*

Kommunalvalg Aarhus
Erhverv

Rådmand vil plante 10.000 træer inden 2025

Rådmand Kristian Würtz vil ikke bare plante træer på den kommende letbane, men i hele Aarhus. Tirsdag præsenterede han en række grønne initiativer på Bispetorvet.

”Jeg sat et mål om at plante 10.000 nye træer inden 2025. Vi taler ikke om træer ude i skoven, men inden for byskiltene , siger rådmand Kristian Würtz. Foto: Casper Dalhoff

Først tager træerne letbanen, så indtager de hele byen. Det synes at være mantraet hos teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S), der tirsdag præsenterede otte initiativer for et grønnere Aarhus. Initiativer, der falder i forlængelse af rådmandens udtalelser i JP Aarhus om flere træer langs letbanens etape to. Overordnet set halter det nemlig med træer i Aarhus, mener Kristian Würtz.

»Aarhus er ikke specielt grøn sammenlignet med rigtig mange andre byer som f.eks. Hamborg. Derfor har jeg sat et mål om at plante 10.000 nye træer inden 2025. Vi taler ikke om træer ude i skoven, men inden for byskiltene. Det gælder både midtbyen, men også i byer som Solbjerg og Tilst. Der skal være flere træer og mere grønt i bykvartererne,« sagde Kristian Würtz, stående under ét af de mange nye træer på Bispetorvet.

Grønne krav

I dag er der ca. 2.600 træer inden for Ringgaden i Aarhus. Anlæggelsen af nye træer skal først og fremmest ske i forbindelse med kommende byggeprojekter, mener Kristian Würtz. Her skal træer tænkes ind fra starten.

»Aarhus er ikke specielt grøn sammenlignet med rigtig mange andre byer.
Kristian Würtz (S), rådmand

»Ved nye byggeprojekter skal vi stille grønne krav. Når vi alligevel er ude og bygge byen om, skal vi bruge muligheden til at få flere træer ind. Men vi kan ikke få 10.000 nye træer alene ved at bygge gader om, invitationen går også ud til aarhusianerne om at tænke træer ind i byudviklingen,« lød opfordringen fra Kristian Würtz, der efter sommerferien vil invitere borgere til at komme med indspark til, hvor de nye træer skal anlægges.

For hvert et træ, der bliver fældet, vil rådmanden plante to nye. Kristian Würtz ønsker sig desuden grønne alléer ved byens indfaldsveje, mens asfalt og fliser skal sekunderes af grønne rabatter, buske og træer. Alle lokalplaner skal fremover indeholde bestemmelser om beplantning, lyder rådmandens sidste initiativ på listen.

Flere fordele

Ifølge Kristian Würtz er fordelene ved træer mange: De skaber læ og hyggelige mødesteder i byens rum, de udjævner konsekvenserne ved massive regnskyl, de renser jord, vand og luft, de øger biodiversiteten, og ikke mindst tiltrækker træerne mere forretningsliv. Men hvad med finansieringen? Vokser pengene også på rådmandens træer?

»Selvfølgelig koster det nogle penge, men der er også store gevinster,« pointerede Kristian Würtz.

»Det er rart at færdes blandt træer, og det er også godt for huspriserne i området. Jeg var selv i Hamborg for nylig, og overalt er der træer i gaderne med masser af steder, hvor det er behageligt at sætte sig på en bænk i gaden. Det bymiljø, træer giver, er bare enestående godt,« siger Kristian Würtz, der ikke mener, den grønne kampagne skal ses i lyset af, at der er kommunevalg til november.

»Selvfølgelig vil vi gerne sende et signal om, at Socialdemokratiet og jeg gerne vil en grøn by, men vi er her jo både før og efter valget, så det skal ikke læses ind i den dagsorden,« lød det fra en veloplagt Kristian Würtz, der i hvert fald, hvad angår politisk tæft, ikke kan siges at være helt grøn længere.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Hvem er de private investorer, der vil bygge en ny lufthavn?

Per Hovgaard, Niels Bohrs Vej 28, Viby J
I mange år er det ikke lykkedes at sætte navne på de private investorer, der angiveligt står klar til at skyde penge i en ny lufthavn til Aarhus. Så spørgsmålet er, hvem disse investorer er?

Debat: »Glas og beton ældes ikke med ynde«

Henrik Dahlin, stud.theol., Carl Holst-Knudsens Vej 2, Aarhus C

Debat: Spar 25 mia. kr., og få bedre motorveje for hele Jylland

Søren Erikstrup, Havhusevej 6, Allingåbro
Hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet og Folketinget, der vågner op og spørger, om der findes en løsning, hvor E45 bliver aflastet markant, og Nord-, Vest- og Sydjylland samtidig tilgodeses?
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her