*

Erhverv

Bent Hansen: Meget skuffet over togbane

66 aflyste tog på ni dage. Opstarten har ikke fungeret, skriver regionsrådsformanden til DSB.

Efter ni dage med samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen har regionsrådsformanden følt sig nødsaget til at skrive et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Den længe ventede samdrift mellem Odderbanen og Grenaabanen lever slet ikke op til forventningerne.

Det skriver formand for Regionrådet i Region Midtjylland, Bent Hansen (S), i et brev til DSB, Midttrafik og Midtjyske Jernbaner.

"For godt en uge siden fejrede vi, at kunderne nu kan køre mellem Odder og Grenaa uden skift i Aarhus, og at DSB skulle overtage driften på Odderbanen med nye tog. Derfor skuffer det mig meget at konstatere, at opstarten langt fra har fungeret som forventet," indleder han brevet.

Opstarten

De første ni dage blev der:

  • Aflyst 21 tog på Odderbanen. 55 var forsinket.
  • Aflyst 45 tog på Grenaabanen. 121 var forsinket.

176 forsinkelser

I løbet af de første ni dage har der været ikke mindre end 66 aflyste tog og 176 forsinkelser.

Og så var der episoden med toget, der var på vej mod Odder, men efter et stop i Aarhus kørte tilbage mod Grenaa, hvor det kom fra.

"Jeg ved godt, at der på samdriftens dag 1 faldt en større mængde sne, som påvirkede kørslen. Og jeg har fuld forståelse for sådan en "togdriftens første sygedag," men uregelmæssighederne skal jo ikke fortsætte," siger Bent Hansen i en pressemeddelelse.

DSB-tog kørte i forkert retning

Forsmag på letbane

Regionsrådsformanden har tidligere sagt, at samdriften skulle give en forsmag på det aarhusianske letbanesystem.

Han forventer nu, at problemerne bliver løst hurtigst muligt.

"Jeg skal bede om Midttrafiks kommentarer til DSB’s redegørelse og vil derudover gerne have en ny statusrapport om samdriften efter den første måned," skriver han i sit brev.

Samdriften blev en realitet, da regionsrådet godkendte en merudgift på 13 mio. kr. til udvidelsen af samarbejdet mellem DSB og Midtjyske Jernbaner.

Samdriften vil i alt koste regionen 24 mio. om året.

Togpassagerer undgår skifte på Aarhus H

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: I det private erhvervsliv var Würtz blevet fyret

Jørgen Svane, pensionist, Skivholmevej 26, Sabro
Brian Sten Larsen skriver i sit indlæg 10/10: Borgmesteren og rådmanden påstår, at de var uvidende om tilstanden i afdelingen Teknik og Miljø og om letbanens krise.

Debat: Nu kan børnene komme sikkert i skole

Henrik Arens, byrådsmedlem, Aarhus kommune (V)
20 mio. kr. mere til sikre skoleveje i Aarhus.

Debat: Den grønne vision for Aarhus er værd at kæmpe for

Lone Hindø, byrådskandidat (S), sognepræst
Det er positivt, at ”et grønnere Aarhus” er rykket højere op på den politiske dagsorden i Aarhus. Bæredygtige projekter har stor social, biologisk og økonomisk værdi.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Tydeligt ironisk BBC-vært læste gammel nyhed på direkte tv
BBC-værten kunne i denne uge afsløre, at det britiske kongehus får en ny baby til april - men det er en gammel nyhed, bemærkede værten lettere ironisk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her