*

Erhverv

Aarhusianerne får flere biler

De seneste 10 år er andelen af biler steget med 27,8 pct.

De seneste ti år er der kommet flest biler til Aarhus af de østjyske kommuner. Der er i alt 27,8 pct. flere personbiler end i 2007. Arkivfoto

Aarhusianerne er nogle af dem, der har anskaffet sig flest biler de seneste ti år. Det skriver Århus Stiftstidende.

I 2017 var der 108.000 biler i Aarhus, hvilket var 23.000 biler mere end i 2007. Det svarer til en stigning på 27,8 pct. ifølge tal fra Danmarks Statistik. 

Dermed ligger Aarhus højere end både nabokommunerne, men også i forhold til hele Danmark i stigningen i personbiler. Siden 2007 var der i resten af Østjylland kommet 25 pct. flere biler til og på landsplan lå stigningen på 21 pct.

Østjyske folketingspolitikere: Få nu udvidet E45

Stigningen i personbiler skyldes bl.a., at det er blevet mere normalt og muligt for flere i Aarhus at købe biler.

»I Aarhus har der været en markant prisudvikling på ejendomme. Det gør, at mennesker, der bosætter sig her, har en højere indkomst end gennemsnittet. Så hvis de synes, at det er nødvendigt og bekvemt at have en bil, så køber de bil nummer to. Ja, sommetider bil nummer tre, hvis de har børn over 18 boende hjemme. I dag er der jo gymnasier, hvor det kan være svært at finde en parkeringsplads,« siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef for økonomisk, politisk sekretariat i Forenede Danske Motorejere (FDM) til Århus Stiftstidende.

Og bilerne bliver også brugt lystigt til at pendle. Ifølge en analyse fra Business Region Aarhus pendler i alt 245.318 indbyggere i Aarhus. Norddjurs, Syddjurs, Odder, Favrskov og Skanderborg til og fra Arbejde.

Flere bilister vælger Molslinjen

Vil du have seneste nyt om Aarhus direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste nyheder fra JP Aarhus én gang i døgnet - klik her, sæt flueben ved Aarhus og indtast din mailadresse. Følg også JP Aarhus på Facebook

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her