltningen at reducere udgifter for 15,4 mio. kr. på voksenhandicapområdet.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Debatindlæg

Debat: Kunden er kongen i Smilets By

Claus Bech, direktør, Aarhus City Forening
Kunderne har talt, og der er grund til at takke besøgende og kunder for loyalitet og lysten til at shoppe og opleve Aarhus City.

Debat: Tirstrup bør privatiseres

Flemming Kattrup, Strands Havvej 18, Knebel
I nu over snart 17 år har Aarhus Kommune syltet lufthavnen.
Sommerferie

Sommerferie for børn.

Se, hvad der sker i sommerferie i Aarhus
Kirkearrangementer

Det sker i kirkerne

Koncerter, teaterforestillinger, foredrag. Se hvad der sker i byens kirker.
Annonce
Kommentar
Restauranter

Stjernen funkler klart på Mols

Molskroen har skiftet køkkenchef, efter at Michel Michaud er draget tilbage til Skagen. Men der er ikke slækket på kvaliteten i Femmøller, som bød anmelderholdet på en forrygende aften af seksstjernet kvalitet.

498 g bøf blev til 256 g mad

Kødsvind: Hvad kan man egentlig forvente af kød på tallerkenen, når man bestiller en 500 grams ribeye. Vi lod det komme an på en prøve.
Seneste AGF nyheder
Guides til Aarhus
Annonce
Flere økonomiske hug til udsatte
Ved bl.a. at beskære ledsagerordningen og serviceniveauet på døgninstitutioner foreslår socialforvaltningen at reducere udgifter for 15,4 mio. kr. på voksenhandicapområdet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her