*

Erhverv

Bent Hansen: Meget skuffet over togbane

66 aflyste tog på ni dage. Opstarten har ikke fungeret, skriver regionsrådsformanden til DSB.

Efter ni dage med samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen har regionsrådsformanden følt sig nødsaget til at skrive et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Den længe ventede samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen lever slet ikke op til forventningerne.

Det skriver formand for Regionrådet i Region Midtjylland, Bent Hansen (S), i et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner.

"For godt en uge siden fejrede vi, at kunderne nu kan køre mellem Odder og Grenaa uden skift i Aarhus, og at DSB skulle overtage driften på Odderbanen med nye tog. Derfor skuffer det mig meget at konstatere, at opstarten langt fra har fungeret som forventet," indleder han brevet.

Opstarten

De første ni dage blev der:

  • Aflyst 21 tog på Odderbanen. 55 var forsinket.
  • Aflyst 45 tog på Grenaabanen. 121 var forsinket.

176 forsinkelser

I løbet af de første ni dage har der været ikke mindre end 66 aflyste tog og 176 forsinkelser.

Og så var der episoden med toget, der var på vej mod Odder, men efter et stop i Aarhus kørte tilbage mod Grenaa, hvor det kom fra.

"Jeg ved godt, at der på samdriftens dag 1 faldt en større mængde sne, som påvirkede kørslen. Og jeg har fuld forståelse for sådan en "togdriftens første sygedag," men uregelmæssighederne skal jo ikke fortsætte," siger Bent Hansen i en pressemeddelelse.

DSB-tog kørte i forkert retning

Forsmag på letbane

Regionsrådsformanden har tidligere sagt, at samdriften skulle give en forsmag på det aarhusianske letbanesystem.

Han forventer nu, at problemerne bliver løst hurtigst muligt.

"Jeg skal bede om Midttrafiks kommentarer til DSB’s redegørelse og vil derudover gerne have en ny statusrapport om samdriften efter den første måned," skriver han i sit brev.

Samdriften blev en realitet, da regionsrådet godkendte en merudgift på 13 mio. kr. til udvidelsen af samarbejdet mellem DSB og Midtjyske Jernbaner.

Samdriften vil i alt koste regionen 24 mio. om året.

Togpassagerer undgår skifte på Aarhus H

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Adgang forbudt til sundhedsydelser

Hanne Holst Rasmussen, sygeplejerske og forfatter Dagmar Petersens Gade 78, Aarhus C
16/2 bringer JP Wilkes undersøgelse af danskeres syn på de vigtigste emner. I gennemsnit svarer 93 pct. på landsplan: ”Sundhedsvæsenet”, som dermed får den højeste prioritet.

Debat: Erhvervsklimaet i Aarhus halter

Tobias Rehoff Hyldahl, byrådskandidat for Liberal Alliance i Aarhus
Træk i arbejdstøjet og gennemfør de nødvendige reformer.

Debat: Én detalje – tusinde ord

Lisbet Ulbjerg Kristensen, supervisor Den Blå Linje og Nye Netværk Blå Kors Danmark
Det var ikke et møde, der var ordnet i et snuptag. Det var overvældende, at stå der sammen med hende og se hendes to børn og se, at hun lever.
Restauranter

Aarhus’ nye stjerneskud

Restaurant Domestic ligger muligvis i en aarhusiansk baggård. Men anmelderne fra den nordiske Michelin-guide fandt alligevel frem til den.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her