*

Erhverv

Letbanens formand er ikke ny på skinnerne

Med en fortid som Arriva-chef og 25 års erfaring i trafikbranchen er bestyrelsesformand i Aarhus Letbane Johnny B. Hansen en rutineret herre.

Aarhusianerne er fortsat nødt til at komme rundt på gåben, cykel, i bus eller bil. Letbanesporene – som her mandag ved Dokk1 – er fortsat tomme for tog, og det er uvist, hvornår letbanen kommer på skinner. Foto: Tanja Carstens Lund

Selv efter 25 år i trafikbranchen kom det alligevel som en overraskelse for Aarhus Letbanes bestyrelsesformand, Johnny B. Hansen, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunne give de nødvendige godkendelser til, at letbanen kunne indvies i lørdags.

»Den hårde kritik af arbejdet, som er fremkommet fra Trafikstyrelsen, kan jeg ikke genkende. Jeg er orienteret om, at der er ting, der kunne være stærkere i de skriftlige formuleringer, men det var ikke noget, der havde betydning for evnen til at drive letbanen,« udtalte han i tirsdagens JP Aarhus.

Stiftede busselskab

60-årige Johnny B. Hansen har siddet på posten som bestyrelsesformand for Aarhus Letbane I/S siden november 2015. Her sidder han bl.a. sammen med den nuværende teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S) og den tidligere teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V).

Johnny B. Hansen er ved siden af tjansen som formand for letbanen også adm. direktør i det private busselskab Umove, som han selv var med til at stifte i 2013.

Selskabet er Danmarks største private busselskab og kører bl.a. i København, Horsens, Herning og Vejle. I foråret blev 85 pct. af selskabets aktier opkøbt af den luxembourgske kapitalfond CUBE Infrastructure Fund II.

Ikke ny på skinnerne

Letbanen er dog ikke første gang, at Johnny B. Hansen stifter bekendtskab med offentlig transport på skinner. Fra 2000 til 2010 var han Arrivas direktør for de skandinaviske lande.

Her var han en af hovedmændene, da Arriva i 2001 vandt udbuddet om at betjene flere midt- og vestjyske togstrækninger i perioden 2003-2009. Dengang mødte valget af Arriva kritik, da det britiske trafikselskab i hjemlandet ikke havde helt styr på togdriften. Alligevel lykkedes det Arriva at genvinde udbuddet i 2009, så de blå-grønne Arriva-tog fortsætter på skinnerne i Midt- og Vestjylland frem til og med 2018.

Forsøgte med elbiler

Johnny B. Hansen var også med, da Arriva i 2001 købte det statsejede busselskab Combus af Trafikministeriet for et symbolsk beløb på 100 kr. Et salg, som var betinget af at staten indskød 140 mio. kr. i ny egenkapital.

Den hårde kritik af arbejdet, som er fremkommet fra Trafikstyrelsen, kan jeg ikke genkende.
Johnny B. Hansen, bestyrelsesformand, Aarhus Letbane

Da tyske Deutsche Bahn i 2010 opkøbte Arriva, valgte Johnny B. Hansen at forlade selskabet. I stedet blev han adm. direktør i selskabet Better Place Danmark, et elbilfirma som i 2013 gik konkurs.

Dengang udtalte Johnny B. Hansen til Børsen:

»Siden vores netværk stod færdigt ved udgangen af 2012, har vores mere end 500 kunder kørt flere millioner kilometer og bevist, at elbilen er et reelt alternativ. Vi må dog erkende, at vi ikke ramte den rette timing.«

Konkursen med Better Place Danmark førte også til, at Johnny B. Hansen måtte træde tilbage som næstformand i Dansk Industri (DI), ligesom han stoppede som repræsentant i DI’s miljøudvalg.

Netop i DI var Johnny B. Hansen en fremtrædende person. Han var således en af hovedmændene bag fusionen af DI og den gamle arbejdsgiverforening Handel, Transport og Service (HTS), hvor han ligeledes var næstformand.

Følg
Jyllands-Posten
Aarhus lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Det nye Museum Ovartaci

Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold og Beskæftigelse, politisk Leder for SF-Aarhus
Det er en mærkesag for SF, der endelig bliver til virkelighed, når byrådet beslutter, i hvilken form Museum Ovartaci skal videreføres.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her