*

Erhverv

Tilpasning af perroner til letbanen koster millioner

Ombygning af perroner på Odder- og Grenaabanen til den nye letbane kommer til at koste 25 mio. kr.

På Odder- og Grenaabanen skal perronerne tilpasses den nye letbane, så man ikke skal springe eller falde for at komme ind og ud af toget. Arkivfoto: Catrine Ertmann

Når letbanetogene i fremtiden skal køre på den gamle nærbane fra Odder til Grenaa, kræver det en omfattende ombygning af perronerne. Ombygningen, der begyndte onsdag på Odderbanen, kommer samlet til at koste 25 mio. kr.

»Opgaven består i at tilpasse perronforkanten til de nye letbanetog, så der sikres niveaufri ind- og udstigning. På Odderbanen er de eksisterende perroner typisk for høje, så selve perronen skal sænkes og have ny belægning. Endelig sættes der en kant på perronen, der sikrer, at kanten når ud til letbanetogene, der er smallere end de gamle tog,« siger Jens Velling, kommunikationschef i Aarhus Letbane.

Opgaven består i at tilpasse perronforkanten til de nye letbanetog, så der sikres niveaufri ind- og udstigning.
Jens Velling Kommunikationschef i Aarhus Letbane

Tilpasningen sker bl.a. for at tilgodese dårligt gående og kørestolsbrugere. Perrontilpasningen gælder udelukkende letbanens to delstrækninger fra Odder og Grenaa, da perronerne på den indre strækning i Aarhus på forhånd er tilpasset de nye letbanetog. Niveauforskellen på Odderbanen skyldes, at DSB’s nærbanetog var højere end de nye letbanetog, hvorfor man dengang steg på toget ved hjælp af trin.

På Grenaabanen er det modsatte tilfældet.

»Her er perronerne typisk for lave, så her består opgaven i at etablere ny og højere belægning. Løsningen med en perronforkant er den samme,« siger Jens Velling.

Perronforkanten på Grenaabanen kan vippes op og ned for at bevare muligheden for at køre med bredere godstog mellem Grenaa Havn og Aarhus Havn.

Testkørsel om natten

Da perronarbejdet foregår parrallelt med testkørsel på Odderbanen, bliver testkørslen rykket fra dagtimerne til hverdagsnætter fra kl. 18-07 på strækningen mellem Malling og Tranbjerg, inklusiv natten mellem fredag og lørdag. Det betyder, at overkørslerne ved Vilhelmsborg Station på Bedervej og ved Nørrevænget Station i Tranbjerg afspærres i ovenstående tidsrum.

Når arbejdet med at bygge nye platforme er afsluttet, vil testkørslerne atter blive udført i dagtimerne på hverdage i tidsrummet kl. 8-20. Aarhus Letbane oplyser, at ændringer i tidsplanen vil fremgå af selskabets hjemmeside.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Seneste nyt
Se flere
Annonce
Kommentar
Debatindlæg

Debat: Formanden for Strøget svines til af kultureliten efter sin kritik af Aros

Uwe Max Jensen , Jægergårdsgade 152, Aarhus C
Formanden for Gadeforeningen Strøget i Aarhus, Lars Svendsen, har tilladt sig i et (ironisk?) indlæg i gratisavisen Aarhus Onsdag at kritisere Aros, Aarhus Kunstmuseum, herunder den tyske kunstner Katharina Grosses værk i Mindeparken.

Debat: Overgreb mod kysten

Kai Otto v. Barner, Absalonsgade 43, 2. sal, Aarhus C
Området langs Strandvejen er enestående, derved at den åbne bræmme langs kysten kun i ringe grad brydes af bebyggelse.

Debat: Bilracerbanen på Wedelslund kommer næppe ud af sit pitstop

Jørgen Warberg, Frodes Mark 14, Skovby, Galten
Efter at Tage Nielsen på vegne af den radikale byrådsgruppe tirsdag 20/6 havde meldt et klart nej tak til en Wedelslund Racerbane i et debatindlæg, skete der lige pludseligt noget på den politiske front: SF vaklede.
Restauranter

Casablanca ligner sig selv

Casablanca er genåbnet efter en renovering. Den klassiske franske caféstil er intakt, og køkkenet leverer på et pænt niveau, selv om alt ikke lykkes til perfektion.
Annonce
Redaktionen anbefaler

V: Uambitiøs plan for Mølleparken

Lokalplanforslaget for Møllepark-området giver ikke de oplevelser til aarhusianerne, som var intentionen, mener Venstre. Et hostel vil give masser af liv, siger S-rådmand, der afviser kritikken.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her