*

Erhverv

Tilpasning af perroner til letbanen koster millioner

Ombygning af perroner på Odder- og Grenaabanen til den nye letbane kommer til at koste 25 mio. kr.

På Odder- og Grenaabanen skal perronerne tilpasses den nye letbane, så man ikke skal springe eller falde for at komme ind og ud af toget. Arkivfoto: Catrine Ertmann

Når letbanetogene i fremtiden skal køre på den gamle nærbane fra Odder til Grenaa, kræver det en omfattende ombygning af perronerne. Ombygningen, der begyndte onsdag på Odderbanen, kommer samlet til at koste 25 mio. kr.

»Opgaven består i at tilpasse perronforkanten til de nye letbanetog, så der sikres niveaufri ind- og udstigning. På Odderbanen er de eksisterende perroner typisk for høje, så selve perronen skal sænkes og have ny belægning. Endelig sættes der en kant på perronen, der sikrer, at kanten når ud til letbanetogene, der er smallere end de gamle tog,« siger Jens Velling, kommunikationschef i Aarhus Letbane.

Opgaven består i at tilpasse perronforkanten til de nye letbanetog, så der sikres niveaufri ind- og udstigning.
Jens Velling Kommunikationschef i Aarhus Letbane

Tilpasningen sker bl.a. for at tilgodese dårligt gående og kørestolsbrugere. Perrontilpasningen gælder udelukkende letbanens to delstrækninger fra Odder og Grenaa, da perronerne på den indre strækning i Aarhus på forhånd er tilpasset de nye letbanetog. Niveauforskellen på Odderbanen skyldes, at DSB’s nærbanetog var højere end de nye letbanetog, hvorfor man dengang steg på toget ved hjælp af trin.

På Grenaabanen er det modsatte tilfældet.

»Her er perronerne typisk for lave, så her består opgaven i at etablere ny og højere belægning. Løsningen med en perronforkant er den samme,« siger Jens Velling.

Perronforkanten på Grenaabanen kan vippes op og ned for at bevare muligheden for at køre med bredere godstog mellem Grenaa Havn og Aarhus Havn.

Testkørsel om natten

Da perronarbejdet foregår parrallelt med testkørsel på Odderbanen, bliver testkørslen rykket fra dagtimerne til hverdagsnætter fra kl. 18-07 på strækningen mellem Malling og Tranbjerg, inklusiv natten mellem fredag og lørdag. Det betyder, at overkørslerne ved Vilhelmsborg Station på Bedervej og ved Nørrevænget Station i Tranbjerg afspærres i ovenstående tidsrum.

Når arbejdet med at bygge nye platforme er afsluttet, vil testkørslerne atter blive udført i dagtimerne på hverdage i tidsrummet kl. 8-20. Aarhus Letbane oplyser, at ændringer i tidsplanen vil fremgå af selskabets hjemmeside.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Sløret kreativitet og fremsyn

Mogens Skjøth, cand.jur. og billedkunstner. Aaboulevarden 92, Aarhus
Har de mange kulturbyarrangementer og -initiativer sløret vores kreativitet og fremsyn?

Debat: En grøn og blå vision for Tangkrogen

Steen Bording Andersen, kulturudvalgsformand og medlem af Teknisk Udvalg (S)
Vi ønsker en debat om, hvordan man evt. kan transformere områder til et mere aktivt, bynært, rekreativt område.

Debat: Drop nu de retssager mod Aarhus Kommune

John Graversgaard, Byagervej 144, st. th., Beder
Det er beskæmmende at se en gruppe landbrugsfolk, som vil køre retssager mod kommunens indsats for at beskytte vores fælles drikkevand.
Restauranter

Velsmag og velbehag ved åen

Ferdinand er både hotel, bar og restaurant, og det giver liv i restauranten, hvor tjenere og kokke formår at sprede god stemning og kreere god mad.

Et pletskud i spisesalonen

Smørrebrød er vel typisk noget, man spiser til frokost. På Kählers Spisesalon serveres det imidlertid også til aften. Suppleret med forret og dessert er det fint.
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Hemmeligheden bag 100 års møbelsucces: Intet overlades til tilfældighederne i familiefirma
Møbelproducenten Carl Hansen & Søn tager møbeldesign så seriøst, at produktionen hele tiden strømlines, mens de vigtigste danske designikoner samles under ét tag - senest Børge Mogensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her