*

Erhverv

Den rigtige direktør er en kvinde

Majken Pape er ny direktør i en udpræget mandeverden og har flere store missioner foran sig. Der skal lægges arm med kønsdebatten, den påståede butiksdød og centrifugeringsspecifikationer.

Hvis det giver mening på bundlinjen, skal der flere oplevelser og sanser i spil, når der købes hvidevarer, mener Majken Pape, ny direktør for landets ældste hvidevarekæde, Skousen, der har hovedkontor i Risskov. Fotos: Tanja Carstens Lund

I reklamerne er det en mand til den lidt kække side, der med onkeljokes i ærmet og ”direktør” skrevet hen over brystet udgiver sig for at stå i spidsen for Skousen. Men manden for bordenden i hvidevarekæden er i virkeligheden en 35-årig kvinde, der hedder Majken Pape.

Som ny direktør for Aarhus-virksomheden Skousen har hun bevæget sig ind i en stærkt mandsdomineret verden. Hun har tænkt sig at gøre noget ved testosteronniveauet, men hun gør det ikke kun på grund af en kønskamp.

»Jeg vil gerne udfordre andelen af kvinder i branchen og primært antallet af kvinder ude i butikkerne. Det er kvinden, der bestemmer 80 pct. af alle indkøbene til hjemmet, især hvad angår vores produkter. Alligevel fokuserer vi rigtig meget på tekniske specifikationer, og man møder ikke mange kvindelige sælgere i butikkerne,« siger Majken Pape.

Det kunne ellers give god mening, skulle man tro.

En hvidevaresælger med mange års erfaring afslørede for nylig sin salgsstrategi: Når der kommer et par ind for at kigge på f.eks. en ny vaskemaskine, så er han i første omgang opmærksom på kvindens reaktion. Og det er først, når hun har et smil på læben, at han går i gang med at snakke om de tekniske data for også at lukke handlen over mod manden.

»Det kan lyde en smule neandertalsk, men det er jo egentlig bare basissalgspsykologi,« forklarer Majken Pape.

Fra nips til neonrør

Majken Pape kommer fra en stilling som økonomidirektør i en anden aarhusiansk virksomhed, Søstrene Grene, hvor bl.a. indkøbsafdelingen var stærkt præget af kvinder, men hvor man også i kædens butikker forsøgte at tale til kvinderne.

På mit køns vegne havde det været fedt med en Mette eller Rikke på en af de nye poster. Hvem skal man drikke kaffe med for at komme i betragtning til poster som disse?
Majken Pape – i en kommentar på Linkedin til, at topposterne i isenkræmmerkæden Inspiration skulle besættes af mænd

»Hvor er duften af skyllemiddel, smagen af kaffe og lyden af en centrifugerende vaskemaskine i en hvidevareforretning,« spørger Majken Pape og understreger, at der ikke skal ske forandringer i butikkerne, med mindre det giver mening.

Men det giver både god mening og resultat på bundlinjen, hvis der er diversitet i en organisation – også hvad angår medarbejdernes kønsmæssige sammensætning, mener hun. Det gælder også på ledelsesgangene og i bestyrelseslokalerne.

Majken Pape er ikke fortaler for kønskvoter. Lysten til i højere grad at ansætte flere kvinder på topposter skal komme fra organisationen og ikke mindst fra kvinderne selv. Skousen-direktøren oplever, at virksomhederne i stigende grad erkender, at det er en god idé med diversitet på topposterne. Alligevel holder mange kvinder sig tilbage.

Derfor har hun været med til at oprette det nye Aarhus-baserede netværk Bestyrelseskvinder, der skal skaffe flere kvinder ind i virksomhedernes bestyrelser. Blandt de øvrige medlemmer af netværket er Mie Krogh, der sidder i bestyrelsen for bl.a. Flügger og Plantorama samt Helle Friberg, direktør i Økologisk Landsforening.

»Mange kvinder tvivler lidt på, om de nu kan – og tør ikke risikere at træde ved siden af,« konstaterer Majken Pape.

I Bestyrelseskvinder prikker medlemmerne til hinanden, opfordrer hinanden til at søge og hjælper hinanden videre, selv om tvivlen på egne evner har taget overhånd. Det er sådanne netværk, som kvinder generelt ikke dyrker, mener Majken Pape. For når både karrieren og familien skal passes, så fravælger kvinder ofte at deltage i de etablerede fora, hvor erhvervsfolk træffer hinanden, opbygger relationer, laver aftaler og finder kandidater til at besætte topposter. Majken Papes egen direktørstilling blev aldrig slået op, men muligheden opstod netop i en netværkssammenhæng.

Hun erkender, at man måske i højere grad kommer til at optræde som minoritet, når man samles i sådanne foreninger. Det handler om at opnå den synlighed, som ellers findes i de andre etablerede netværk i byen.

Hvor er Rikke og Mette?

Det er ikke nogen forsigtigper, Skousen har fået. Hun tør tage del i debatten om bl.a. skævvreden kønsfordeling.

Da der skulle sættes et nyt hold i spidsen for isenkræmmerkæden Inspiration efter Imercos overtagelse, rejste Majken Pape en debat om, hvorfor medlemmerne af direktionen og bestyrelsen hed Frederik, Thomas, Niels, Søren, Christian og Mads.

Hvor er duften af skyllemiddel, smagen af kaffe og lyden af en centrifugerende vaskemaskine i en hvidevarefor-retning?
Majken Pape

»På mit køns vegne havde det været fedt med en Mette eller Rikke på en af de nye poster. Hvem skal man drikke kaffe med for at komme i betragtning til poster som disse? Er vi kvinder bare helt usynlige, ikke kompetente nok – eller noget helt tredje?,« skrev hun på det digitale erhvervsforum Linkedin og deraf 200.000 visninger, en ivrig debat samt en invitation til en kop kaffe hos den viceadministrerende direktør for selskabet bag Imerco.

Han synes, det var befriende med en direkte kvinde, der turde sige tingene direkte. Nu venter en snak med selskabets bestyrelsesformand.

»Mænd har en tendens til at puste sig op, mens mange kvinder er nervøse for at stikke næsen frem. Men de skal turde det, og de skal blive bedre til at vifte kritikken af sig,« hvis de vil høres, mener Majken Pape.

Butiksdød overdrevet

Det er ikke kun manglen på kvinder og diversitet, Majken Pape kæmper med. Der skal også ske noget mere ude i Skousens butikker.

Det skal i højere grad være en oplevelse at købe ind, hvis detailbutikkerne skal vinde over den nethandel, som man gennem mange år har talt om vil udrydde de fysiske butikker. Det er en forudsigelse, som Majken Pape ikke tror meget på, selv om det for nogle år siden så særdeles skidt ud for Danmarks ældste hvidevarekoncern. I 2011 gik selskabet konkurs, og det var et familiedrevet selskab med en gæld på 200 mio. kr., der blev overtaget af onlinegiganten WhiteAway.

Ved at rydde op i en række urentable forretninger og indføre en onlineplatform er selskabet kommet i en bedre form, og selv om flere handler på nettet og færre tilsyneladende tror på den traditionelle detailhandels død, ser Majken Pape fortsat en stor fremtid i de fysiske butikker.

Blå bog

Majken Pape

  • 35 år.
  • Bosat i Silkeborg.
  • Gift med Dennis Pape og mor til tre børn på 12, 10 og 4 år.

Karriere

  • Revisor, cand.merc.aud., BDO, 2007-2008.
  • Financial Controller, Bestseller Retail Europe, 2008-2012.
  • CFO, Søstrene Grene, 2012-2017.
  • CEO, Skousen, 2017.

Uddannelse

  • Cand.merc.aud. fra Aarhus BSS (2007).
  • Bestyrelsesuddannelse med fokus på SMV fra Aarhus BSS (2016).
  • Aktive bestyrelsesposter og andre engagementer
  • Bestyrelsesmedlem i møbeldesign og -produktionsvirksomheden Holmris Designbrokers (Holmris Holding A/S).
  • Medlem af det nystiftede netværk Bestyrelseskvinder med base i Aarhus.

»Man har i mange år talt om nødvendige forandringer i detailbutikkerne, men de er ikke kommet. En butiksfacade er stadig det bedste udstillingsvindue for ens produkter, og folk søger den gode oplevelse og nærhed. Man kan heller ikke være gift, hvis man kun taler i telefon med hinanden,« forklarer Majken Pape i kædens hovedkontor i Risskov.

Det er indrettet i et tidligere autoværksted, hvilket stadig kan anes. Medarbejderne i kundeservice sidder i den gamle autohal med rulleporte som bagvæg. Hvad der ligner en mellemgang, udgør direktørkontoret. For det er vigtigt at være synlig, mener direktøren. Ikke bare på kontoret, men i særdeleshed også ude i butikkerne, der er drevet af lokale franchisetagere. Der elsker hun at komme.

»Vores franchisetagere er virkelig kongerne af hvidevarer i deres byer. De brænder i den grad for deres butikker. Når jeg besøger dem, bruger jeg altid det store øre, for det er vigtigt at lytte til, hvad de oplever ude i virkeligheden i deres møder med kunderne. Jeg skal sørge for at bringe deres viden og deres ideer videre,« siger Majken Pape.

Detailhandel har fyldt meget i karrieren hos Majken Pape. Hos Bestseller rejste hun bl.a. Norge fladt og besøgte modevirksomhedens Jack & Jones-butikker, og også som økonomidirektør i Søstrene Grene havde hun tæt kontakt med butikkerne.

»Jeg bliver aldrig hvidevareekspert, men jeg er god til mennesker. Jeg har et stærkt relationsgen og en god portion empati,« forklarer Pape.

”Direktøren” er populær

Når man ikke kan de seneste 10-modelnumre fra Miele udenad, må man kompensere på andre måder.

Og når nu den egentlige direktør i Skousen hedder Majken Pape, hvorfor er det så stadig den tidligere direktør, Jonas Dørken, der optræder i tv-reklamer med ”Direktør” skrevet hen over sin skjorte?

For Majken Pape handler det om at kende sine styrker og sine svagheder og lade andre komme frem, når hun selv kommer til kort. Selv egner hun sig ikke som offentlig frontfigur, mener hun.

»Jonas Dørken taler til vores målgruppe, og gør det rigtigt godt. Vi har opbygget et stærkt kommercielt univers inden for vores branche, som ”direktøren” passer godt i – direktør eller ej. En overgang forsøgte vi at skrue på Jonas’ karakter i reklamerne, men kvindelige kunder henvendte sig og spurgte, hvad vi dog havde gjort ved ham,« siger Majken Pape.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Den skjulte kulturarv

Finn Adamsen, Koglestien 3, Skødshoved

Debat: Den skjulte kulturarv

Villy Fink Isaksen, pensionist, Tilst
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce
Bolig
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her