*

Erhverv

Turistinformation på storskærm i midtbyen

VisitAarhus har taget den nyeste teknologi i anvendelse i sin turistinformation. En næsten to meter bred berøringsstorskærm er opstillet tæt på Aarhus Domkirke.

Peer H. Kristensen, direktør Visit Aarhus (tv.), Niels Thorsen, Nordea, Andreas Melson fra Active Window og Sonja Læssøe Madsen, Visit Aarhus’ online Manager prøver den nye informationsskærm. Foto: Gregers Tycho

Tryk med en finger på en butiksrude og bliv klogere på Aarhus. Så simpelt er et nyt, avanceret turistinformationssystem, som VisitAarhus har taget i anvendelse i midtbyen.

Nordea har stillet en hel vinduesflade til rådighed i filialen på Skt. Clemens Torv ved Aarhus Domkirke. Bag ruden har byens turistorganisation opstillet en storskærm, hvor turister med en let berøring af bankens facadevindue kan indhente oplysninger om alt fra shopping og restauranter til seværdigheder og overnatning.

»I princippet fungerer det nøjagtigt som en iPad, selv om teknologien bag er anderledes,« forklarer salgs- og marketingansvarlig Andreas Melson fra Active Window, som er VisitAarhus’ samarbejdspartner på projektet.

Den nye, næsten to meter brede pegeskærm supplerer de 27 andre, mindre oplysningsskærme, som VisitAarhus har opstillet rundt omkring i byen, eksempelvis på banegården og i Salling, og de er et led i den moderniseringsproces, som turistdirektør Peer H. Kristensen har iværksat på informationsområdet.

»Vi er stolte over, at vi som de første kan præsentere en så stor, online turismeinformation til byens gæster. Allerede mens vi installerede systemet, kom der turister forbi og brugte det,« fortæller Peer H. Kristensen.

Teknikken bag
Den nye storskærm
  • Den teknik, som Active Window bruger på Skt. Clemens Torv, er et interaktivt system, der gør det muligt at navigere rundt i en digital præsentation på alle overflader – f.eks. gennem et vindue til en butik eller på en væg.
  • Teknologien består af et stykke folie med indlejrede kredsløb, en processor, en projektor i loftet og en sensor øverst på den rude, skærm eller tavle, der anvendes.
  • Med disse dele kan f.eks. et vindue omdannes til et interaktivt medie, som kunder kan anvende på alle tider af døgnet.
  • Systemet kan anvendes på arealer op til 10 x 50 meter.

Store forventninger

Han forventer sig meget af den nye mulighed:

»I løbet af året har 77.000 gæster benyttet vores touchskærme, og med den nye, unikke placering forventer vi, at dette tal vil accelerere voldsomt. Min vurdering er, at den nye storskærm bliver den mest benyttede i byen.«

Planen er ifølge turistdirektøren at opstille infoskærme »alle steder i byen, hvor der kommer gæster«, dvs. i første omgang på i alt ca. 35 lokaliteter.

Peer H. Kristensen mener, at det både er billigere og smartere at informere elektronisk end at have et fysisk turistkontor i stil med, hvad man havde tidligere på Banegårdspladsen i Aarhus, men som blev nedlagt af økonomiske grunde.

»I dag har vi en turistinformation, som er åben døgnet rundt,« siger han.

Sekretariatschef Niels Thorsen fra Nordea er glad for, at banken – foreløbig på forsøgsbasis – er gået med til turistprojektet:

»Vi vil gerne være med til at profilere Aarhus digitalt. Vores afdeling på Skt. Clemens Torv har en central beliggenhed. Der kommer mange mennesker forbi, og derfor var det oplagt at teste systemet hos os.«

Han kan endnu ikke sige, om turistinformationen i bankens vindue bliver permanent.

»Det er der ikke taget stilling til. Vi har sagt, at vi gerne vil være med i den måned, hvor systemet testes. Så må vi se, hvad der sker,« lyder det fra sekretariatschefen.

Stort forarbejde

Active Window har ifølge Andreas Melson brugt adskillige år på at udvikle teknikken, der ligger til grund for den nye berøringsskærm. Systemet vil kunne anvendes i mange sammenhænge, f.eks. hos ejendomsmæglere eller andre forretningsdrivende, der ønsker at markedsføre sig uden for normal åbningstid, forudser han.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Politisk etik i Løkke-land

Aage Jørgensen, lektor emer. Mårslet
Folk i Venstres bagland har påpeget, at deres leder, statsminister Lars Løkke Rasmussen, for tiden gør sig for lidt bemærket i den overordnede, retningsangivende debat.

Debat: Trængsel på E45 påvirker virksomhedens vækstmuligheder

Johannes Saugbjerg, direktør, Vola
Trængslen på E45-motorvejen er nu så intens, at den direkte påvirker vækstmulighederne for vores virksomhed og det øvrige erhvervsliv i Østjylland.

Debat: En venstreøj i drømmeland rykker danskere til højre

Peter Thomsen , Vestre Ringgade 6, Aarhus C
Kom nu venstrefløj. Vær mere nuanceret end bare at gå imod DF i alt, hvad de gør. Ellers underminerer I jeres egen sag og tvinger stemmer til højre.
Restauranter

Tilbage til traktørtiden

Efter en lidt turbulent og usikker tilværelse har Ludvigslyst manifesteret sig som et traditionelt traktørsted nær Julsø ved Silkeborg.
Annonce
Guides til Aarhus
Redaktionen anbefaler
Artikelserie: Byens nye bands

Modest er på vej til Roskilde

Efter fire års udvikling er Aarhus-rockbandet blevet hyret til Roskilde Rising, og bandet har nye numre på vej, som er indspillet hos producer Jens Benz i København.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her