*

Kommunalvalg Aarhus
Erhverv

Tilpasning af perroner til letbanen koster millioner

Ombygning af perroner på Odder- og Grenaabanen til den nye letbane kommer til at koste 25 mio. kr.

På Odder- og Grenaabanen skal perronerne tilpasses den nye letbane, så man ikke skal springe eller falde for at komme ind og ud af toget. Arkivfoto: Catrine Ertmann

Når letbanetogene i fremtiden skal køre på den gamle nærbane fra Odder til Grenaa, kræver det en omfattende ombygning af perronerne. Ombygningen, der begyndte onsdag på Odderbanen, kommer samlet til at koste 25 mio. kr.

»Opgaven består i at tilpasse perronforkanten til de nye letbanetog, så der sikres niveaufri ind- og udstigning. På Odderbanen er de eksisterende perroner typisk for høje, så selve perronen skal sænkes og have ny belægning. Endelig sættes der en kant på perronen, der sikrer, at kanten når ud til letbanetogene, der er smallere end de gamle tog,« siger Jens Velling, kommunikationschef i Aarhus Letbane.

Opgaven består i at tilpasse perronforkanten til de nye letbanetog, så der sikres niveaufri ind- og udstigning.
Jens Velling Kommunikationschef i Aarhus Letbane

Tilpasningen sker bl.a. for at tilgodese dårligt gående og kørestolsbrugere. Perrontilpasningen gælder udelukkende letbanens to delstrækninger fra Odder og Grenaa, da perronerne på den indre strækning i Aarhus på forhånd er tilpasset de nye letbanetog. Niveauforskellen på Odderbanen skyldes, at DSB’s nærbanetog var højere end de nye letbanetog, hvorfor man dengang steg på toget ved hjælp af trin.

På Grenaabanen er det modsatte tilfældet.

»Her er perronerne typisk for lave, så her består opgaven i at etablere ny og højere belægning. Løsningen med en perronforkant er den samme,« siger Jens Velling.

Perronforkanten på Grenaabanen kan vippes op og ned for at bevare muligheden for at køre med bredere godstog mellem Grenaa Havn og Aarhus Havn.

Testkørsel om natten

Da perronarbejdet foregår parrallelt med testkørsel på Odderbanen, bliver testkørslen rykket fra dagtimerne til hverdagsnætter fra kl. 18-07 på strækningen mellem Malling og Tranbjerg, inklusiv natten mellem fredag og lørdag. Det betyder, at overkørslerne ved Vilhelmsborg Station på Bedervej og ved Nørrevænget Station i Tranbjerg afspærres i ovenstående tidsrum.

Når arbejdet med at bygge nye platforme er afsluttet, vil testkørslerne atter blive udført i dagtimerne på hverdage i tidsrummet kl. 8-20. Aarhus Letbane oplyser, at ændringer i tidsplanen vil fremgå af selskabets hjemmeside.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Mikrolån Aarhus: Intelligent aktivering

Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold & Beskæftigelse (SF)
Mikrolån kan være en gave til borgere, der skal i beskæftigelse. Ordningen er en succes, og det skyldes en stram lovgivning, at den ikke er blevet mere udbredt.

Debat: Borgerinddragelse skal prioriteres højere

Knud N. Mathiesen, byrådsmedlem (DF)
Borgerinddragelse skal prioriteres højere i det kommende nye byråd i Aarhus Kommune.

Debat: Giv aarhusianerne en grøn garanti ved nye bebyggelser

Anja Rehfeld Bærentsen, by- og regionsrådskandidat (K), bestyrelsesmedlem i Århus, Konservative Vælgerforening
Hvis vi kun tænker på økonomi og på at maksimere antallet af borgere i nybyggerier, er der risiko for, at vi glemmer selve sjælen i Aarhus.
Restauranter
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her